Chamaerops Humilis probleem?!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor Michello op 28 mei 2018 22:19

Hallo Allemaal,

Hier een onervaren palm bezitter ;-)

Help! Sinds enkele weken een Chamaerops Humilis in ons bezig maar er lijkt iets mis te gaan. Zoals je ziet op de foto zijn enkel bladeren (naar verloop van tijd) gaan hangen (stelen gaan hangen) en verkleurd het blad. Deze stonden mooi omhoog...

Ik weet niet of ik nou te veel of te weinig water geef. Met het warme weer van nu geef ik 's avonds meestal een hele gieter (8 liter). is dit veel te veel? of...?

Grond voelt niet zeiknat aan (de bovenste 5 tot 8 cm) er zit 1 drainage gat. De palm staat in een pot met mediterane potgrond en op de bodem een flink laag hydrokorrels.

Iemand enig idee wat ik anders kan doen?

Dank voor jullie feedback!
Bijlagen
palm 2.jpg
palm 2.jpg (224.12 KiB) 4122 keer bekeken
Palm 1.jpg
Palm 1.jpg (240.48 KiB) 4122 keer bekeken
Michello
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 mei 2018 22:09
0 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor rice op 28 mei 2018 23:15

Moeilijk precies te zeggen maar 8 liter per dag lijkt me een beetje teveel van het goede inderdaad. :mrgreen:
Deze planten groeien rond de Middellandse Zee en zijn wel wat (droogte en verwaarwaarlozing) gewend.
Voor buiten lijkt me die hydrokorrels ook niet echt nodig maar in dit geval zal het de plant niet veel deren vermoedelijk (heb zelfs ooit een exemplaar op puur grind gezien).

Verder lijkt me dat de oude bladeren (vermoedelijk kas gekweekt) versneld worden afgestoten nu door de opwarming en zon het groeiproces in de versnelling gaat. Zolang de nieuwe bladeren maar gezond zijn is er niets aan de hand.

Wat ik persoonlijk zou doen: til die palm ff uit de pot en inspecteer de wortels. Als de boel daar zeiknat blijkt draineert de pot onvoldoende. Kun je meteen die hydrokorrels vervangen door grond (aangezien de pot aan de kleine kant is voor de plant).
Da's mijn bescheiden mening.

succes!
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor Michello op 28 mei 2018 23:41

Dank voor je reactie!

De nieuwe bladeren in de kern zijn idd mooi groen en vertonen geen enkel mankement. Ik zal het water geven halveren (??).

Zal hem binnenkort even uit de pot tillen en de korrels eruit gooien en eventueel nog extra drainage gaten bij boren.

Nogmaals dank voor het advies!
Michello
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 mei 2018 22:09
0 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor Ivan op 29 mei 2018 00:19

4 liter water per dag voor een plant die veelvuldig omschreven wordt als goed te gedijen onder droogte en verwaarlozing? Denk dat eens per week een sloot water volstaat om vervolgens uit te laten drogen een week lang.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor rice op 29 mei 2018 00:24

Je zult een beetje op je gevoel moeten afgaan qua watergift. 4 liter per dag is nog steeds vrij veel. Het hangt af van de standplaats (zon/halfschaduw) en het weer natuurlijk. Maar zoals ik al zei, ze zijn aardig wat droogte gewend.
Geef om de paar dagen wat zodat de grond tussendoor een beetje kan opdrogen.
De meest gemaakte fout bij planten is teveel water.
rice
 
Berichten: 347
Geregistreerd: 21 apr 2014 14:37
Woonplaats: Noord-Brabant
33 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor draco op 29 mei 2018 00:30

Je kunt de droogte van een natuurlijke groeiplaats niet vergelijken met een plant in kuip.
De suggestie van versnelde afstoting van de oudste bladeren in verband met de gunstige temperatuur, durf ik te beamen. Mijn grootste Chamaerops verliest de laatste dagen ook veel (oudste) bladeren terwijl de palm, die in de brandende zon staat, dagelijks water krijgt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor palmgek op 29 mei 2018 00:30

Niets aan de hand, zo te zien zijn het de oudste bladeren, die vermoedelijk onder andere omstandigheden zijn gegroeid gezien de lengte van de bladstelen. Misschien wel in een kas.
Dat deze wat doorhangen is niets om je druk over te maken. Als je het niet mooi vindt knip je ze gewoon weg :thumb_up:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor Michello op 29 mei 2018 13:59

Top!

Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties!

Ik ga het geven van water beperken en laat de 'hangende' bladeren lekker zitten, ik vind het niet lelijk maar het was voor mij een teken dat er iets met de palm aan de hand kon zijn.

Eind goed, al goed!

Nogmaals dank!
Michello
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 28 mei 2018 22:09
0 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor Mate op 29 mei 2018 20:13

Lookin good. Niks mis mee. Mocht het kunnen, wat meer drainage gaten maken en er eventueel een opvangbak/schotelachtig iets onder zetten. Vervolgens flink water geven tot het er onder uit stroomt en dat om de paar dagen doen met dit warme weer. Check geregeld ff met je vinger hoe droog de aarde is. Als de aarde niet aan je vinger blijft plakken, water geven. Weet iedereen inmiddels denk ik wel ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2884
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
329 bedankjes

Re: Chamaerops Humilis probleem?!

Berichtdoor derfske op 01 jun 2018 11:57

je kan opzicht best wel een water meter kopen hoor. ik verzoop alles wat leefde hier. behalve de katten, die bepalen zelf hoeveel ze drinken. maar als, dan waren die ook dood.
het kost niet veel en het is best een goede indicator om te leren hoeveel water je pot plant nodig heeft. zo is daar ook veel verschil per plant. een banaan in de volle zon zuipt je arm, en een cactus weer totaal niet. zo drinkt hetzelfde plantje op het zuiden voor het raam veel meer dan op het noorden.

ben je ook zo iemand die alle binnenplanten sloopt? :lol: dan is dit echt geen overbodige luxe :thumb_up:

Afbeelding
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten