Bismarkia

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Bismarkia

Berichtdoor Jos Mannaart op 27 jan 2019 11:53

Het zou heel goed kunnen Rob. In de boomkwekerij is afpennen van soorten met een penwortel een normale zaak. Ik zal tzt verslag uitbrengen
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor draco op 27 jan 2019 14:14

Dat is een totaal ander verhaal Jos. Een boom (dicotyl) ontwikkelt een vertakt wortelstelsel met secundaire diktegroei vanuit het meristeem met een soort 'stamcellen'. Het meristeem is ook verantwoordelijk voor de vertakkingen. Een palm (monocotyl) heeft een eenvoudiger wortelstelsel bestaande uit talrijke aan de stambasis ontspruitende (solitaire) adventiefwortels met weinig vertakkingen zonder secundaire diktegroei. Als je deze terugsnoeit is de kans gering dat er boven de snoeiplaats vertakkingen ontstaan. Er groeien steeds nieuwe adventiefwortels vanuit de stambasis zowel onder als boven de grond. De ontwikkeling van de 'luchtwortels' stagneert vaak door verdroging. Instabiele palmen kun je verstevigen door de voet aan te aarden. Dat stimuleert de uitgroei van nieuwe wortels.
Tenslotte de zogenaamde 'penwortel' die vaak bij palmzaailingen wordt genoemd is in feite de kiemwortel welke afsterft en vervangen wordt door de adventiefwortels.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor hanscazan op 27 jan 2019 15:35

Jullie verhalen lezend en deze site gezien te hebben moet er dus best levensvatbaarheid in zitten. Al zou ik de kluit intact laten maw gewoon de buis doorzagen en de wortel of oprollen of zoals Jos de test wilt doen doorknippen.
https://www.jestpic.com/JeddahPalmSociety/

Ik vind het iig een leuk experiment, maw SUC6 Jos
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor Rob op 27 jan 2019 18:44

beetje vage site Hans, maar wel een prachtfoto...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor hanscazan op 27 jan 2019 19:46

Rob, ik ga ook voor de plaatjes en klik NOOIT op linken binnen zo'n site. Maw denk je dat de site niet klopt. svp verwijderen ;)
Het ging mij om de extra wortels die Han beschreef die er dus na 6 maanden in zo'n regenpijp er ook zeker zitten, zijn die voldoende indien je dus de kluit intact laat om een bismarckia te (penwortel)snoeien.
Interesse is vanwege mijn eenzame 1 blad zaailing, ik heb er geen 10-tal :( en pas resultaat na 1 jaar)
Wat ik steeds wel verbazingwekkend vind is dat al deze plaatjes BARE rooted zijn en niemand klaagt over het moeilijk oppotten hierna :roll: .
Dan komt het verhaal van Eduard waarschijnlijk tot zijn recht, Warm, boven de 25C vochtige ruimte en veel licht :thumb_up:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor draco op 27 jan 2019 19:56

Jeddah Saoudi Arabia ligt aan de Rode Zee. Dat zorgt voor een relatief hoge luchtvochtigheid.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor draco op 28 jan 2019 11:59

hanscazan schreef:Rob, ik ga ook voor de plaatjes en klik NOOIT op linken binnen zo'n site. Maw denk je dat de site niet klopt. svp verwijderen ;)
Het ging mij om de extra wortels die Han beschreef die er dus na 6 maanden in zo'n regenpijp er ook zeker zitten, zijn die voldoende indien je dus de kluit intact laat om een bismarckia te (penwortel)snoeien.
Interesse is vanwege mijn eenzame 1 blad zaailing, ik heb er geen 10-tal :( en pas resultaat na 1 jaar)
Wat ik steeds wel verbazingwekkend vind is dat al deze plaatjes BARE rooted zijn en niemand klaagt over het moeilijk oppotten hierna :roll: .
Dan komt het verhaal van Eduard waarschijnlijk tot zijn recht, Warm, boven de 25C vochtige ruimte en veel licht :thumb_up:


Vermoedelijk worden tropische palmzaden vaak voorgekiemd geïmporteerd. Dat gebeurde destijds al met Howea forsteriana afkomstig van Lord Howe Island. Een Nederlands bedrijf regelde de export. Sindsdien wordt deze palm ook op het eiland gekweekt. Dat levert meer op plus werkgelegenheid aan de lokale bevolking. Deze van Howe Island afkomstige Kentia's zijn herkenbaar aan een eigen label.
Bekijk het filmpje: http://stolzekentia.nl

groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor Jos Mannaart op 28 jan 2019 23:42

Wel heel leuk onze theorieën wat naast elkaar te leggen.
Bismarckia kan dus echt gort droge lucht prima verdragen hierboven en groeit als een gek als de temperatuur ruim boven de 25 graden blijft.
Omdat de lucht zo droog is was er 1 gekiemd zaad waarvan de bocht net uit het zaad verdroogd was, eerste 10 cm van de grond waren ook kurk droog.
Ik heb het geheel uit de regenpijp gehaald en zag dat de onderste 30 cm van de wortel nog fris was en dat er aan de penwortel best al wel wat zijwortels zaten, zonder dat er een speer bovengronds te zien was. Toen is het idee ontstaan van het afpennen. Als ik nu lees dat de penwortel toch een tijdelijk iets is bij palmen, monocotylen oftewel eenzaadlobbigen(net als grassen, of zijn palmen een soort van grassen? :-)
Het verplanten is inderdaad geen probleem omdat ik die laatste 30 cm wortel gewoon terug in de regenpijp heb gestoken en er ondertussen een blad van een 25 cm boven de grond staat.
Zonder voeding vanuit het zaad dus. Blijkbaar zit in die wortel toch een vorm van reserves.
Verplanten kan bij alle planten in principe het hele jaar, dus ook bij palmen.
Deze week heb ik de Brahea armata verplant, welke volgens verhalen erg slecht tegen verplanten zou kunnen. Ik lees echter ook dat deze Brahea een hele trage groeier is terwijl ze hier hun tweede blad eerder boven staken dan de de Bismarckia terwijl ze later zijn gaan kiemen. Het zou me niet verbazen als tegen eind februari de eerste Brahea's hun derde blad gaan laten zien. Voor iets wat in augustus is gezaaid vind ik dat alles behalve een trage groeier. Maar even afwachten, ze zijn tenslotte pas een paar dagen geleden verpot :lol:
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor draco op 29 jan 2019 01:52

De monocotylen of eenzaadlobbigen omvatten talrijke families. Palmen behoren tot de familie der Arecaceae, grassen vormen de Poaceae. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bismarkia

Berichtdoor Jos Mannaart op 29 jan 2019 22:23

Aja, vandaar Poa annua en zo :-)
Nomenclatuur in het kwadraat haha
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten