Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 17 maart 2018 16:09

Hoe moet ik dat interpreteren Carlo, 'nieuwe start' met jonge scheuten vanaf de grond of de ontwikkeling van nieuwe bladeren op de overlevende stam? Chamaedorea microspadix (zone 9A) kan volgens mijn informatie tenminste - 7°C overleven. Er wordt niet bij gezegd of dit ook voor het stamdeel geldt. Clustervormende soorten hebben meer kans te overleven omdat ze met nieuwe scheuten vanuit de grond kunnen herstellen. Anderzijds is bijvoorbeeld Howea forsteriana (zone 9B, - 4°C) gevoeliger gebleken voor koude. Ik ben meerder exemplaren hiervan kwijtgeraakt tijdens overwintering in de vorstvrij kas. Chamaedorea elegans (zone 10A, -2,8°C) daarentegen redt het nu al 3 jaar in de koude kas. Met hierbij de aantekening dat gegevens over laagste temperaturen voor overleving meestal betrekking hebben op een kortstondige blootstelling. Blijkbaar is de voorspellende waarde hiervan voor een langduriger verblijf bij een suboptimale temperatuur beperkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Rob op 17 maart 2018 23:08

Gaandeweg dit jaar zal blijven updaten tav Chamaedorea. Allen staan nu onbeschermd in de tuin, sommigen beschut, maar anderen in de volle oostenwind, sneeuw en koude...
Vandaag hebben de kleintje ook nog een sneeuwdek van enkele cm gehad dat nu kogelhard is bevroren.
Een ding scheelt: bijv de hooperiana, warczewiczii en seifrizzi hebben het binnen ook moeilijk...

Carlo: mij is ook opgevallen dat de reactie in Chamaedorea pas na enkele dagen tot ongeveer 2 weken echt zichtbaar word.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 18 maart 2018 02:31

Rob schreef:Carlo: mij is ook opgevallen dat de reactie in Chamaedorea pas na enkele dagen tot ongeveer 2 weken echt zichtbaar word.


Planten moeten eerst de hoeveelheid celschade vaststellen en of deze hersteld kan worden of niet. Is het laatste het geval dan kunnen de beschadigde cellen bijvoorbeeld worden uitgeschakeld door ze in apoptose te laten gaan. Apoptose deldood is een zelfregulerend mechanisme, het vergt energie die pas beschikbaar is bij een voldoende hoge temperatuur. Het aantal cellen dat vernietigd wordt, is tenslotte bepalend voor de totale schade die bij de plant tot expressie komt. Bij zeer grote en omvangrijke beschadigingen kunnen cellen ook direct doodgaan door necrose. De schade als gevolg van een fysische of chemische impact hangt samen met de dosis. Daarbij zijn zowel de concentratie of temperatuur als de tijdsduur van de blootstelling van invloed. Meestal wordt bij gerapporteerde schade door vorst alleen de temperatuur (dosis) vermeld. Berichten over exemplaren van Trachycarpus die -20°C of lager overleefden zijn meestal anecdotisch. De overlevingskans neemt sterk af nabij deze grenswaarde, maar naarmate meer van deze palmen worden aangeplant zullen er (statistisch) ook meer strenge winters overleven.
Voor de overzichtelijkheid heb ik de invloed van intrinsieke factoren zoals de conditie van de palm hier buiten beschouwing gelaten evenals die van de luchtvochtigheid en windsnelheid.

Ik ken in mijn woonplaats meerdere voorbeelden van Trachycarpus fortunei die -20°C hebben overleeft ondanks volledig bladverlies. Hoeveel er wel zijn gesneuveld heb ik niet vastgesteld behalve dan in onze tuin. Het feit dat strenge winters hier zeldzaam zijn en in dit geval opgevolgd werden door een reeks van zachte winters, zal zeker aan het definitieve herstel van deze palmen hebben bijgedragen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Kajsa12 op 18 maart 2018 15:18

draco schreef:
Wat blijft er dan van over?


Zo ziet C. microspadix (proefexemplaar) er bij mij uit na twee winters in de volle grond.
Minimumtemperatuur 2016-2017 -7,7 C, 2017-2018 - 8,7C. De harde oostenwind dit jaar doet ze ook geen goed.

IMG_9784.JPG
IMG_9784.JPG (287.17 KiB) 3230 keer bekeken
Groeten Henri
Kajsa12
 
Berichten: 240
Geregistreerd: 23 nov 2012 00:37
Woonplaats: Helmond, ZO-Brabant, NL
13 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor draco op 18 maart 2018 18:23

De palm leidt zo te zien vooral van uitdroging. Of die ook lijdt, weet ik niet. Een hoes eromheen zou het verschil kunnen maken.
Hier hebben meerdere groenblijvende planten de varens met name last van verdroging, Woodwardia radicans, Blechnum chilensis e.a.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Gouden HandPalm op 18 maart 2018 20:05

De afgelopen vorstweek (niet deze maar die van hiervoor, met vorst overdag) hebben veel exoten flinke klappen gekregen door de felle oostenwind die de vorst qua koude nog eens verdubbelt. Misschien brengt de felle wind tijdens vorst nog wel de grootste klappen toe.

Zelfs mijn Phyllostachys nigra bamboe (die toch voor winterhard doorgaat) heeft geen blaadje meer overgehouden. Ik heb nog even gecontroleerd maar hier op het chaletpark hebben bijna alle Trachy's bladschade opgelopen, ook die welke een beschermhoes om hadden.

GHP denkt dat het door de felle wind tijdens de vorst komt. Maar wat koop je voor al die opvattingen?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Willem1 op 19 maart 2018 00:26

De felle oostenwind heeft zeker zijn steentje bijgedragen aan het vriesdrogen van (bijna alle) wintergroene planten. Niet alleen palmen en bamboes hebben er last van ook een "gewone" laurier laat sporen van bladverdroging zien.

Het verhaal dat Draco hierboven gepost heeft vind ik interessant om lezen, hij schrijft: "Planten moeten eerst de hoeveelheid celschade vaststellen en of deze hersteld kan worden of niet. Is het laatste het geval dan kunnen de beschadigde cellen bijvoorbeeld worden uitgeschakeld door ze in apoptose te laten gaat".

Tijdens deze koude en schrale dagen kunnen we vooral bij de Trachy's goed zien dat ze kunnen anticiperen op de kou. Er komen vlekken en soms een gele gloed op het blad en de bladslippen knijpen zich samen. Enkele dagen na de vorst is hier vaak niets meer van te zien.

Een fatsia hanteert een andere techniek, die laat zijn bladeren hangen, evenals de rhododendron. Aan de Aspidistra zie ik bv weer helemaal niets.

Nog even terug naar het bovenstaande stukje van Draco, hij schrijft: "Planten moeten eerst de hoeveelheid celschade vaststellen en of deze hersteld kan worden of niet".

:thumb_up: Dank voor dit beeld, ik kan me er inderdaad iets bij voorstellen :thumb_up:
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes

Re: Ravenea glauca koudetolerantie getest.

Berichtdoor Rob op 19 maart 2018 00:32

Dank voor die foto Henry.
Mijn Chamaedorea ziet er als een perfect eeneiige tweeling uit - een beetje droef , maar het feit dat ie het bij jou verteerd geeft mij ook hoop.
Als hij erdoor trekt, dan denk ik dat ie volgende winters wel enige hulp gaat krijgen - al is het maar passieve bescherming.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: roellus en 11 gasten