Stilgevallen Butia capitata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor Hitch op 04 apr 2019 11:18

Ik heb al 6/7 jaar een Butia capitata in volle grond staan. De eerste 3 jaar heb ik hem beschermd en zelfs bijgewarmd, de laatste 4 jaar heb ik er helemaal niets meer aan gedaan. Tot over 2 jaar zat de groei er goed in maar sinds vorige zomer heeft die geen mm bewogen. De speer zit goed vast en ziet ook mooi groen maar hij vertoond echt niets groei meer. Waar kan dit aan liggen? Ik heb hem laatst veel kalk gegeven want daar blijkt hij van te houden en heb ik nooit eerder gedaan maar gaat dit het probleem oplossen?
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor hoekievld op 04 apr 2019 16:05

misschien wat palm focus geven of palm booster voor het stimuleren van de wortels.
Je kan het kopen bij my palmshop :D
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor draco op 04 apr 2019 16:57

Het lijkt op het verschijnsel dat ik heb ervaren met een Phoenix canariensis. Na een onvermijdelijke wortelsnoei van de kuipplant wilde de palm niet meer verder maar ging evenmin onmiddelijk dood. Daarbij bleef het normale trage afsterftempo van de oudste palmbladeren in stand. Dat maakte het lastig voor mij om tot euthanaseren te besluiten. Na enkele jaren van aanhoudende passiviteit heb ik de knoop tenslotte doorgehakt en de palm lafhartig 's winters buiten aan zijn lot overgelaten. :cry:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor Dennis_S op 04 apr 2019 18:17

Staat ie stevig in de grond of kun je m wat wiebelen? Mijn Butia, toch al een aardig formaat, viel ineens ook stil. Begon te wiebelen en bleek na vrijgraven een soort woekering/verkurking van de voet te hebben ontwikkeld. Hierdoor was de sapstroom nagenoeg onderbroken en heb ik de palm moeten verwijderen.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor Hitch op 05 apr 2019 09:14

Dat ben ik net even gaan checken maar hij staat echt muurvast. Ik zit eigenlijk al te denken dat hij met de wortels diep in de zavelgrond zit (die ik hier al na 1 m diepte heb) en hij daardoor misschien problemen heeft? Niet aan voedsel geraakt of zo? Hij ziet er in principe echt wel goed uit met een mooie klaarzittende dikke nieuwe speer maar als zo'n speer te lang onbeweeglijk blijft zitten krijg je ook weer problemen. Ik weet het echt niet wat de oorzaak kan zijn. Ik kijk het gewoon aan en ga hem eerstdaags eens goed van blauwe korrel voorzien. Ik heb deze palm al zeker 10 jaar in mijn bezit en heb hem de eerste jaren in kuip gehouden tot hij me te groot/zwaar werd en dan met een fikse kluit uitgeplant waarna hij het steeds goed bleef doen, tot vorige zomer dan.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor Dennis_S op 05 apr 2019 21:34

Je hebt de laatste twee jaar niets aan bescherming gedaan? Ook niet met de vorstperioden die we gehad hebben? Heb je de wortels beschermd gehad? Met de zavel in de ondergrond heeft het niets te maken lijkt me. voeding geven zou ik ook niet doen totdat er weer groei in zit. Heb je een foto?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor Hitch op 07 apr 2019 11:26

Nee, de laatste 4 jaar heb ik niets meer beschermd in de tuin. Jubeae chilensis ook niet. Van de jaren ervoor weet ik het al niet meer maar vorig jaar was -12 de koudste nachtt° en dit jaar was dat slechts -8°C.
Hitch
 
Berichten: 2807
Geregistreerd: 21 apr 2012 09:44
Woonplaats: Baal (België)
156 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor Dennis_S op 07 apr 2019 11:50

Met dergelijke temperaturen is de kans groot dat je wortels zijn bevroren of deels zijn bevroren. Je Butia bovenkant kan die temperaturen prima aan, maar als ook de basis van de wortels nu zulke temperaturen heeft gehad, dan zou dat een verklaring kunnen zijn. Een paar wortels minder kan l het verschil zijn tussen groeien en niet meer groeien. Nog een paar wortels meer en je gaat een aantal bladeren verliezen. Alle wortels verloren en je plant gaat dood de komende tijd. Ik weet het natuurlijk niet zeker, maar voor mij is een van de belangrijkste regels het vorstvrij houden van de wortels en dus vooral de onderkant van de stam waar de wortels beginnen, want die bevriest natuurlijk het snelst. Dit is een mogelijke reden, maar ik hoop natuurlijk dat het iets anders is en dat ie gewoon netjes gaat groeien de komende tijd. Maar het is wel een check waard. En als je checkt, check dan aan de basis van de plant. Toen ik mijn Butia heb verwijderd bleven de resterende wortels tot maanden daarna nog wit en levend in de grond achter. Wat ik daarmee wil zeggen is als je rondom je plant witte wortels vindt zegt dat nu niet zoveel. Maar als ze aan de basis ook mooi wit zijn, dan zijn ze natuurlijk goed. Heb je een foto van je plant?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor draco op 07 apr 2019 16:29

Wat Dennis zegt is plausibel, de vorstbestendigheid van planten wordt waarschijnlijk verkregen doordat ze in aanloop naar winter antivriesachtige stoffen in de celvacuoles opslaan. Hierdoor wordt een aanzienlijke vriespuntsdaling bereikt. Voor de wortels is dit niet nodig en gebeurt het misschien ook niet. Dat betekent dat ze kunnen bevriezen vanaf een graad of 5 onder nul.
Als de verkregen vriespuntdaling onvoldoende is bij zwaardere vorst bijvoorbeeld, verkleint het antivries de kans op de vorming van ijskristallen die de celstructuren kunnen geschadigen. De ijsvorming zal dan eerder amorf optreden.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Stilgevallen Butia capitata

Berichtdoor derfske op 07 apr 2019 23:18

draco schreef:Het lijkt op het verschijnsel dat ik heb ervaren met een Phoenix canariensis. Na een onvermijdelijke wortelsnoei van de kuipplant wilde de palm niet meer verder maar ging evenmin onmiddelijk dood. Daarbij bleef het normale trage afsterftempo van de oudste palmbladeren in stand. Dat maakte het lastig voor mij om tot euthanaseren te besluiten. Na enkele jaren van aanhoudende passiviteit heb ik de knoop tenslotte doorgehakt en de palm lafhartig 's winters buiten aan zijn lot overgelaten. :cry:


wat ben je toch koud en kil. :lol: nee echt.. het klinkt echt een beetje treurig

anyway, kan het niet hetzelfde zijn net als mijn phoenix roebelenii, 1 winter in een kamer van 5graden en de groei stond stil. weer een winter en de groei stond weer stil. toen toch op een slaapkamer gezet van 15 graden. en hij groeide de afgelopen zomer weer
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten