Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 10 nov 2017 18:35

Vraagje..

Het viel me een maand geleden op dat mijn grootste en mooiste Trachy met een stam van zo'n 2 meter fijngeknepen bladeren kreeg. Aangezien dit een tot dusver kerngezonde palm betreft die het al jaren erg naar haar zin heeft (afgelopen jaar 50cm gegroeid alsmede flinke bloei) verbaasde me dit enigszins. Zelfs 's winters nooit problemen mee gehad; ik bescherm mijn palmen niet behalve flinke laag blad op de grond.

Nu checkte ik zojuist en trok er een aantal speren uit, rotte stinkende bende.
Los van het feit dat het doodjammer is heb ik een paar vragen:

- wat zou de oorzaak kunnen zijn?
Zoals gezegd heeft deze palm hele seizoen bijzonder goed gegroeid dus het kan nooit een gevolg zijn van vorige winter. Ik zit hier op zandgrond en geen problemen met hoog grondwater oid. M'n andere trachy's en andere planten doen het ook prima en staan er altijd mooi bij. Alles staat redelijk beschut in mooi microklimaat in stedelijke omgeving van centrum Den Bosch.

- Is hier nog een eer aan te behalen? Ik ga niet lopen tobben en zet er liever in het voorjaar een nieuw (klein) exemplaar neer om te laten uitgroeien, heb ook nog wel eea in pot staan wat de grond in moet.
Maar is het de moeite om te kijken wat er in het voorjaar nog aan evt groei gaat gebeuren? Ikzelf zie dat niet echt kansrijk in gezien de aanstaande winter.

Zoals ik het nu zie zal deze het niet redden en graaf ik haar uit of zaag af in het voorjaar, wellicht dat ik dan een autopsie kan plegen..maar als jullie advies hebben, graag!

dank,

Teun
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor hanscazan op 10 nov 2017 21:34

teveel vocht in de kern blijven staan, te lang te koud?. tot gezonde gedeelte afzagen of kern/speer gedeelte nu zeker vor de winter beschermen tegen teveel vocht, zak erover en droog houden. kijken wat er van de 2 meter te redden is. Palm herstelt vaak vanaf gezonde gedeelte. meerdere foto's hier gezien.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Eduard op 10 nov 2017 22:39

Vind het toch een vreemde zaak, planten worden in het wild ook klets nat! Heb mijn exemplaar die ook explosief groeit nog nooit beschermd, staat nu 5 jaar in de volle grond en stam is al 2.5m hoog, begon met een kleine plant in p.10
Hoop dat je hem nog kunt redden, zou hem nu ook wel afdekken want nu zit je met een open gat.

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 10 nov 2017 23:03

Dank voor jullie reactie,

ik vind het ook vreemd..
@hanscazan: te lang te koud/vochtig kan niet want het euvel manifesteerde zich pas eind sept, net na de zomer..
Deze palm staat er al jaren en altijd als de brandweer gegaan, nog nooit enige vertraging gemerkt, zelfs dit jaar nog 50cm gegroeid en tot twee weken geleden zat er ook nog (bescheiden) groei in. Er zitten ook nog aardig wat groene (weliswaar geknepen) bladeren aan. Zagen en afdekken is dus lastig. De palm heeft altijd zeer lange bladstelen en groot, stijf blad gehad.

Ik denk zelf aan een ziekte oid..vooral omdat het pal na het groeiseizoen optreedt en het weer geen factor kan zijn. Maar of het dan onder de grond zit?

Heeft iemand anders ervaring met gezonde palmen die zonder enige duidelijke reden zomaar de geest geven?
Ik heb in de tropen toch ook wel af en toe palmen gezien die in hun habitat op volwassen leeftijd de geest gaven voordat ze van ouderdom omvielen.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 10 nov 2017 23:26

hier wat plaatjes:

01 Okt 2017:
Afbeelding

01 Okt 2017:
Afbeelding

Juli 2017:
Afbeelding
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 10 nov 2017 23:28

Op de close-up van oktober is al een begin van geknepen blad te zien. Zoals gezegd heb ik de speren er inmiddels uit getrokken.
Ben er best verdrietig over want was wel een blikvanger..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Troy op 10 nov 2017 23:41

Bizar verhaal zeg, overbemesting?
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 11 nov 2017 00:01

Troy schreef:Bizar verhaal zeg, overbemesting?


Ja bizar he?
Overbemesting lijkt me stug, geef mn planten nauwelijks voeding op het incidentele handje tuin/koeiemest na.. alhoewel ik de plant bij wijze van experiment ergens in juni een keertje aardig wat vloeibare pokon heb gegeven:D. Of het ermee te maken heeft geen idee maar daarna maakte deze ineens bizar veel oppervlaktewortels bij de stam aan. Zou het dan toch..?
Overigens heb ik dat destijds gedaan bij alle palmen en die andere zijn net als deze gewoon hard door blijven groeien.

alle suggesties zijn welkom!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 11 nov 2017 00:09

..en wellicht nog een vergezocht iets:

afgelopen zomer heb ik een kleine compostbak geplaatst (links vd rode deur, achter de varens en net niet te zien), vlakbij de palm. Op een paar gaten na in de bodem is deze verder afgeschermd. Maar zou het kunnen dat daar een schimmel of iets dergelijks is gaan groeien die de palm heeft kunnen aantasten?

I'm just sayin'..geen idee :mrgreen:
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Rob op 11 nov 2017 03:42

Ik denk dat je heel goed mogelijk nu zelf de reden hebt gevonden rice....niet het beste nieuws maar het zou betekenen dat het niet weer hoeft te gebeuren.
Als die voedingsgift echt heel stevig was, dan zou dat absoluut de oorzaak kunnen zijn. We hebben ook een heel droge gevolgd door een heel natte periode gehad, wat niet bepaald helpt als een palm overbemest zou zijn.
De nattigheid kan absoluut midzomer een palm om zeep helpen m.i. - de enige reden waarom dit normaal niet hoeft te gebeuren is dat de palm groeit, maar het moment dat er geen groei is dan is ook midzomer de palm ook heel gevoelig voor schimmels en rot.

Die composthoop kan best ook een rol gespeeld hebben, afhankelijk van de inhoud. Het is aan jou om te beslissen of je hem wilt houden - ik kan slecht zien hoe groot je tuin is, maar ik heb jaren overwogen er een te nemen maar uiteindelijk besloten het niet te doen in zon kleine tuin als ik destijds.

Sterkte met een eventuele reddingspoging - droog houden dus. Gooi in ieder geval een fles of kleine emmer over het speergat als ie droog is.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Ragecrusher en 20 gasten