Washingtonia Robusta

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Washingtonia Robusta

Berichtdoor beginnersgeluk op 23 nov 2018 15:38

Hoi Allen,


Graag jullie advies. Wij hebben een Washingtonia Robusta gekocht van +/- 2,5 m. Nu wilde wij deze graag in de volle grond zetten, maar lees verschillende ervaringen. Nu heb ik de zoekfunctie gebruikt en zie dat het vaak om wat kleinere planten gaat. Dus daarom mijn vraag: is een grotere plant nu sterker en heeft hij meer kans om de Nederlandse winters te overleven? Ik wil de plant in de winter eventueel beschermen met een beschermingsdoek, maar weet niet of dat voldoende is. Nu kunnen we er een tweede plant bijkomen van dezelfde grootte (100 euro), maar zou zo zonde zijn als hij de winter niet overleefd.

Doen we er verstandig aan om hem in de volle grond te plaatsen?

ps: we hebben totaal geen verstand van palmen en zijn echte beginners. Blijkt ook maar weer uit de keuze want we hadden beter voor een andere palmsoort kunnen gaan, denk ik.
IMG_2919.jpg
IMG_2919.jpg (95.16 KiB) 3952 keer bekeken
IMG_2919.jpg
IMG_2919.jpg (95.16 KiB) 3952 keer bekeken
beginnersgeluk
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 nov 2018 15:28
0 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor erna op 23 nov 2018 16:41

Hallo,

Welkom op het forum !
Mijn exemplaar washingtonia robusta was ongeveer zo groot als die van jou toen we hem aankochten. Maar werd meteen geplant in de volle grond. De eerste jaren werd hij beschermd door een hokje in noppenfolie rond te bouwen, en te verwarmen met gloeilampen of spots, en bij te koud weer ( zie een aantal jaren geleden, toen hadden we hier -17° ) werd er een elektrisch blazertje bijgezet, om vorstvrij te houden.
Ondertussen is de boom veel te groot geworden om op deze manier ingepakt te worden, en hebben we de laatste 2 jaar het op een andere manier gedaan. We wachten zo lang mogelijk om in te pakken, momenteel is hij dus nog niet ingepakt. Als het nodig is, draaien we wat vliesdoek rond de stam, en vooral in het hart, met een warmtekabel. En dan nog noppenfolie, zie de foto's. Helaas ging vorige winter de warmtekabel stuk, en hebben we een spot halfweg de plant gehangen, om toch de vorst wat te breken. Dit jaar gaan we hem op dezelfde wijze inpakken, en hebben een nieuwe warmtekabel. Alleen gaan we nu alle bladeren verwijderen. Vorige jaren bleven ze eraan, maar dat had niet veel zin, vermits ze na de winter toch kapot zijn.
Vorige winter hadden we hier -8°, en dat was echt op het nippertje om te overleven, met de jaren worden ze niet harder, vermits het nieuwe blad uit het hart komt, en het daar de meest vorstgevoelige plek is. De eerste nieuwe bladeren die we hadden waren bruin. Nadien zijn er nog een 20-tal bladeren uit gekomen.
Het is dus mogelijk mits wat inspanning, om een washingtonia over te houden, maar als beginneling had je misschien toch beter begonnen met een trachycarpus fortunei.
Bijlagen
DSC09893.jpg
DSC09893.jpg (89.59 KiB) 3946 keer bekeken
DSC09894 (1).jpg
DSC09894 (1).jpg (99.6 KiB) 3946 keer bekeken
washingtonia op 16 maart 2018.jpg
washingtonia op 16 maart 2018.jpg (46.39 KiB) 3946 keer bekeken
washingtonia begin maart 2018.jpg
washingtonia 06.11.2018
washingtonia begin maart 2018.jpg (93.75 KiB) 3946 keer bekeken
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Carlo op 23 nov 2018 22:00

Hier is de Fillifera (familie van) nog niet ingepakt maar dat staat voor morgen in de planning. Vanochtend waren de bladeren al helemaal donker gekleurd door het kleine beetje nachtvorst. Mijn exemplaar tikt net met het blad de 2meter aan dus nog altijd goed in te pakken. Staat al drie jaar buiten. Twee weken terug een Robusta gekocht van 1,50m hoog (70cm stam) Deze blijft deze winter in de garage en gaat in de lente de volle grond in.

IMG_1893.JPG
IMG_1893.JPG (293.5 KiB) 3916 keer bekeken
Avatar gebruiker
Carlo
 
Berichten: 1924
Geregistreerd: 27 aug 2011 23:59
Woonplaats: Dongen, Brabant, NL
148 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Ivan op 23 nov 2018 22:14

Ik heb ook 1 van die twee maar al bruine vlekken op het blad van paar graden nachtvorst
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Dennis_S op 23 nov 2018 23:00

Het is dus te doen mits je maar beschermt. Persoonlijk zou ik er dan voor kiezen je plant nu nog even binnen te zetten als het vriest (in een koude garage oid, niet in een warm huis) en weer naar buiten als het niet vriest. En dan in april in de volle grond zetten. De eerste paar jaar kom je dus wel weg met een hokje, maar eenmaal aangeslagen gaan ze hard en moet je improviseren zoals Erna aangeeft. Als je succes hebt, heb je wel iets moois in de tuin! Ik zou dan in ieder geval goed investeren in de juiste spullen oa een warmtekabel en een hokje wat je goed kunt opbouwen en afbouwen. Het lukt mij inmiddels ook om de plant al vier jaar over te houden. Bij mij groeit ie gelukkig niet zo hard, maar hard genoeg dat ik volgend jaar toch ook iets anders moet gaan verzinnen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor erna op 24 nov 2018 13:42

Bij mij groeit ie gelukkig niet zo hard, maar hard genoeg dat ik volgend jaar toch ook iets anders moet gaan verzinnen.


Ondertussen heeft de boom bij ons al een stam van 3.70 meter....

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor beginnersgeluk op 24 nov 2018 23:23

Bedankt voor de reacties.

We willen hem nu inderdaad nog in de garage houden en in april in de volle grond zetten. Een warmtekabel ga ik google. Ik zie veelvuldig een vliesdoek terug komen is dit beter dan de beschermhoes? Las namelijk dat de hoezen wel zuurstof doorlaten en ideaal zijn voor de winter. Ik zie ook dat vele alleen de top bedekken en de rest openlaten, maar dat is volgens mij geen optie bij deze soort, of kan dat ook?

Erna en Carlo wat een mooie palmen!
beginnersgeluk
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 23 nov 2018 15:28
0 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor Rob op 25 nov 2018 02:23

Nope - Je zult hem moeten inpakken met bijverwarming. Geen plastic gebruiken voor langere tijd (zodra het echt zwaar gaat vriezen dan kan het, maar ik prefereer het liever helemaal niet te gebruiken.

Mijn 2 washys zijn inmiddels beide aan de dakgoot - >200 cm - en mijn manier van beschermen was vorig jaar als volgt (ook voor andere soorten btw):
- bladkroon bijeen binden met spanbanden.
- 6m kerstverlichting oude stijl erin wikkelen (vooral rondom groeipunt, slang niet overlappen en zo weinig mogelijk direct contact met de stam.
- inwikkelen met vliesdoek of vilt.
- split bamboe mat eromheen zetten 2x rond, vastzetten met draad.
- Polypropyleen puinzak over de top
- Emmer/container erop tegen inregenen

Lichtslang gaat pas aan bij < -3/-4. Bij -7/-8 of lager pak ik een rol krimpplastic en riol de hele toren een aantal keren in. Dit gaat er wel weer af zodra de T weer omhoog gaat, dus meerdere wraps per winter kan voorkomen.

goodluck!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor palmgek op 26 nov 2018 02:08

De mijne heeft vorige winter net als die van Erna, met een minimum aan bescherming de winter overleeft. Een hoeslaken met daarover een kunstof tuinset cover, enkel aangebracht wanneer het echt nodig was (sneeuw en/of vorst < -3Degc ), en weer verwijderd wanneer deze condities weg waren. Lichtslang rond het groeipunt en via de stam naar beneden inschakelen bij < -3 Degc.
Wel wat bladschade als gevolg van het contact met de bescherming, maar dit groeide er binnen enkele weken weer uit (Ook hier afgelopen seizoen meer dan 20 bladeren)
Ga het deze winter ook weer afwachten. Die hokken bouwen is echt mijn hobby niet, kijk er ieder jaar weer meer tegen op :roll:
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Washingtonia Robusta

Berichtdoor lapalmeraie op 26 nov 2018 10:01

Hier idem, 2 exemplaren in volle grond en ik heb voorlopig nog niets gedaan qua bescherming (ook de andere palmen nog niet). Pas als er temps verspeld worden van -4/-5°C pak ik ze tijdelijk in. Hier zie je hoe:



De foto is overigens niet zo duidelijk met het tegenlicht. Het lijkt haast wel een Brahea?
http://palmvrienden.net/lapalmeraie
volg lapalmeraie op Twitter: @la_palmeraie
Avatar gebruiker
lapalmeraie
 
Berichten: 14409
Geregistreerd: 19 jan 2009 14:35
Woonplaats: Ronse (Oost-Vlaanderen)
828 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 27 gasten