Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunninghamian

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunninghamian

Berichtdoor B.a op 19 maart 2018 11:07

Ik zit te denken om een van deze 2 palmen aan te schaffen maar nu zou ik graag jullie advies willen aangezien ze erbij zetten dat deze tot -3 moet kunnen overleven maar na het een en ander gelezen te hebben hier op de site dat niet het geval is?

Het plan is om hem in de volle grond te zetten, wortels af te dekken bij lage temperatuur met veel regen. En met vorst (als ie nog klein is, in de verwarmde schuur, of als ie te groot zou worden inpakken en nagenoeg droog boven 0 overwinteren.

Welke zou ik het best kunnen nemen of raden jullie het me zoiezo af?
Archontophoenix cunninghamiana

Archontophoenix cunninghamiana illawarra
Deze zou sneller groeien en zou beter bestand zijn tegen kou?
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor Eduard op 19 maart 2018 11:47

Hoi, Volgens mij is het de zelfde palm en is de eerste naam goed gespeld! Ik heb minder goede ervaring met de koude tolerantie die je aangeeft, dat was na 10 uur -3ºC gelijk een bruine palm in de koude serre toen het een keertje mis ging, buiten deed die ook niet veel, 2 nieuwe veren in een zomer, het binnen exemplaar groeide voorbeeldig uit naar een monster exemplaar.
Je kunt het natuurlijk een keertje proberen ze zijn als jonge planten niet zo duur, als je het goed aanpakt en een goede plek hebt plus de nodige wintervoorzorgsmaatregelen zou het wel moeten lukken, al moet je van de groei niet te veel verwachten buiten ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor p e t e r op 19 maart 2018 11:48

Ik raad de Archontophoenix af voor de volle grond, met bescherming is de parajubea een betere kanshebber.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor B.a op 19 maart 2018 12:09

Afbeelding

Hier had ik mijn info vandaan.
Eduard schreef:Hoi, Volgens mij is het de zelfde palm en is de eerste naam goed gespeld! Ik heb minder goede ervaring met de koude tolerantie die je aangeeft, dat was na 10 uur -3ºC gelijk een bruine palm in de koude serre toen het een keertje mis ging, buiten deed die ook niet veel, 2 nieuwe veren in een zomer, het binnen exemplaar groeide voorbeeldig uit naar een monster exemplaar.
Je kunt het natuurlijk een keertje proberen ze zijn als jonge planten niet zo duur, als je het goed aanpakt en een goede plek hebt plus de nodige wintervoorzorgsmaatregelen zou het wel moeten lukken, al moet je van de groei niet te veel verwachten buiten ;)

Eduard.


Archontophoenix cunninghamiana
Bangalow Palm
Deze palm lijkt qua uiterlijk en grootte veel op de Archontophoenix alexandrae maar is beter bestand tegen de kou. Archontophoenix cunninghamiana kan groeien in volle zon ( mits er voldoende water aanwezig is), of in de schaduw en houdt gemiddeld meer van water dan andere palmen. In hun natuurlijke omgeving groeien deze palmen vaak langs en zelfs in beekjes en kleine rivieren. Ze komen van oorsprong uit de regenwouden van Australië. Tevens een prachtige kamerpalm bij goed licht.
Koudbestendig
Beschermen indien beneden -3°c
Bewatering
Regelmatig water geven
Zon
Lichte schaduw / zon
Komt uit
Australiën regenwoud

Archontophoenix cunninghamiana illawarra
Konings Palm
Een soortgelijke verschijning als de normale Archontophoenix cunninghamiana maar zijn groeisnelheid is veel sneller. Hierdoor is de Illawarre minder goed geschickt als palm voor onderbegroeiing. De Illawara is makkelijk te onderscheiden indien ze ouder worden door de veel grotere afstand van de ringen op de stam daar waar de bladeren hebben gezeten. Ze groeien veelal op een lagere breedtegraad dan de gewone Cunninghamiana's. De Illawara's komen van oorsprong dan voor onder de breedtegraad van Sydney en zouden daardoor meer koudbestendig zijn. -3 en -4 zijn enkele voorbeelden die ze hebben doorstaan al kunnen ze wel lichte schade oplopen. Voorheen zeer moeilijk te verkrijgen maar we hebben er enkele kunnen bemachtigen.
Koudbestendig
Beschermen indien beneden -3°c
Bewatering
Regelmatig water geven
Zon
Lichte schaduw / zon

Thanks voor de tips! :thumb_up:
Nou schijnt hier wel de hele dag de zon in de tuin met op plaatsen relatief weinig wind. kan dat helpen? Nu begrijp ik dat ik beter de palm in pot kan houden en in de winter naar binnen?
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor Eduard op 19 maart 2018 12:20

Vraag me af waarom je advies vraagt je haalt de teksten letterlijk van het net af! Wij schrijven over eigen ervaring in huis en tuin, heb deze palmen ook zelf in Australië gezien en ze daarom ook getest hier ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor Gouden HandPalm op 19 maart 2018 13:08

Archontophoenix is vrijwel tropisch. Dat betekent dat de palm al schade krijgt onder de +10 graden. Ik had er eentje in Ermelo staan. Na een weekendje weg en +5 op de thermometer restte er slechts nog een stinkend hoopje kliko afval in een pot.

Ze zijn alleen geschikt voor de verwarmde huiskamer. In een tussenwoning waar het nooit onder de 10 C wordt zijn het prima kamerpalmen. Ze groeien lekker snel.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor Mate op 19 maart 2018 14:01

Weet dat ze in de warmere delen van Kroatie ook onbeschermd staan en daar komt het ook wel eens rond nul. Misschien dat door het warmere en zonnigere klimaat de beschadigingen er sneller uitgroeien want die heb ik niet echt kunnen ontdekken.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor Eduard op 19 maart 2018 14:24

Beetje onzinnig om een subtropisch klimaat [Kroatisch eiland] te gaan vergelijken met de lage landen,en bij mijn weten vriest het daar nooit, wel sneeuwval] het is wel gelijk aan het gebied van Sydney waar de vrager het over heeft, deze palmen hebben geen zin hier :roll:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor B.a op 19 maart 2018 15:21

Eduard schreef:Vraag me af waarom je advies vraagt je haalt de teksten letterlijk van het net af! Wij schrijven over eigen ervaring in huis en tuin, heb deze palmen ook zelf in Australië gezien en ze daarom ook getest hier ;)



Omdat op de site beschreven staat dat deze palm gemakkelijk te houden is in ons klimaat en dat je ze alleen moet beschermen onder 0.

En ik daarop graag advies van de kenners wil of het te doen is ja of nee ;)

Gouden HandPalm schreef:Archontophoenix is vrijwel tropisch. Dat betekent dat de palm al schade krijgt onder de +10 graden. Ik had er eentje in Ermelo staan. Na een weekendje weg en +5 op de thermometer restte er slechts nog een stinkend hoopje kliko afval in een pot.

Ze zijn alleen geschikt voor de verwarmde huiskamer. In een tussenwoning waar het nooit onder de 10 C wordt zijn het prima kamerpalmen. Ze groeien lekker snel.

Thanks! :)
B.a
 
Berichten: 173
Geregistreerd: 14 aug 2017 10:12
Woonplaats: Sint-Oedenrode
13 bedankjes

Re: Archontophoenix cunninghamiana/Archontophoenix cunningha

Berichtdoor draco op 19 maart 2018 15:26

Het is een mooie palm om als kuipplant te houden en bij voorkeur niet in de felle zon vanwege de gevoeligheid voor bladverbranding. Volwassen exemplaren van deze palm groeien in de volle zon, maar jonge exemplaren ontwikkelen zich aanvankelijk als onderbegroeiing. Overwintering van mijn cunninghamiana ging goed zolang de temperatuur niet ver onder 10 °C daalde. In de huidige kas op +2°C heeft de palm het niet gered en heb ik mijn pogingen gestaakt.

Zie voor een soortgelijke discussie betreffende de variant 'Illawarra':
http://www.palmtalk.org/forum/index.php ... illawarra/
Laatst bijgewerkt door draco op 19 maart 2018 15:38, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6745
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten

cron