Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor plantinjetuin op 21 nov 2017 18:10

ik zou ook eens gaan zoeken bij de wortels, of rotting, wat mij sterk lijkt op zandgrond, of vraat van het een of het ander.
plantinjetuin
 
Berichten: 230
Geregistreerd: 04 jul 2010 22:41
Woonplaats: luttelgeest
12 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 21 nov 2017 22:31

plantinjetuin schreef:ik zou ook eens gaan zoeken bij de wortels, of rotting, wat mij sterk lijkt op zandgrond, of vraat van het een of het ander.


dank voor al jullie reacties.

Nadat ik die compostemmer weghaalde zag ik wel heel veel bodemleven maar dacht dat dat juist goed teken was:D
Voor de zekerheid zal ik deze bak niet terugplaatsen.
Gif lijkt me onwaarschijnlijk, ik zou niet weten waarvandaan, en de omringende planten floreren.


Het punt is dat ik niet zo veel kan doen nu. Behalve duimen:D
Uitgraven heb ik serieus overwogen maar de palm is daarvoor eigenlijk te groot en bovendien waar laat ik haar tot aan de lente..

Inmiddels ziet de palm er redelijk gehavend uit maar er zitten nog een paar groene bladeren aan. En er zit in elk geval 1 speer nog vast, al is deze nog vrij klein. Ik heb, nadat ik de rotte speren eruit heb gehaald, de boel enigszins droog gemaakt en er een emmertje + paraplu overheen geplaatst.
Maarja, als het inderdaad de wortels blijken..en of de plant zichzelf kan herstellen tzt met de winter voor de boeg. Meer doen dan droog houden en duimen..tja?

ps: mocht het toch die overvloedige mestgift zijn geweest dan zou in theorie het probleem zichzelf oplossen wellicht nadat alles is uitgespoelt..of niet?
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor Troy op 21 nov 2017 22:56

Ik zou de palm niet zomaar opgeven en uitgraven, dit lijkt me wel iets wat zou kunnen herstellen al is de timing niet heel gunstig. Zandgrond spoelt snel uit door de relatief lage CEC waarde in vergelijking met grond met een kleinere korrel zoals klei of grond met een hoog organisch gehalte. Zoals hierboven al gezegd even in de gaten houden of de palm goed vast blijft staan.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 21 nov 2017 23:13

Troy schreef:Ik zou de palm niet zomaar opgeven en uitgraven, dit lijkt me wel iets wat zou kunnen herstellen al is de timing niet heel gunstig. Zandgrond spoelt snel uit door de relatief lage CEC waarde in vergelijking met grond met een kleinere korrel zoals klei of grond met een hoog organisch gehalte. Zoals hierboven al gezegd even in de gaten houden of de palm goed vast blijft staan.


thx voor de positieve noot Troy

:thumb_up:
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Advies gevraagd // mooie T. fortunei takelt snel af

Berichtdoor rice op 22 nov 2017 10:47

Heb ff flink lopen duwen maar staat gewoon vast nog gelukkig..
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten