Brahea Armata met verdwenen speer

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor luc op 30 okt 2018 20:50

En verder geef je geen bescherming, ik bedoel geen afdak of zo
De plant blijft in weer en wind dus
Mvg luc
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor Filmo op 30 okt 2018 22:21

Ja, dat is idd zo. Enkel als het naar -20 gaat doe ik wel tijdelijk noppenfolie rond die opstaande bladeren (maar dat is eerder uitzondering dan regel).
Mvg, Filmo
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor Dennis_S op 31 okt 2018 08:42

Ik heb geen eigen ervaring met deze palm, maar het is er wel een van het type wat je zoveel mogelijk frisse lucht moet geven in de winter in combinatie met een volledig droge omgeving. Dat krijg je alleen door een hokje er omheen te bouwen. De speer rondom dichtzetten met proppen vliesdoek bevordert eerder de vochtigheid rond de speer dan dat het de boel echt droog houdt. Wil je je overigens fraaie exemplaar! goed behouden, dan zou ik toch denken over een hokje zo vanaf nu ongeveer. Anders loop je toch het risico dat het een keer mis gaat. In het hokje moet zowel onderin als in de zijkanten bovenin openingen komen zodat er goed geventileerd wordt. Eenmaal erg droog (en de wortels vorstvrij) kan deze soort toch een hoop koude aan. Bijverwarmen zou ik in dit geval doen met een ventilatorkacheltje met thermostaat in echt koude perioden, maar niet door samenbinden en een warmtekabel of lichtslang er omheen. Groot voordeel is ook dat, zeker als de zon er af en toe eens op staat in de winter, je toch minimale groei houdt. Enje kunt de bodem toch echt droog houden, lijkt me ook niet onbelangrijk voor deze soort. Ik ben van mening (kan het niet wetenschappelijk onderbouwen) dat minimale groei (al is het maar milimeterwerk) op enkele momenten verspreid over de winter het grote preventiemiddel is tegen speerrot. Is het te lang te koud, dan kunnen de plantencellen zich nergens tegen verweren. Ik denk toch dat je met je plant om vochtigheidsredenen eerder rot in het hart van de palm is opgelopen. Wellicht is Brahea een soort waarvan het stamhout snel verder rot. Bij onze inlandse bomen zit er ook verschil tussen wilgenhout en eikenhout zullen we maar zeggen. Misschien is Brahea wel de wilg onder de palmen, wie zal het zeggen. Succes in ieder geval, ik ben benieuwd naar het vervolg/eventueel herstel!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor Filmo op 01 nov 2018 13:17

Een hokje is mss wel ideaal, maar toch blijf ik trouw aan mijn methode. Voor die hoogte moet je al quasi een veranda bouwen :). Let wel, droog houden in de winter is absoluut ook mijn credo. Daarom die lavakorrels, winterbedekking op de bodem (enkel) bij regen of sneeuw. En wat de speer betreft, vergeet ook niet dat onder die proppen vliesdoek die warmtekabel rondom de kern zit: eventuele vochtigheid is snel verdampt. En het samenbinden beperk ik, in de mate van het mogelijke, tot maximaal 2 maanden in de allerkoudste periode. Mogelijk heeft het ook enigszins een voordeel dat ik in het zuidelijkste deel van Vlaanderen woon (iets mildere temperaturen).
Wat die andere Brahea zonder speer betreft blijf ik het moeilijk hebben om te aanvaarden dat het zomaar speerrot is. We hebben 1 van de droogste zomers ooit gehad, en pas 2 dagen geleden heeft het eindelijk eens een volle dag geregend. Komt daarbij dat ik nergens die restanten heb zien liggen :?. Nu, ik heb er voorlopig een parapluutje op gezet. Duimen, hé :thumb_up:
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor luc op 01 nov 2018 21:11

En hoelang al doe je deze methode ?

Filmo schreef:Ja, dat is idd zo. Enkel als het naar -20 gaat doe ik wel tijdelijk noppenfolie rond die opstaande bladeren (maar dat is eerder uitzondering dan regel).
Mvg, Filmo
luc's tuin viewtopic.php?f=49&t=9672

2008/09 , min -21
2009/10 , -10
2010/11 , -13
2011/12 , -20
2012/13 , -17
2013/14 , -3
2014/15 , -5
2015/16 , -9
2016/17 , -10
2017/18 , -11
2018/19., -10
Avatar gebruiker
luc
 
Berichten: 1323
Geregistreerd: 11 apr 2010 13:58
Woonplaats: leefdaal
127 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor Dennis_S op 01 nov 2018 21:38

Filmo schreef:Een hokje is mss wel ideaal, maar toch blijf ik trouw aan mijn methode. Voor die hoogte moet je al quasi een veranda bouwen :). Let wel, droog houden in de winter is absoluut ook mijn credo. Daarom die lavakorrels, winterbedekking op de bodem (enkel) bij regen of sneeuw. En wat de speer betreft, vergeet ook niet dat onder die proppen vliesdoek die warmtekabel rondom de kern zit: eventuele vochtigheid is snel verdampt. En het samenbinden beperk ik, in de mate van het mogelijke, tot maximaal 2 maanden in de allerkoudste periode. Mogelijk heeft het ook enigszins een voordeel dat ik in het zuidelijkste deel van Vlaanderen woon (iets mildere temperaturen).
Wat die andere Brahea zonder speer betreft blijf ik het moeilijk hebben om te aanvaarden dat het zomaar speerrot is. We hebben 1 van de droogste zomers ooit gehad, en pas 2 dagen geleden heeft het eindelijk eens een volle dag geregend. Komt daarbij dat ik nergens die restanten heb zien liggen :?. Nu, ik heb er voorlopig een parapluutje op gezet. Duimen, hé :thumb_up:



Ik begrijp je wel, maar als je geen hokjes meer bouwt omdat het te groot wordt, neem je toch een zeker risico. Droog houden lukt dan niet meer zo goed. Lavakorrels hebben geen enkel nut in een bodem die verder ook doorlatend is. Dat is een veel voorkomend misverstand. Als de omringende bodem water vasthoudt, dan zal dit water ook gewoon in de lavakorrels te vinden zijn. Zo niet, dan is de vochtigheid tussen de lavakorrels net zo groot als tussen zandkorrels of kleikorrels. Winterbedekking bij regen of sneeuw is ook lastig vol te houden. Je mist snel een buitje en met noppenfolie op de bodem voorkom je veel uitwaseming. En als een warmtekabel je vocht snel verdampt, dan is de temp van de kabel veel te hoog en veroorzaak je lokale groei, terwijl er onvoldoende licht is. Ook teveel warmte kan een reden zijn voor speerrot! En als laatste, ook samenbinden heeft in vochtige omstandigheden alleen maar nadelen, namelijk het voorkomen van ventilatie in het hart, zeker als er ook nog een proppen vliesdoek in zitten en een regenbui alles lekker in vocht zet. Samenbinden is in mijn ogen alleen maar nuttig als je daardoor een veel kleiner hokje hoeft te bouwen. De mildere temperaturen zijn zeker een voordeel, maar ook dat is relatief als er toch natte en koude perioden aan vooraf gaan.

Het is een lastig dilemma: wanneer stop je met het bouwen van hokjes omdat het simpelweg te groot wordt en lastig te realiseren is? Stoppen met hokjes betekent voor veel palmen, en zeker voor Brahea, een grote kans op problemen. Het verbaast me daarom nog steeds niet als er toch in een van de afgelopen winters rot is ontstaan en dit gedurende de zomermaanden geleidelijk verder is gaan rotten. k verbaas me soms hoeveel er uit een stam van een palm kan ontbreken eer je echt groeistagnatie ziet.

Ik hoop echt dat je palm herstelt, maar een hokje vergroot de kansen wel degelijk. In een hokje is de luchtvochtigheid gemiddeld vele malen lager, zeker als je lichte verwarming toepast. Succes, ik duim metje!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor Filmo op 02 nov 2018 19:41

Ik heb zo de indruk dat je rekening houdt met een worst case scenario om ieder onderdeel van mijn methode onderuit te halen :shock:. Van grondwater heb ik weinig last gezien die palmen op een helling of talud staan (zoals ik eerder al melde). Dat is ook de reden dat ik ze daar heb geplaatst. Dan hebben die lavakorrels wel zin, temeer dat ik ze uit een verzadigde visvijverfilter heb gehaald. Die zitten vol mineralen die langzaam worden afgegeven. Bovenaan houden die ook grotendeels het onkruid tegen. Die bodembedekking met noppenfolie verwijder ik enkel bij langere droge perioden (zelfs bij vorst). Wat condens betreft heb ik geen last, want dat hou ik wel in de gaten. Vliesdoek zit losjes rond de kern en zit er niet ingepropt, dan ontstaat er nooit verhitting met die warmtekabel. Trouwens, die geeft geen hitte af maar enkel een lauwe warmte door die thermostaat. Samenbinden heeft wel degelijk zijn nut op deze manier, want de tape zit vast op de opgebonden stelen en niet op de speer. Mogelijke lichte groei wordt niet belemmerd (en zeker niet in die relatief korte periode).
Deze methode pas ik nu reeds een zestal jaren met succes toe, en zie voorlopig geen echte reden om dit nu te veranderen (vooral gezien de grootte).
Wel moet ik toegeven dat de (kleinere) Brahea zonder speer nog maar 2 jaar in de volle grond zit en er weinig groeimarge was. Ik heb die ook niet samengebonden maar wel een warmtekabel gebruikt en ingepakt met een gekochte palmbeschermer >>> mss wringt hier het schoentje, want die bnnkant bevat noppenfolie. Deze heb ik pas laat in de lente ontmanteld. Dan kan jouw uitleg wel kloppen en is het idd speerrot geweest.
Nu, ik zal ook dat advies volgen om verpulverde houtskool in het gat te gieten, en droog te houden.
We zien wel...
Groetjes,
Filmo
Filmo
 
Berichten: 80
Geregistreerd: 21 jul 2016 14:46
Woonplaats: Maarkedal B
7 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor erna op 02 nov 2018 22:16

hallo,

Ik heb momenteel 4 brahea armata in de volle grond staan, en ze krijgen in de winter een hokje. Geen warmtekabels, en ook niets op de grond, behalve wat planten. Enkel verwarmd door een gloeilamp of spot van 60 of 100 W, alleen s'nachts. Van zodra de temperatuur buiten onder de -3° komt, springen de lampen automatisch aan. Werkt zeer goed. Op deze wijze hebben we nog geen problemen gehad, en hebben ze allen de koude winters van enkele jaren terug overleefd, zonder bladverlies. We hadden toen -17°. In de hokjes vroor het ook, maar uit de wind, en droog, kunnen ze wel wat graden vorst aan.
groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor erna op 02 nov 2018 22:34

Hierbij foto van de grootste brahea armata, aangeplant als klein plantje.
De schutting is 1.80 m hoog.

groetjes, Erna
Bijlagen
DSC00365.jpg
DSC00365.jpg (119.76 KiB) 4528 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Brahea Armata met verdwenen speer

Berichtdoor Mate op 05 nov 2018 13:27

Schitterende armata :applaus:
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten