Washingtonia

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 07 aug 2018 16:34

Goedemiddag,

Mijn vriendin en ik hebben eindelijk de beslissing genomen om een palmboom aan te schaffen!
Het is de Washingtonia geworden, hebben deze afgelopen zaterdag meegenomen bij de Intratuin samen met 2x een bamboe plant. De bamboe staat in de volle grond geplant, en deze moeten dienen als 'afscheiding' van de buitendouche, zodat je niet vol in zicht staat. Hierop gaan we wat grind strooien voor een goeie afwatering.

Voor wat betreft de palm; deze hebben we nu in het kuipje laten staan waarin hij is gekocht. Deze hebben we vervolgens in een grote plantenbak gezet.
Zowel het kuipje als de plantenbak hebben een gat onderin, dus het water kan weg.
Mijn vraag is nu; doen we hier goed aan? Volgens de meneer van de Intratuin was dit een prima optie, en was er voor nu geen verpotten of speciale potgrond nodig. Hij gaf aan dat we dan volgende zomer het kuipje weg konden doen, en de palm dan in de pot die er nu al omheen zit 'potten'.

Graag wil ik dit toch even bij de experts hier checken!
Zou het zonde vinden als we maar kort plezier kunnen hebben van de palm!
Bijlagen
boomm.png
boomm.png (114.25 KiB) 5589 keer bekeken
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor draco op 07 aug 2018 17:32

Verpotten is pas nodig wanneer de wortels uit de afwateringsgaten groeien. Geef de palm genoeg water (de grond mag niet uitdrogen) en 1 x per maand vloeibare plantenmest. Komt de palm direct van buiten dan mag deze in de zon, anders een periode daaraan laten gewennen om bladverbranding te voorkomen. Veel plezier met jullie mooie aanwinst!
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 07 aug 2018 18:44

Bedankt voor de tip! Welke voeding kan ik t beste hebbben? Hij stond bij intratuin buiten en hier ook, wel is die inmiddels redelijk voorzien van oranje ipv groene bladen.. hoe kan dit?
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Ivan op 07 aug 2018 19:09

Groei bevorderend, zal die een ruimere kuip wel waarderen
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 07 aug 2018 19:41

Ivan schreef:Groei bevorderend, zal die een ruimere kuip wel waarderen

He Ivo, kan het kwaad als we dit pas volgend jaar doen? En als hij ruimer moet, is dan de bloempot voldoende, of moet hij altijd in een kuip?
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Ivan op 07 aug 2018 20:52

Nee hoor volgend jaar is geheid vroeg zat.

Sommige vinden ook dat een plant lang in betrekkelijk kleine pot kan blijven, bij overpotten slechts een fractie groter. Ik ben meer van de ruime potten en heb het idee dat ze dan ook harder groeien.

Qua pot zou ik je een boomkuip adviseren, de pot op dr foto sneuvelt geheid als ie er nog eens uit moet vrees ik.

Ik heb ook zon palmpje wat jaren in pot gehad, jaarlijks overgepot tot ik me e n 60 liter kuip. Vorig jaar deed ie het niet goed en heb m zodoende dit jaar in de volle grond gezet. Hij spuit dr grond uit met 9 nieuwe bladeren tot nu al. Zijn wel dorstige plantjes volgens mij waarbij die bij mij het op zn best deed in de volle zon met e ern schotel onder de pot. Goot er zoveel water bij van bovenaf in de pot tot de schotel overstroomde en herhaalde dat als de schotel droog stond.

Wellicht denken derden hier anders over maar bovenstaand mijn ervaring, wellicht kun je er iets mee.
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor draco op 07 aug 2018 22:39

Bij een Washingtonia in kuip heb je waarschijnlijk geen behoefte aan een zo hoog mogelijke groeisnelheid. Ze worden dan al gauw onhandelbaar mede door de scherpe haakdoorns op de bladstelen. Wat de waterbehoefte betreft, als deze palm onvoldoende water krijgt, gaan de bladeren hangen en blijven in die toestand ook na herstel van de vochthuishouding. Uitgeplant in de volle grond is een ander verhaal, maar dat lijkt hier niet de bedoeling te zijn.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor derfske op 07 aug 2018 22:52

waarom een wachitonia? je weet wel dat je ook palmen hebt die in de volle grond kunnen?
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Patriickjoo op 08 aug 2018 10:30

Zojuist contact gehad met de betreffende verkoper van de intratuin..Deze geeft aan dat zijn advies wel zou zijn hem uit het kuipje te halen, en in de bloempot te potten.
Hij gaf aan zo'n 5 cm hydrokorrels onderop te adviseren, en verder de pot op te vullen met mediterrane potgrond.
Kunnen jullie je hierin vinden?


derfske schreef:waarom een wachitonia? je weet wel dat je ook palmen hebt die in de volle grond kunnen?


He Derfske, ja daar waren we van op de hoogte. Echter zijn we allesbehalve experts, en deze hebben we gekozen op advies van de medewerker van de intratuin. Die gaf aan dat voor beginners deze het minste onderhoud nodig heeft.
Welke zou jij adviseren dan? Die in de volle grond kan?
Punt is wel dat die vrij krap staat naast een bbq en schutting, dus hij moet ook niet gigantisch groot/breed worden.


Ivan schreef:Nee hoor volgend jaar is geheid vroeg zat.

Qua pot zou ik je een boomkuip adviseren, de pot op dr foto sneuvelt geheid als ie er nog eens uit moet vrees ik.

Ik heb ook zon palmpje wat jaren in pot gehad, jaarlijks overgepot tot ik me e n 60 liter kuip. Vorig jaar deed ie het niet goed en heb m zodoende dit jaar in de volle grond gezet. Hij spuit dr grond uit met 9 nieuwe bladeren tot nu al. Zijn wel dorstige plantjes volgens mij waarbij die bij mij het op zn best deed in de volle zon met e ern schotel onder de pot. Goot er zoveel water bij van bovenaf in de pot tot de schotel overstroomde en herhaalde dat als de schotel droog stond.

Wellicht denken derden hier anders over maar bovenstaand mijn ervaring, wellicht kun je er iets mee.


He Ivo,

Bedankt voor je reactie!
Jij zou dus kiezen voor een kuip met schotel eronder, en geen pot?


draco schreef:Bij een Washingtonia in kuip heb je waarschijnlijk geen behoefte aan een zo hoog mogelijke groeisnelheid. Ze worden dan al gauw onhandelbaar mede door de scherpe haakdoorns op de bladstelen. Wat de waterbehoefte betreft, als deze palm onvoldoende water krijgt, gaan de bladeren hangen en blijven in die toestand ook na herstel van de vochthuishouding. Uitgeplant in de volle grond is een ander verhaal, maar dat lijkt hier niet de bedoeling te zijn.


He Draco,

Bedankt voor je reactie!
Wat is de gemiddelde waterbehoefte? Met dit warme weer hebben we hem elke dag gesproeid/water gegeven.
Patriickjoo
 
Berichten: 82
Geregistreerd: 07 aug 2018 16:31
0 bedankjes

Re: Washingtonia

Berichtdoor Mate op 08 aug 2018 14:04

Je kan ze met die hitte niet teveel geven. Zijn echte slurpers.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Danycactus en 36 gasten