palm-advies gevraagd

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

palm-advies gevraagd

Berichtdoor Gert-Jan op 02 mei 2018 15:55

Op zoek naar een Mediterraans/tropische uitstraling stuit ik op tal van factoren. Er zijn heel wat adressen via Palmvrienden label. Wat te kiezen met het oog op winterhardheid, langdurige kwaliteit, windbestendigheid en dan liefst ook nog voor een vriendelijke prijs.

Jubaea Chilensis, Trachycarpus Wagnerianus en Yucca Rostrata lijken kanshebbers. Waar moet ik op letten als beginner en wie kan mij goed adviseren alvorens ik tot aanschaf overga?
Gert-Jan
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 02 mei 2018 14:09
0 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor Ivan op 02 mei 2018 20:01

Ik zou je de yucca rostrata afraden, deze zijn duur en heb er bij mij en derden zeer veel zien sneuvelen
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor derfske op 02 mei 2018 21:48

ga eerst eens fatsoenlijk uitzoeken wat je wilt. dat is stap 1 zo ga je vaker naar andere kijken op dit forum waardoor je uiteindelijk je plannen constant wijzigen.
naar mijn mening maken palmen niet persee uit voor een tropische effect. maar de combinatie van kleur vorm wat bij elkaar gezet wordt

over palmen
nauwelijks bescherming nodig ( wel vanaf -12 a -15)
trachycarpus fortunei waggy, naini tal, takil,

meer bescherming nodig ( afdak en inpakken bij -8 a -12)
chamaerops, sabel minor

droog houden en verwarmen (wil je ze mooi levend en mooi houden)
alle vederpalmen waarvan de phoenix het goedkoopst en snelst groeit maar verwamen bij -4 a 6
butia verwarmen vanaf -8
en jubaea vanaf -9

zo heb heeft ook elke palm zijn eigen vocht bestendigheid.. waardoor je hele verschillende verhalen hoort. zo kijk ik liever naar vochtbestedige palmen. want dat is nogal een probleem hier in nederland. zo kan een goedkopere butia een flinke miskoop zijn als deze sneuveld door vochtigheid terwijl de duurdere jubaea het makkelijk overleefd zou hebben.
zo heb ik het gehouden op een jubaea en verschillende trachys. en yuccas en verder gegaan met bamboes en nu bezig met blad planten en bloeiende planten voor de gaatjes te vullen.

verwarmen hoeft niet duur te zijn. als je bijvoorbeeld een thermostaat gebruikt. zo kosten het afgelopen winter nog geen 1 euro 50 voor mijn jubaea te beschermen

en zit je met wind. dan zou ik sowieso waggys kopen en of hybrid met waggy. en als ze beschut kunnen staan andere trachys. verder palmen kunnen wel wind meer wind hebben

zo ga je van een vraag naar meer vragen :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor Rob op 02 mei 2018 22:18

Alleeerst welkom GertJan! :welkom:

Je hebt gelijk: Alle begin is moeilijk - zeker de start van een nieuw tuin is best een lastige uitdaging met vele vragen...
Bovenstaand geeft al best een aantal heel goede aankonpingspunten, maar de eerste vragen die ik me zou stellen zijn:
- Waar zit ik in NL/Be (Vlissingen vs bijvoorbeeld Twente). Hoe zien mijn winters eruit? Zit ik beschut, uit de wind in een Vinexwijk of op een boerderij vol op de oostenwind?
- Hoe is mijn grond? Zand of klei maakt een verschil. Strand of bos ook...
- Wil ik actief, passief of niet beschermen in de winter? Als je een (redelijk grote) schuur hebt dan is dit zeker van belang!
- Wat heb je totaal aan meters? Let wel een Phoenix canariensis is in leven te houden maar word in tijd 4 meter hoog en breed als je het goed doet - bepaald onhandig als je tuin 6*6 meet...
- Kindvriendelijkheid Yucca en Agave kun je beter ff afschrijven met jonge kinderen, evenals bijvoorbeeld rhapidophylum histrix (heel winterhard maar heeft als Nederlandse naam naaldpalm...)
- Welke stijl zoek je: echt tropische look, of mediteraans is verschillend. Mag het een allegaartje zijn (bij velen van ons is dat zo btw: een exotische tuin zonder regels....

Vergeet in ieder geval niet de gewone mediterrane/exotische planten die eigenlijk nog beter bruikbaar zijn: Lavendel/Rozemarijn, Cypres etc. Keihard en niet al te duur ook. Denk ook aan bijv oleander....er zijn "hardere soorten die een vorst kunnen overwinteren
Als je op authentiek mediteraan wilt gaan dan is Chamaerops humilis absoluut je palm - het is samen met de Phoenix canariensis (op Gran canaria) de enige die in habitat in Europa voorkomt!
Als het van alles mag zijn dan hangt het ervan af hoeveel meters en tijd je hebt; mijn eerste aankopen zouden absoluut Trachycarpus, Jubaea chilensis, Canna en Musa basjoo zijn: zo goed als dummyproof. Trachy, Musa basjoo en Canna zijn niet te duur, goed te verkrijgen en geven veel waar voor je geld; Jubaea is wel relatief duur, maar voor mij onmisbaar.

Tot slot deze 2 tips:
- Ga eens bij een ander kijken en praten. Mocht je in de buurt van Bergen op Zoom, NL zitten dan ben je hier alvast welkom. Vele anderen hier zijn ook heel makkelijk en verwelkomen andere palmvrienden in hun tuin - we zijn er immers altijd best een beetje trots op ;)
- 2e pinksterdag is Haps evenement (zie agenda) - zeker als je nog een beetje dolende bent dan raad ik je aan daar eens te gaan kijken, ruiken en praten. Vele Palmvrienden lopen er ook rond.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor Mate op 03 mei 2018 00:08

Dat zinnetje met een canariensis in een tuin van 6 bij 6.... :fluiten:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2887
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
330 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor Jozef op 03 mei 2018 08:54

Gertjan :welkom: . Rob heeft wel een punt. Als je meer advies wilt kan je ons meer informatie geven. Als aanvulling ook fatsia is winterproof. Ook Trachycarpus wagnerianus kan je overwegen, heeft toch een heel ander uiterlijk als fortunei.
Dan is er nog een hele rits winterharde bamboe soorten. Succes met kiezen.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor derfske op 03 mei 2018 18:07

Mate schreef:Dat zinnetje met een canariensis in een tuin van 6 bij 6.... :fluiten:


lol :lol: gewoon erin knallen, kunnen de buren mee genieten van jou tuin :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor draco op 03 mei 2018 21:36

Gert-Jan schreef:Op zoek naar een Mediterraans/tropische uitstraling stuit ik op tal van factoren. Er zijn heel wat adressen via Palmvrienden label. Wat te kiezen met het oog op winterhardheid, langdurige kwaliteit, windbestendigheid en dan liefst ook nog voor een vriendelijke prijs.

Jubaea Chilensis, Trachycarpus Wagnerianus en Yucca Rostrata lijken kanshebbers. Waar moet ik op letten als beginner en wie kan mij goed adviseren alvorens ik tot aanschaf overga?


Mijn oordeel over Yucca rostrata is positiever dan van Ivan. De vorstbestendigheid is uitstekend. Algemeen wordt een minimumwaarde van ca -23°C aangehouden. In 2012 gaf mijn oudste plant geen krimp na -19° vorst. Alleen de kluit was geïsoleerd met een deken en noppenfolie. De Trachycarpus (mv) verloren daarbij alle blad. Yucca rostrata heeft op palmen voor dat de bladeren weinig gevoelig zijn voor uitdroging door vorst, zon en wind, de combinatie die verantwoordelijk wordt geacht voor het radicale bladverlies bij de palmen tijdens die winterperiode. Echter voor een succesvolle overwintering van Yucca rostrata e.a. is droogte een absolute voorwaarde. Yucca thompsoniana is een nauwe verwant van Yucca rostrata. Deze had hier voorafgaand in de regen gestaan en overleefde de voornoemde vorstperiode niet.

p.s.
Bij mypalmshop zijn Yucca rostrata van een behoorlijk formaat in aanbieding voor een verlaagde prijs.
Nederlandse handelaren hebben naar mijn indruk flink ingekocht in Spanje en de prijzen zullen vermoedelijk wel dalen in de loop van het seizoen.
Laatst bijgewerkt door draco op 04 mei 2018 12:09, in totaal 2 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor Rob op 03 mei 2018 23:15

derfske schreef:
Mate schreef:Dat zinnetje met een canariensis in een tuin van 6 bij 6.... :fluiten:


lol :lol: gewoon erin knallen, kunnen de buren mee genieten van jou tuin :thumb_up:


Ik weet het mannen, deze situatie komt wellicht frequenter voor dan wellicht gezond is, maar dat zijn dan ook de ergste gevallen van exoten-virus. Ik ga er hier van uit dat bij nieuwe leden het verstand nog niet geheel tot yoghurt is verworden na het zien van een paar palmen, varens of bananen ;) :lol:

@Jozef: absoluut! Fatsia is absoluut een must have.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: palm-advies gevraagd

Berichtdoor Willem1 op 05 mei 2018 23:33

Hé Rob...we spraken onlangs in Erica nog over de Aspidistra. Exotisch, wintergroen en kei-winterhard!

;) Wim
Avatar gebruiker
Willem1
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 19 feb 2012 17:39
Woonplaats: Beilen
5 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten