Washingtonia

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Washingtonia

Berichtdoor draco op 08 aug 2018 16:38

Behalve van het weer hangt het waterverbruik af van de hoeveelheid blad (= verdamping) en de kluitomvang (= buffer + opname van water). Bij deze palm lijkt mij deze verhouding ten gunste van de verdamping en geef je niet snel teveel water. De kluit continu kletsnat houden zou ik afraden. Het is goed voor de gezondheid van het wortelstelsel wanneer er tussen de gietbeurten door lucht in de kluit kan trekken. Omdat palmen diep wortelen, is het lastiger om aan de hand van de bovenste grondlaag het vochtgehalte van de kluit te beoordelen. Geef daarom zoveel water dat het onderuit de pot wegloopt. Het is goed teken wanneer daarbij luchtbellen uit de aarde opborrelen. Het is een kwestie van experimenteren om de twee uitersten kurkdroog en kletsnat te vermijden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Rob op 08 aug 2018 17:22

Goeie koop, mooie palm, en een mooie pot.
Ik zou elke newbie adviseren eerst een Washingtonia te kopen. Goedkoop, snelgroeiend en kan tegen een stootje. Als het erg bevalt, en je bent stevig besmet met het exotenvirus dan kun je verder met bijv. Trachycarpus, Chamaerops, Butia of Phoenix.
vwb de pot: Hij zal er wel vlot uitgroeien, maar aangezien er geen binnenrand in lijkt te zitten heb je hem er denkelijk zo uit, en kan de pot hergebruikt worden voor je volgende palm. Ik zou hem volgend voorjaar verpotten naar iets van een 40 of 50L container (of een andere sierpot zo je wilt). Zolang er maar gaten in zitten maakt het eigenlijk niet zo veel uit.
Vooralsnog zou ik hem, zoals ook al eerder vermeld, iets uit de volle zon houden als dat kan om er zeker van te zijn dat ie niet verbrand.

Een andere belangrijke vraag die hierboven nog niet is beantwoord/gesteld is: waar laat je hem in de winter?
Binnenschuiven (huiskamer of beter nog een koele garage) kan, maar het is essentieel hiermee nu al rekening te houden. Maak de pot te groot en hij word heel groot en zwaar, en met die haakdoorns onhandelbaar, zoals Han al aangaf.
Als ie buiten moet blijven, houdt er dan rekening mee dat ie onze winters in die pot absoluut niet verteert zonder dat je actief maatregelen neemt (onder een dakje, inpakken, bijverwarmen etc).
Let wel, er zijn mensen die ze in volle grond hebben, maar dan moet er dus echt gewerkt worden aan actieve bescherming. Ik heb er hier 2 tegen de dakgoot aan staan, en Richard (palmgek) heeft inmiddels een dikke vette stam van ik schat meer dan een meter hoog, maar dat gebeurt alleen als ze ze beschermd. (check ff zijn eigen tuin topic - ter leringhe ende vermaeck).

Succes, en welkom op het forum. Nederland is weer een palm-maf rijker. :applaus:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor derfske op 08 aug 2018 22:07

Patriickjoo schreef:
derfske schreef:waarom een wachitonia? je weet wel dat je ook palmen hebt die in de volle grond kunnen?


He Derfske, ja daar waren we van op de hoogte. Echter zijn we allesbehalve experts, en deze hebben we gekozen op advies van de medewerker van de intratuin. Die gaf aan dat voor beginners deze het minste onderhoud nodig heeft.
Welke zou jij adviseren dan? Die in de volle grond kan?
Punt is wel dat die vrij krap staat naast een bbq en schutting, dus hij moet ook niet gigantisch groot/breed worden.


trachycarpus fortunei is DE palm die je overal in voortuinen ziet.. onderhoudsvrij te noemen, de 1 heeft hem van een sprietje tot 3 meter palm onbeschermd, en de ander woonde net waar het de -25 werd en ging de palm kapot
Afbeelding
Afbeelding

trachycarpus wagnerianus. dik verdiende 2de plek..
Afbeelding

zo heb je nog wat trachys die het goed doen.. takil princeps.
zijn allemaal niet al te groot..en kan prima in een kleine tuin

verder palmen kan ook.. maar die hebben zeker bescherming nodig.. maar die interesse komt pas over een half jaartje zoiets.. vraag het me dan maar opnieuw :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Jos Mannaart op 11 aug 2018 01:51

Washingtonia, de palm die je echt zowat in elk tuincentrum tegen komt en ook in de vakantielanden.
Ondanks dat je hem veelvuldig ziet blijf ik het een schitterende palm vinden.
Hier ook maar weer een handje gezaaid met zaad uit 2016 en komen prima op.
Op 1 of andere manier weet ik ze gegarandeerd elke winter te verliezen door vorst :oops:
Veel plezier met de Washingtonia en tijdig vorstvrij zetten!!!
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 01 mei 2019 12:55

He mannen,

Vorig jaar heb ik enkele bruikbare tips gehad van jullie voor bovengenoemde palm.
Inmiddels heeft hij binnen moeten overwinteren, en zit er bijna geen blad meer op..
Volgens mij heeft hij welgeteld nog 1 blad, de andere 2 waren bruin en hebben we nu weggesneden.

Sinds een week of 2 staat hij weer buiten, maar in tegenstelling tot vorig jaar zit er nog niet erg veel beweging in.
Wat zouden jullie adviseren?
Is het bv. tijd om over te potten? Hij staat nog altijd in de pot van de 1e foto.
En zo ja, hoeveel liter inhoud moet een volgende pot/kuip hebben?
En zouden jullie hem dan over potten met eerst hydrokorrels en daar bovenop mediteraanse potgrond, of juist alleen potgrond?
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor draco op 01 mei 2019 16:56

Dat klinkt enigszins zorgwekkend. Waarschijnlijk heeft de palm te warm gestaan. Voor een grotere pot kun je denken aan 10 cm breder en dieper. Goede potgrond gebruiken is het beste. Hydrokorrels dienen voor hydrocultuur en bovendien zoeken de vitale wortels voeding en vocht vooral onderin de pot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 02 mei 2019 10:58

draco schreef:Dat klinkt enigszins zorgwekkend. Waarschijnlijk heeft de palm te warm gestaan. Voor een grotere pot kun je denken aan 10 cm breder en dieper. Goede potgrond gebruiken is het beste. Hydrokorrels dienen voor hydrocultuur en bovendien zoeken de vitale wortels voeding en vocht vooral onderin de pot.


Thanks voor je snelle reactie! Ik heb een 2-tal foto's bijgevoegd waarop je de palm wat beter kunt zien.
Wellicht maak ik me om niets zorgen hoor, is voor mij de 1e palm & de 1e overwintering.

Hoe zou jij/jullie het aanpakken bij het verpotten? Wel werken met hydrokorrels weer in de nieuwe pot, of juist niet en bv. alleen (mediteraanse) potgrond?
Bijlagen
Palm huidig.jpg
Palm huidig.jpg (108.4 KiB) 4173 keer bekeken
Palm huidig 2.jpg
Palm huidig 2.jpg (123.11 KiB) 4173 keer bekeken
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Jos Mannaart op 02 mei 2019 14:46

Washingtonia is echt keihard. Ik had er 1 in de auto staan en kreeg stukken onderweg naar huis in zuid Frankrijk. Auto achter gelaten MET washingtonia er in en toen mocht ie 14 dagen in de bakkende zon staan tot de ANWB hem naar Nederland haalde. Volkomen droge grond en totaal verdroogde bladeren (bruin) Verpot in ruime pot met potgrond van de bouwmarkt. Ruim water gegeven en na 3 weken kwam er een nieuw blad boven. Deze van de foto in ruimere pot zetten. Gewone potgrond lijkt me voldoende en kleikorrels zie ik hier geen voordeel brengen
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 03 mei 2019 10:19

Jos Mannaart schreef:Washingtonia is echt keihard. Ik had er 1 in de auto staan en kreeg stukken onderweg naar huis in zuid Frankrijk. Auto achter gelaten MET washingtonia er in en toen mocht ie 14 dagen in de bakkende zon staan tot de ANWB hem naar Nederland haalde. Volkomen droge grond en totaal verdroogde bladeren (bruin) Verpot in ruime pot met potgrond van de bouwmarkt. Ruim water gegeven en na 3 weken kwam er een nieuw blad boven. Deze van de foto in ruimere pot zetten. Gewone potgrond lijkt me voldoende en kleikorrels zie ik hier geen voordeel brengen


Bedankt voor je reactie! Ga hem van het weekend dan maar verpotten naar een grotere pot!
Het advies van dit forum is dus geen hydrokorrels, maar gewoon potgrond?

en wat doen jullie met bruine bladeren? Kunnen deze nog bijtrekken richting groene bladeren, of moeten deze direct worden weggesneden?
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor draco op 03 mei 2019 11:18

Bruin betreft meestal dood weefsel. Een gelige kleur trekt misschien nog bij met de extra mineralen magnesium en de sporenelementen in samengestelde mest. Dat hangt af van de ouderdom van het blad. Het beste resultaat van deze behandling kun je verwachten met de groei van nieuwe bladeren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 25 gasten