Planten van trachycarpus palmen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor JJ16 op 07 maart 2019 10:19

Beste Leden,

In Mei hebben wij voornemens een aantal palmen (wagnerianus & fortunei) te planten in onze reeds verbouwde tuin.

Over een lengte van 20m hebben wij een muur (+/- 2m hoog) op het oosten welke enkel overblijft om de palmen tegen te planten, het overgrote deel van de dag krijgen deze zon echter is hier wind ook een geduchte tegenstander.

Graag willen wij 3 groepen van 3 palmen samenstellen (zoals ik nu denk, 2x wagnerianus, 1x fortunei), tussen deze groepen zal een meter of 4/5 zitten.
Wat is de ideale afstand tot de muur? en hoe kort mogen ze in deze op elkaar gepland worden?
Nu heb ik her en der gelezen dat palmen in groep geen bescherming nodig hebben, wat is hier van waar en geld dit ook bij groepen van 3? we willen ze in de volle grond zetten.

Alvast bedankt voor jullie feedback.
JJ16
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 jun 2018 19:34
0 bedankjes

Re: Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor draco op 07 maart 2019 12:15

Voor wat betreft de afstand tot de muur is het altijd verstandig om een minimumafstand van 2 m aan te houden. Dit is een wettelijke regel die geldt voor het aanplanten van bomen naast erfafscheidingen. De kroon van een Trachycarpus kan tot 4 m breed worden. Wat betreft de afstand tussen de clusters zit je dus wel goed. Hoe dicht de palmen in zo 'n groep worden geplant, hangt af van de onderlinge hoogte. Bij genoeg verschil in stamlengte zou je een afstand van 2 m kunnen aanhouden.
Over het algemeen heeft Trachycarpus geen winterbescherming nodig. Strenge vorst zoals in 2012 met -20°C als laagste temperatuur veroorzaakte het totale bladverlies bij de palmen in deze gemeente. Ondanks dat herstelde een flink aantal daarvan. Het meerendeel werd niet beschermd. Het bladverlies zou minder zijn geweest als de kronen een beschermende hoes hadden gehad. De bladsterfte was in niet onbelangrijke mate het gevolg van uitdroging door de combinatie van vorst, wind en zon in februari. De 'gevoelstemperatuur daalde in de nachten tot - 25 °C. Het Engelse 'windchill' geeft duidelijker aan hoe planten dit zullen ondervinden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor Vincents op 07 maart 2019 18:05

Goedemiddag

Ik zou graag zaad kopen voor een trachycarpus fortunei of een trachycarpus wagnerianus,
Waar zou ik die kunnen kopen en wat zouden jullie mij willen adviseren?

Hoor graag hiervan

Groeten vincent
Vincents
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 07 maart 2019 17:56
0 bedankjes

Re: Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor erna op 08 maart 2019 14:06

hallo B-Vincent,

Welkom op het forum. Zaad van trachycarpus fortunei kan je op heel wat plaatsen gratis krijgen. Wagnerianus is wat moeilijker te vinden.
Ik weet niet in welke streek je woont, maar als je in de buurt van Keiem-Diksmuide komt, mag je hier zeker zaad van de trachycarpus komen ophalen.
Anders kan je ook gratis zaad krijgen op de exotenruilbeurs in Zele in april.

groetjes, Erna
erna
 
Berichten: 3305
Geregistreerd: 07 maart 2010 16:14
Woonplaats: Keiem-Diksmuide
374 bedankjes

Re: Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor draco op 08 maart 2019 17:20

Ik heb wagnerianus van beiderlei kunne en dat heeft eens 4000 zaden opgeleverd. Sindsdien lagen de bloeiperiodes steeds teveel uiteen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor JJ16 op 08 maart 2019 18:45

draco schreef:Voor wat betreft de afstand tot de muur is het altijd verstandig om een minimumafstand van 2 m aan te houden. Dit is een wettelijke regel die geldt voor het aanplanten van bomen naast erfafscheidingen. De kroon van een Trachycarpus kan tot 4 m breed worden. Wat betreft de afstand tussen de clusters zit je dus wel goed. Hoe dicht de palmen in zo 'n groep worden geplant, hangt af van de onderlinge hoogte. Bij genoeg verschil in stamlengte zou je een afstand van 2 m kunnen aanhouden.
Over het algemeen heeft Trachycarpus geen winterbescherming nodig. Strenge vorst zoals in 2012 met -20°C als laagste temperatuur veroorzaakte het totale bladverlies bij de palmen in deze gemeente. Ondanks dat herstelde een flink aantal daarvan. Het meerendeel werd niet beschermd. Het bladverlies zou minder zijn geweest als de kronen een beschermende hoes hadden gehad. De bladsterfte was in niet onbelangrijke mate het gevolg van uitdroging door de combinatie van vorst, wind en zon in februari. De 'gevoelstemperatuur daalde in de nachten tot - 25 °C. Het Engelse 'windchill' geeft duidelijker aan hoe planten dit zullen ondervinden.


Hoe dichter tegen de muur, hoe beter de warmte afgegeven word op het moment het wat kouder word toch? ik zat zelf aan 75cm tot 1m te denken.
Ik heb verschillende fotos voorbij zien komen van leden die de palmen relatief dicht op elkaar hebben staan, zo op het oog lijkt dat geen meter te zijn, dat ziet er prachtig uit.

Wat zouden hier de nadelen van kunnen zijn? In feite is een multistam hetzelfde principe toch? Alvast bedankt.
JJ16
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 23 jun 2018 19:34
0 bedankjes

Re: Planten van trachycarpus palmen.

Berichtdoor markde2e op 17 maart 2019 16:00

JJ16 schreef:
draco schreef:Voor wat betreft de afstand tot de muur is het altijd verstandig om een minimumafstand van 2 m aan te houden. Dit is een wettelijke regel die geldt voor het aanplanten van bomen naast erfafscheidingen. De kroon van een Trachycarpus kan tot 4 m breed worden. Wat betreft de afstand tussen de clusters zit je dus wel goed. Hoe dicht de palmen in zo 'n groep worden geplant, hangt af van de onderlinge hoogte. Bij genoeg verschil in stamlengte zou je een afstand van 2 m kunnen aanhouden.
Over het algemeen heeft Trachycarpus geen winterbescherming nodig. Strenge vorst zoals in 2012 met -20°C als laagste temperatuur veroorzaakte het totale bladverlies bij de palmen in deze gemeente. Ondanks dat herstelde een flink aantal daarvan. Het meerendeel werd niet beschermd. Het bladverlies zou minder zijn geweest als de kronen een beschermende hoes hadden gehad. De bladsterfte was in niet onbelangrijke mate het gevolg van uitdroging door de combinatie van vorst, wind en zon in februari. De 'gevoelstemperatuur daalde in de nachten tot - 25 °C. Het Engelse 'windchill' geeft duidelijker aan hoe planten dit zullen ondervinden.


Hoe dichter tegen de muur, hoe beter de warmte afgegeven word op het moment het wat kouder word toch? ik zat zelf aan 75cm tot 1m te denken.
Ik heb verschillende fotos voorbij zien komen van leden die de palmen relatief dicht op elkaar hebben staan, zo op het oog lijkt dat geen meter te zijn, dat ziet er prachtig uit.

Wat zouden hier de nadelen van kunnen zijn? In feite is een multistam hetzelfde principe toch? Alvast bedankt.



Hallo,
Ik heb een 4 koppige 'multistam', (in principe gewoon 4 zaailingen die veelste dicht op elkaar gezaaid zijn).
Deze staat 40CM vd gevel van mn huis af :mrgreen:
Staat er al ca 5.5jaar.
Groeit een beetje wild door elkaar heen, maar één vd voorste en één vd achterste stammen zijn aanzienlijk hoger gegroeid dan de overig twee.
Dus na nog een stukje groeien en een keer een snoeibeurt zal het uiteindelijk een stuk mooier worden dan nu lijkt mij zo :lol:

1.jpg
1.jpg (290.69 KiB) 2757 keer bekeken


2.jpg
2.jpg (291.39 KiB) 2757 keer bekeken


Ps.
Was niet zo heel erg slim om ze zo pal onder mn raam te zetten, maar 5 jaar geleden zag t er zo schattig uit.. (a)
Kweeklijst:
http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=59&t=16039

Min temp. 2014/2015:
-8°

Min temp. 2015/2016:
-10.5°

Min temp. 2016/2017:
-12°

Min temp. 2017/2018:
-12°

Min temp. 2018/2019:
-11°
markde2e
 
Berichten: 217
Geregistreerd: 29 jul 2014 20:12
3 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 37 gasten