Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 11 nov 2017 04:55

Rob schreef:Ik denk dat je heel goed mogelijk nu zelf de reden hebt gevonden rice....niet het beste nieuws maar het zou betekenen dat het niet weer hoeft te gebeuren.
.


Ha Rob,

ja wellicht is het inderdaad een combi van alle factoren.
Ik zal die composthoop weghalen, proberen de palm enigszins droog te houden (heb er zojuist alvast een paraplu boven gahangen) en voortaan niet gaan goochelen met vloeibare mest. (het was volgens mij pak 'm beet 0,3l. organische vloeibare mest gekieperd in een 10l. gieter water..had niet gedacht dat zulke hoeveelheden fataal konden zijn op de piek van het groeiseizoen).

Blijft de vraag wat het regeneratief vermogen zal zijn. Ik zou denken dat de palm een aardig wortelstelsel heeft ontwikkelt en dat dat nog niet helemaal naar z'n grootje is. Het feit dat ze speerrot ontwikkelt net nu de winter aanstaande is geeft me weinig hoop. Aan de andere kant zijn het taaie rakkers dus we gaan het zien.

thx!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Dennis_S op 11 nov 2017 09:57

Wellicht vraat in het hart? Heb je iets van larven gezien? Wellicht te ver gezocht, maar een dubbelcheck kan geen kwaad. Mogelijk toch een oude winterschade die niet heeft kunnen herstellen? Is inderdaad een raar verhaal....
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Pita op 11 nov 2017 14:33

rice schreef:(het was volgens mij pak 'm beet 0,3l. organische vloeibare mest gekieperd in een 10l. gieter water..had niet gedacht dat zulke hoeveelheden fataal konden worden

thx!


Ik ben een beginneling hoor wbt exoten, maar ik gebruik in de zomermaanden ook vloeibare voeding. Op de etiketten staat volgens mij veelal iets van 5ml voeding op een liter water. De hoeveelheid die jij hebt gegeven lijkt me dan inderdaad erg veel.
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Gouden HandPalm op 11 nov 2017 16:03

Nee, de vloeibare mest is het niet. Ik heb wel eens 0.5 liter vloeibare mest (aangelengd) aan palmen gegeven. Tegenwoordig geef ik elke palm 2x per jaar 0.3 liter. Ze staan er stralend bij.

Samengeknepen bladeren lijkt mij juist vochtttekort, oftewel uitdroging. Hij staat dicht bij de schuur. Kan het zijn dat de schuur een betonnen verankering als fundament heeft? Dan kunnen zijn wortels niet goed naar beneden en heeft ie niet voldoende water kunnen halen. Dan is het wel logisch dat het eind augustus/sept. gebeurde: de warmste maand.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 11 nov 2017 18:12

Gouden HandPalm schreef:Nee, de vloeibare mest is het niet. Ik heb wel eens 0.5 liter vloeibare mest (aangelengd) aan palmen gegeven. Tegenwoordig geef ik elke palm 2x per jaar 0.3 liter. Ze staan er stralend bij.

Samengeknepen bladeren lijkt mij juist vochtttekort, oftewel uitdroging. Hij staat dicht bij de schuur. Kan het zijn dat de schuur een betonnen verankering als fundament heeft? Dan kunnen zijn wortels niet goed naar beneden en heeft ie niet voldoende water kunnen halen. Dan is het wel logisch dat het eind augustus/sept. gebeurde: de warmste maand.


Nee, de schuur heeft geen enkele fundering. Vochttekort is uitgesloten aangezien ik regelmatig de sproeier heb aangezet (wetende dat Trachy's floreren in natte zomers). Bovendien lijkt mij dat vochttekort niet resulteert in speerrot.

Ik heb vandaag ook gecheckt voor vraat/larven rond het groeipunt maar ook daar niks gevonden.

Nogmaals, de palm heeft altijd en tot recentelijk bijzonder goed gegroeid, dit seizoen in een half jaar tijd een halve meter stam erbij.

thx:)
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Troy op 12 nov 2017 13:44

Mocht je een EC meter hebben zou je een knijpmonster kunnen nemen om te checken of deze toch nog te hoog is, al zou het inmiddels wel uitgespoeld zijn door regen.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 12 nov 2017 20:34

Troy schreef:Mocht je een EC meter hebben zou je een knijpmonster kunnen nemen om te checken of deze toch nog te hoog is, al zou het inmiddels wel uitgespoeld zijn door regen.


mja..heb ik niet maar neem aan dat na bijna vijf maanden neerslag dat zo'n vaart niet zal lopen. Heb in elk geval dat compostvat verplaatst. Ben benieuwd..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Subwoofer op 19 nov 2017 01:14

Toevallig geen lek in een waterleiding?
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 19 nov 2017 22:41

Subwoofer schreef:Toevallig geen lek in een waterleiding?


haha..daar had ik nog niet aan gedacht.
Maar nee die kans is vrij klein.

Inmiddels gok ik erop dat het toch teveel vocht is geweest, en dan met name door teveel water in het groeipunt. Ik heb in de zomer regelmatig flink de sproeier erop gezet en misschien dat zo'n flinke plens op zn kop uiteindelijk teveel is gebleken toen de temp naar beneden ging.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Dimi Exotisch Hofke op 20 nov 2017 08:07

Lijkt mij erg onwaarschijnlijk dat water het probleem zou zijn. Trachys die al jaren staan en van dergelijk formaat kunnen veel water verdragen. Ze hebben zelf liefst heel veel water...
Ook de voeding lijkt me niet de oorzaak.
Dicht knijpen van het blad is sowieso een teken dat er een probleem is met de wortels...
Ik vind het zelf ook vreemd dat zo'n exemplaar zo plots aftakelt maar er is duidelijk een probleem. Dat de speren lossen volop in het groeiseizoen is ook zeker geen goed teken want dat wil ook zeggen dat er helemaal geen groei meer is... de palm heeft dus zeker een serieus probleem.
Heb je al eens gecheckt of de palm nog stevig vast staat ? Je mag eens goed doorduwen hoor, een gezonde trachy krijg je niet omver... misschien een woelrat of iets dergelijks dat aan de wortels heeft gevreten ?
Of misschien een giftig goedje dat er op een of andere manier kan bijgeraakt zijn ??? Wat mij betreft zit het probleem sowieso onder de grond...
Groeten Dimi ! ;)

Mijn Exotisch Hofke (Video's) -> Hier klikken
Avatar gebruiker
Dimi Exotisch Hofke
 
Berichten: 3829
Geregistreerd: 23 jun 2009 21:23
Woonplaats: Sint-Niklaas
395 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 19 gasten