Wat is er mis met mijn Palmboom

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor draco op 21 mei 2018 00:58

Leonard, zijn de wortels al in de grond verankerd of staat de ton nog los? Palmenzand wat moet ik me daarbij voorstellen? Het bevriezingsgevaar valt waarschijnlijk wel mee. Hier verderop staan sinds 5 jaar, 2 palmen in hoge keramische kuipen. s' Winters gaat alleen een hoes over de kroon. Ik had verwacht dat de recente vorstperiode met -10°C flinke schade zou veroorzaken, maar dat blijkt niet het geval.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor Leonard op 26 mei 2018 17:19

Hallo allemaal.

Bedankt voor alle tips en goede raad.

Ik heb het volgende gedaan.
Ik heb eerst geprobeerd een groot gat te graven, maar helaas ging dat niet lukken.
De vorige bewoner heeft beton gestort voor het bestaande muurtje van 6 cm breed.
De gestorte beton was ca 1 meter breed !!!!!!!!!! Ik weet niet wat diegene hiermee wilde bereiken. Na ca 20cm te hebben gegraven heb ik met een grote boorhamer alle beton moeten verwijderen en dat met dit hete weer ☀️☀️☀️☀️☀️☀️☀️.
Uiteindelijk kwam ik in kleigrond terecht. Nadat het gat groot genoeg was heb ik hierin droge koeienmest gedaan en voldoende water. De wortels van de boom heb ik besproeid met regenwater en daarna de boom in de volle grond gezet.
Nu kan ik goed zien dat de boom wel een 'tik' heeft gehad, maar hoop dat deze snel zal herstellen.

Hoe lang zal het duren eer de boom enig teken van herstel laat zien met dit warme weer???
Laatst bijgewerkt door Leonard op 28 mei 2018 16:55, in totaal 1 keer bewerkt.
Leonard
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 19 mei 2018 16:58
0 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor draco op 26 mei 2018 17:36

Als de palm voldoende water kan opnemen kan de terugslag meevallen. Sproeien van het blad is prima vooral op warme dagen. De grond niet zeiknat maken want dan kunnen de wortels gaan rotten. Wekelijks een plens water moet genoeg zijn en als het weer omslaat mag je het wel een keer overslaan. Ik zie uit naar wat afkoeling, want ik vind het vandaag vies warm. ;)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor derfske op 27 mei 2018 17:27

draco schreef:Hier verderop staan sinds 5 jaar, 2 palmen in hoge keramische kuipen. s' Winters gaat alleen een hoes over de kroon. Ik had verwacht dat de recente vorstperiode met -10°C flinke schade zou veroorzaken, maar dat blijkt niet het geval.


zijn bakje is natuurlijk wel heel smal.. als jou bak bijv. 60 breed is. dan betwijfel ik of die -10 wel überhaupt de kern gehaald heeft.. was immers -10 met overdag temperaturen in de +
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor draco op 27 mei 2018 21:14

derfske schreef:
draco schreef:Hier verderop staan sinds 5 jaar, 2 palmen in hoge keramische kuipen. s' Winters gaat alleen een hoes over de kroon. Ik had verwacht dat de recente vorstperiode met -10°C flinke schade zou veroorzaken, maar dat blijkt niet het geval.


zijn bakje is natuurlijk wel heel smal.. als jou bak bijv. 60 breed is. dan betwijfel ik of die -10 wel überhaupt de kern gehaald heeft.. was immers -10 met overdag temperaturen in de +


Bij een kuip bevinden de meeste vitale wortels zich aan de buitenzijde van de kluit. Anderzijds heeft een palm geen centraal wortelstelsel maar talrijke adventiefwortels die individueel uit de voet en stam ontspruiten. Als een deel van de wortels beschadigd raakt, hoeft dat daarom nog niet het einde van de palm te betekenen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor Leonard op 28 mei 2018 16:57

Hoeveel tijd heeft de boom nodig eer de bladeren weer normaal erbij staan???
Leonard
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 19 mei 2018 16:58
0 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor derfske op 01 jun 2018 12:10

draco schreef:
derfske schreef:
draco schreef:Hier verderop staan sinds 5 jaar, 2 palmen in hoge keramische kuipen. s' Winters gaat alleen een hoes over de kroon. Ik had verwacht dat de recente vorstperiode met -10°C flinke schade zou veroorzaken, maar dat blijkt niet het geval.


zijn bakje is natuurlijk wel heel smal.. als jou bak bijv. 60 breed is. dan betwijfel ik of die -10 wel überhaupt de kern gehaald heeft.. was immers -10 met overdag temperaturen in de +


Bij een kuip bevinden de meeste vitale wortels zich aan de buitenzijde van de kluit. Anderzijds heeft een palm geen centraal wortelstelsel maar talrijke adventiefwortels die individueel uit de voet en stam ontspruiten. Als een deel van de wortels beschadigd raakt, hoeft dat daarom nog niet het einde van de palm te betekenen.


ja mijn kennis voor isoleren en bouwen is groter dan die voor palmen :lol: weer wat geleerd :thumb_up:

en ik ben bang dat je moet wachten tot het nieuwe blad weer mooi eruit komt. het beschadigde blad zal beschadigd blijven natuurlijk.. als ik jou was. zou ik hem toch in de volle grond zetten. dan weet je tenminste dat hij sterker de volgende winter door komt. het zou zonde zijn als hij weer een klap krijgt. en desnoods maak je het blad dat in je weg hangt vast met een draadje of zo

edit: hij staat al in de volle grond :oops: :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor Loves op 11 jul 2018 14:20

nou hopen dat het weer helemaal goed komt
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor Eduard op 11 jul 2018 14:53

Komt goed ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Wat is er mis met mijn Palmboom

Berichtdoor Ivan op 11 jul 2018 19:03

Leonard schreef:Hoeveel tijd heeft de boom nodig eer de bladeren weer normaal erbij staan???


dat kan wel even duren.

mijn ervaring is positiever maar ik lees hier vaak verhalen over planten die 1 of meerdere jaren nodig hebben om aan te slaan. gaan eerst wortelen waarbij de groei boven de grond stil staat.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten