Palm verplanten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Palm verplanten

Berichtdoor ilkameijer op 22 jul 2018 21:02

Hoi
Ik ben nieuw hier en misschien is deze vraag al duizend keer gesteld, maar ik kon hem zo gauw niet vinden.
Wij willen gaan verhuizen, maar hebben drie palmen in de volle grond staan die mijn man 20 jaar gelden als zaadjes heeft meegenomen uit mallorca. Zoals jullie zullen begrijpen hebben ze veel emotionele waarde.
We willen ze dan ook graag meenemen.
Onze vraag is kun je palmen verplanten en zo ja welke periode is daar het geschikts voor. Ons plan was om in het najaar de palmen uit te graven en dan in kuipen te zetten tot we ze ergens anders weer kunnen planten.

Zonder blad hebben ze een hoogte van respectievelijk 1m, 80cm en 60cm.

Ik ben benieuwd. Als het namelijk zo is dat ze het niet gaan overleven dan laten we ze met pijn in ons hart maar staan.

Ilka
ilkameijer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 jul 2018 20:52
0 bedankjes

Re: Palm verplanten

Berichtdoor Rob op 22 jul 2018 22:20

Hi Ilka,
Welkom op het forum.

Ja, palmen laten zich in de regel goed verhuizen. Er zijn echter uitzonderingen en "vuistregels".
Uitzonderingen zijn veelal erg exotische soorten die niet of nauwelijks kunnen verpot - aangezien ze uit Majorca komen en in volle grond huizen, vermoed ik Trachycarpus of Phoenix soort (en dat gaat over het algemeen goed). Een fotootje zou kunnen helpen zodat we de soort kennen.

Vuistregels:
- Ruim uitscheppen en oppotten in late zomer (dus je bent prima op tijd!) - ga er maar vanuit dat het een beste klus is, dus schakel wat vrienden in met jonge spieren!
- in pot binnen of in droge schuur overwinteren - in potten maken de meeste palmen veel minder kans dan in volle grond, dus ze moeten ietsjes beschermd worden
- terug in volle grond zetten kan het beste in april/mei/juni. Dan is er al groei en herstellen de palmen het snelst.

(Ik ben 2 jaar terug zelf ook verhuisd en had een truck van 21 m2 aan palmen/bananen etc...).
Hierbij had ik weinig tot geen verliezen - ik had alles opgepot in Augustus, verhuisd in oct, en terug in grond tussen april en augustus (het was teveel...).

PS: mocht je grote kuipen nodig hebben - en die kans is groot - vraag er dan gerust naar. Ik heb mijn grootste van 230L net uitgeleend aan een andere verhuizer, maar heb er nog meer.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Palm verplanten

Berichtdoor revoluta op 22 jul 2018 22:27

Ik denk ook dat het najaar het beste is , ivm tempratuur van de aarde luchtvochtigheid etc .
maar het liefst meteen door naar de nieuwe plek zou ik zeggen ,
lelijke planten bestaan niet .soms moet je wat langer kijken..
revoluta
 
Berichten: 74
Geregistreerd: 27 jul 2013 14:04
Woonplaats: Zaanstad wormerveer
4 bedankjes

Re: Palm verplanten

Berichtdoor ilkameijer op 22 jul 2018 23:20

Rob schreef:Hi Ilka,
Welkom op het forum.

Ja, palmen laten zich in de regel goed verhuizen. Er zijn echter uitzonderingen en "vuistregels".
Uitzonderingen zijn veelal erg exotische soorten die niet of nauwelijks kunnen verpot - aangezien ze uit Majorca komen en in volle grond huizen, vermoed ik Trachycarpus of Phoenix soort (en dat gaat over het algemeen goed). Een fotootje zou kunnen helpen zodat we de soort kennen.

Vuistregels:
- Ruim uitscheppen en oppotten in late zomer (dus je bent prima op tijd!) - ga er maar vanuit dat het een beste klus is, dus schakel wat vrienden in met jonge spieren!
- in pot binnen of in droge schuur overwinteren - in potten maken de meeste palmen veel minder kans dan in volle grond, dus ze moeten ietsjes beschermd worden
- terug in volle grond zetten kan het beste in april/mei/juni. Dan is er al groei en herstellen de palmen het snelst.

(Ik ben 2 jaar terug zelf ook verhuisd en had een truck van 21 m2 aan palmen/bananen etc...).
Hierbij had ik weinig tot geen verliezen - ik had alles opgepot in Augustus, verhuisd in oct, en terug in grond tussen april en augustus (het was teveel...).

PS: mocht je grote kuipen nodig hebben - en die kans is groot - vraag er dan gerust naar. Ik heb mijn grootste van 230L net uitgeleend aan een andere verhuizer, maar heb er nog meer.



Dank je wel voor de informatie. We gaan ons best doen.
ilkameijer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 jul 2018 20:52
0 bedankjes

Re: Palm verplanten

Berichtdoor ilkameijer op 22 jul 2018 23:22

revoluta schreef:Ik denk ook dat het najaar het beste is , ivm tempratuur van de aarde luchtvochtigheid etc .
maar het liefst meteen door naar de nieuwe plek zou ik zeggen ,




Dank voor de informatie. Gelijk naar de nieuwe plek zal niet gaan omdat we op moment van verkoop geen ander huis hebben. Ze moeten dus wel in potten.
ilkameijer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 22 jul 2018 20:52
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten