Chamaerops na de winter

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops na de winter

Berichtdoor Dennis_S op 25 maart 2018 21:32

Vandaag mijn Chamaerops uitgepakt. Dakje nog maar even laten staan omdat er nog wat koude te komen staat. Warmtekabel en jute verwijderd. Opnieuw geen schade. En ik schrok eigenlijk ook wel toen ik zag hoe groot het geheel eigenlijk al aan het worden is. Deze manier van beschermen bevalt me wel. De tweede foto is van na de winter van 2012 meen ik. Toen had ik heel veel bladschade omdat ik de boel niet droog kon houden (plastic rond de plant gewikkeld, weinig ventilatie mogelijk).
mini-20180325_161546.jpg
mini-20180325_161546.jpg (225.55 KiB) 4685 keer bekeken
chamaerop.jpg
chamaerop.jpg (97.77 KiB) 4685 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor palmgek op 26 maart 2018 13:02

Mooi Dennis, ik bescherm ook al jaren met alleen een afdak. Alleen de mijne begint steeds meer oppervlak in beslag te nemen(cirkel met diameter van 2,3 meter, hoogte +/- 1,9 meter), om de afmetingen van het afdak een beetje te beperken bind ik het blad op. Deze winter zelfs zonder lichtslang niets van schade opgelopen. Eenmaal wat groter zijn ze als je ze droog houdt bijna onverwoestbaar :thumb_up:
Laatst bijgewerkt door palmgek op 26 maart 2018 15:29, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor Mate op 26 maart 2018 15:05

Mooie groei Dennis. Ze zijn idd beresterk als ze eenmaal een paar jaar staan :thumb_up:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor The Flying Dutchman op 26 maart 2018 17:55

Mijn Vulcano stond in een grote pot onder een afdak. Niks geen schade en de pot is denk ik ook wel aardig bevroren geweest. 2 Trachies Wagnerianus in kleine potten ook geen schade.

Men leest wel altijd dat ze in een pot doodvriezen maar vogens mij als ze droog staan en de potgrond is ook aardig droog dat dit niet zo snel gebeurt.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor Dennis_S op 28 maart 2018 22:23

In mijn ervaring zullen eenmaal bevroren wortels wegrotten. Als je de palm nu even uit de pot zou halen zou je nu langzaam versnotterende wortels moeten zien. Zo niet, dan is de pot niet echt bevroren geweest. Afhankelijk van hoe lang en hoe streng het vriest, vriest misschien alleen maar de buitenkant en zal de plant in leven blijven en vanuit de gezonde, niet bevroren delen weer uitgroeien. Daarentegen ben ik er wel van overtuigd dat in droge omstandigheden de wortels minder vatbaar zijn voor vorst, maar hooguit iets onder 0. De kunst is dan ook altijd je wortels vorstvrij te houden. Als je dat lukt, dan heb je al de halve winter gewonnen. In pot buiten laten staan met vorst is dan ook vragen om problemen. Bedenk ook dat waar de wortels uit de palm komen het meest kwetsbaar is. Bevriest de boel op dat punt, dan sterven uiteraard ook alle wortels die daaraan vast zitten!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor draco op 29 maart 2018 01:32

De Chamaerops kuipplanten hebben hier tot - 9°C vorst doorstaan met een isolerende mat of deken om de kuip gewikkeld. Omdat het nachtvorsten betrof, neem ik aan dat de vrieskou daarbij beperkt tot de kluit is doorgedrongen. De wortels van deze palm kunnen waarschijnlijk enkele graden vorst verdragen door de optredende vriespuntdaling. Bij cryopreservatie van levende cellen bevriest de celinhoud (cytoplasma) vanaf ± - 6°C. De macromoleculen en opgeloste zouten zijn hiervoor verantwoordelijk.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor The Flying Dutchman op 29 maart 2018 09:45

Dus bij een palm in de volle grond, als de vorst 10cm in de grond zit dan zijn tot 10cn onder de stam alle wortels snot???

Ik geloof er niet zo in, de Chamaerops heb ik al een jaar of 6 en ook een Trachy in een grote pot. Bij de Chamaerops komen er wortels onder uit de pot, zelfs die zijn geen snot? En ik heb niks om de potten gehad, ze zijn flink bevroren geweest.
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor draco op 29 maart 2018 10:55

Ik ga ervan uit dat de wortels van vorstbestendige palmen tot -5°C kunnen hebben en dan praat je over strenge vorst. Des te droger een plant staat des te hoger is de celconcentratie van vriespuntverlagende componenten. Een lagere celdruk (turgor) uit zich door oprollen (Fargesia jiuzhaigou), slap hangen (Rhododendron) of samentrekken van de bladeren (Trachycarpus). Het is een fysiologische reactie van de plant waardoor het vochtverlies door verdamping en beperkte wateropname verminderen.
Nieuwe adventiefwortels ontspruiten bij een palm dicht onder het oppervlak of zelfs daarboven. De tip van Dennis om de zône rondom de stamvoet goed te beschermen is zeker zinvol. Bij de tuinpalmen gaat er in het najaar een dikke laag met blad overheen en ook bij de grote kuipplanten die meestal buiten blijven wordt de kluit met droog blad afgedekt. De paar uren vorstvertraging die dat oplevert is genoeg voor een kortdurende nachtvorst.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor The Flying Dutchman op 29 maart 2018 11:42

Zou het ook niet zo kunnen zijn Draco dat als de grond in de pot te nat is deze grond bij vorst gaat uitzetten en de wortels als het ware geplet of beschadigd worden waardoor rotting ontstaat? In elk geval, in een pot met vrijwel droge grond, onder een afdak en uit de wind kunnen ze heel wat hebben en ook lang zonder water. De meeste winters redden ze het dan wel. :thumb_up:
The Flying Dutchman
 
Berichten: 296
Geregistreerd: 12 mei 2010 18:31
Woonplaats: Gelderland
13 bedankjes

Re: Chamaerops na de winter

Berichtdoor draco op 29 maart 2018 11:53

Pletten lijkt me niet waarschijnlijk door de vloeistofdruk van de plantencel. Een drogere kluit houdt ook in dat de celinhoud (de vacuole) meer geconcentreerd is waardoor een grotere vriespuntverlaging mogelijk is. In droge grond zal de vorst ook minder snel diep doordringen door de aanwezige isolerende lucht. De vorming van ijskristallen zou wel mechanische schade aan de celwanden kunnen toebrengen. Maar dan moet de grond wel kletsnat zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 35 gasten