Laatste vorstperiode veel bladschade

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor bjornobo op 25 maart 2018 15:31

Misschien herkennen jullie dit: de laatste vorstperiode met koude ooste wind en -10 heeft bij al mijn trachy's (groot en klein) veel bladschade (bruine punten en hangende takken) opgeleverd. Alleen die uit de wind en droog stonden, hebben het goed gedaan. Bij jullie ook?
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor Eduard op 25 maart 2018 18:47

Hier helemaal geen schade, 4 ijsdagen gehad en bijna -9ºC heb ze nog nooit beschermd en zal dat ik nooit gaan doen ;)

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10307
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
999 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor Subwoofer op 25 maart 2018 19:49

Hier heb ik inderdaad ook veel schade bij de trachys, maar wat me opvalt is dat het enkel de onderste oudere bladeren zijn, en aangezien deze er nogmaar 2&3jaar stonden ga ik ervan uit dat dit nog oud "serreblad" was. Misschien bij u ook?
Subwoofer
 
Berichten: 207
Geregistreerd: 23 apr 2014 17:06
Woonplaats: W-vlaanderen
21 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 maart 2018 19:58

Het is wel te zien aan mijn grote fortunei en vooral aan 1 waggy, maar het herstelt zich uiteindelijk wel weer. Het is maar wat randschade aan de bladeren. Het valt wel op dat er veel typologische verschillen zijn: de genoemde waggy is altijd al een brekenbeentje geweest, met vorig jaar beginnende speerrot en nu dus aanmerkelijke bladschade.

Maar een andere waggy had nergens last van en staat er bij of er niks gebeurd is. Zelfde soort, zelfde hoogte qua stam, zelfde leverancier, alleen met een wat fijner bladsegment.

Ook Takil Kumaon heeft geen krimp gegeven en helemaal mijn Naini Tal niet. Die heeft zelfs inde winter een speer geopend. Nova had ook nergens last van gehad. Al deze Trachy's worden nooit beschermd. Ik bescherm alleen mijn Jubaea en de kale stam van mijn Washingtonia.

Op een of andere manier lijkt zwakte uit een voorgaand jaar (bv. speerrot) er nooit helemaal uit te gaan en te zorgen voor een geringere vorstresistentie in latere winters. Wellicht groeit deze zwakte er op een gegeven ogenblik toch uit.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor draco op 25 maart 2018 20:30

Beperkte bladschade bij de Trachycarpus princeps die het meest aan de Oostenwind staat blootgesteld, geen schade bij de takil 'Kalamuni' maar wel bij Trachycarpus geminisectus. De overige soorten fortunei, wagnerianus en 'New Form' (princeps hybride) tonen geen schade.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor Gouden HandPalm op 25 maart 2018 21:34

Iedereen die deze palmboom reeds in zijn bezit heeft weet dat dit soort veel vorstbestendiger is en tevens sneller groeit dan de gewone Trachycarpus fortunei


Aldus Herbert op zijn site over de Naini Tal. Ik onderschrijf dit volledig. Zou ik nu een Trachy kopen, dan zou ik, afgaande op vorstbestendigheid, geen fortunei kopen maar een Naini Tal. Hij groeit inderdaad ook sneller.

Jammer alleen dat er weinig grote exemplaren met een stam van 1-2 meter leverbaar zijn.

Weet iemand wie dat kan leveren?
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor bjornobo op 26 maart 2018 08:42

Ik weet het niet zeker maar Naini Tal zijn nog niet zo lang in de handel als dat fortunei in Nederland beschikbaar is. En zover ik weet is de meeste Naini Tal eigen opkweek uit Nederlandse kassen.
Avatar gebruiker
bjornobo
 
Berichten: 282
Geregistreerd: 06 mei 2010 17:54
Woonplaats: Den Bosch
21 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor daniell op 24 apr 2018 13:31

Gouden HandPalm schreef:Het is wel te zien aan mijn grote fortunei en vooral aan 1 waggy, maar het herstelt zich uiteindelijk wel weer. Het is maar wat randschade aan de bladeren. Het valt wel op dat er veel typologische verschillen zijn: de genoemde waggy is altijd al een brekenbeentje geweest, met vorig jaar beginnende speerrot en nu dus aanmerkelijke bladschade.

Maar een andere waggy had nergens last van en staat er bij of er niks gebeurd is. Zelfde soort, zelfde hoogte qua stam, zelfde leverancier, alleen met een wat fijner bladsegment.

Ook Takil Kumaon heeft geen krimp gegeven en helemaal mijn Naini Tal niet. Die heeft zelfs inde winter een speer geopend. Nova had ook nergens last van gehad. Al deze Trachy's worden nooit beschermd. Ik bescherm alleen mijn Jubaea en de kale stam van mijn Washingtonia.

Op een of andere manier lijkt zwakte uit een voorgaand jaar (bv. speerrot) er nooit helemaal uit te gaan en te zorgen voor een geringere vorstresistentie in latere winters. Wellicht groeit deze zwakte er op een gegeven ogenblik toch uit.


Fijn om te blijven lezen dat Nainital toch een zeer sterke cultivar is haha.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor daniell op 24 apr 2018 13:34

Toch denk ik overigens zelf dat het niet per se over Nainital gaat: het gaat er om dat je een stevige fortunei moet hebben. Dat kan een Nainital zijn, maar ook bijv die recentelijk als zeer winterhard omschreven 'Tesan'. Maar een goede Hollandse Fortunei met stijvere bladeren en dikkere stam zou net zo winterhard moeten zijn.

Heb ergens gelezen dat als de palm kruipt hij later winterharder is. Wat vinden jullie van die theorie?

Ik heb nu zelf ook een paar jaar ervaring en mij valt op dat gewone Fortunei's niet in hun 'jeugd' kruipen dunne stammen krijgen, slappe bladeren etc. Tenzij je een sterkere er tussen hebt zitten of een Nainital of Tesan. Takil/Kumaon zijn ook sterk. -10 zonder bescherming en geen krimp gegeven. De gewone Fortunei's hadden toch wel wat bruine bladeren.

Daarbij vergeten te zeggen dat ik zowel een gewone Fortunei als Nainital in pot had staan tijdens de -10, beide potten bevroren. Gewone Fortunei speerrot, Nainital helemaal nergens last van. De gewone Fortunei is wel herstellende, dus ook hier valt mee te tuinieren, maar de Nainital is gewoon wat sterker.
Laatst bijgewerkt door daniell op 24 apr 2018 13:37, in totaal 1 keer bewerkt.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes

Re: Laatste vorstperiode veel bladschade

Berichtdoor daniell op 24 apr 2018 13:36

bjornobo schreef:Ik weet het niet zeker maar Naini Tal zijn nog niet zo lang in de handel als dat fortunei in Nederland beschikbaar is. En zover ik weet is de meeste Naini Tal eigen opkweek uit Nederlandse kassen.


Mypalmshop heeft ze inmiddels al jaren. Als je er eentje van 15 cm stam in de grond zet heb je binnen een paar jaar een grote palm want ze groeien snel.
daniell
 
Berichten: 250
Geregistreerd: 19 jun 2016 00:18
Woonplaats: Amsterdam
6 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten