Howea forsteriana

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor batdah op 06 apr 2019 00:49

Hier in midden Portugal staan wel kamerplanten in de meeste vaak zwaar geblindeerde huizen, vnl grote groene planten als Monstera,struikbegonia, Ficus varens en Aspidistra..op de lichtere plaatsen domineert de struikbegonia meestal..maar dit soort planten zie je ook buiten op de patio’s staan...

Bloeiende planten hier in de huizen zijn vnl Phalaenopsis,Anthurium andreanum cultivars, Kalanchoe blossfeldiana cultivars en diverse bromelia varianten. Hier op het platteland hebben de meesten wel planten in huis sommigen zelfs heel veel...net als wij.
Door de hoge lichtintensiteit gaan de Mn bloeiende seizoensplanten veel langer mee dan in Nederland eigenlijk gaat er niets dood en na de bloei kunnen ze naar buiten en op een beschutte plaats daar blijven ondanks dat het hier ook weleens vriest zoals afgelopen nacht...

Hier in het dorp zit een tuincentrum die deze palmen verkoopt en waar ook de onze vandaan kwam...dit Tc fungeert vooral als wolluiskwekerij...en is walgelijk duur...

Nu wij beter de weg weten rijden wij naar Pombal(Leiria) is wel anderhalf uur maar hier planten rechtstreeks uit Nl en ook met Nl prijzen..en een groot assortiment...vaak kopen wij zoveel dat de halve auto vol zit... :mrgreen:

Kleine bloeiende planten als Primula obconica, Sinningia hybriden, Begonia elatior,Rhododendron simsii etc kopen wij bij Lidl....dat had ik in Nl nooit voor mogelijk gehouden..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor draco op 06 apr 2019 01:08

Wolluis in een palm is vrijwel onuitroeibaar. Chamaerops humilis 'Arborescens' zat er stampvol mee toen ik deze kocht. De leverancier Tropicenter heeft die voorafgaand effectief kunnen bestrijden. Als particulier heb je daartoe geen afdoende middelen. Uiteindelijk is weggooien van een aangetaste plant de beste oplossing. Pombal is wat ver uit de buurt maar het lijkt me zeer interessant om daar rond te kunnen neuzen. :)
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor batdah op 06 apr 2019 01:43

Als een plant wolluis heeft gaat deze de vuilcontainer in, niet de tuin in want dan kom ik er niet vanaf..dat deed ik in Nederland al waar ik een kas vol Epiphyllum hybriden had...en toen had ik nog wel de beschikking over van alles en nog wat...

En Tc Cultiflor in Pombal daar maken we gewoon een dagje uit van...er zit een goed restaurant naast en wij hebben toch tijd zat.. :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor palmgek op 06 apr 2019 07:45

draco schreef:buiten is het voor een Howea 's winters waarschijnlijk nog net iets te koud ? In een tuincentrum in Funchal heb ik ze destijds ook niet aangetroffen alhoewel je Howea sp. er sporadisch ziet aangeplant. ik spreek wel over 20 jaar geleden. Deze palm wordt met name in ons land veel gekweekt.


Lissabon staat er vol mee, bijna ieder pleintje of park zijn ze te vinden (zie ook: viewtopic.php?f=49&t=8768 )
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3679
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor Eduard op 06 apr 2019 11:17

Mooie plant en mooie hoogte Han :thumb_up: je kunt nog slepen door het beperkte gewicht door kleine pot, dit zul je dan bereiken door juist afgestelde voeding te doseren? ik red dat niet zet groter nagelang de groei van de wortelkluit en plant wat resulteert in zware grote potten/kuipen al lukt het de laatste tijd steeds beter om het binnen de perken te houden :roll:

De hoogte maat van jouw Howea is voor mij de max. om afscheid te nemen van mijn palmen, de Latania gaat er al bovenuit en gaat volgende week naar een nieuwe eigenaar, mijn zeer brede Kerriodoxa elegans vertrekt morgen ook na 10 jaar genot van klein na groot :fluiten:

Eduard.
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor draco op 06 apr 2019 13:37

Ik heb mij er altijd over verbaasd hoe dergelijke palmen konden gedijen in relatief bescheiden kuipen. De hortus VU had destijds een mooie collectie volwassen Howea's in 100 liter kuipen en ik heb nooit gezien dat ze verkuipt werden. Ze stonden enigszins wiebelig op steltwortels zodat er ook geen nieuwe adventiefwortels meer werden gevormd. Evengoed verkeerden deze palmen in een goede conditie. Ze kregen waarschijnlijk een uitgekiende bemesting. Er stonden bij de ingang van de tuin ook 2 grote Phoenix canariensis in vierkante verzinkt stalen kratten met houten bekistingsplaten. Dat voorkwam dat de wortels de boel uiteen konden drukken. Phoenix canariensis is in dat opzicht een lastiger klant dan Howea. Het verschilt sterk per soort hoe vaak er verkuipt moet worden of wanneer als alternatief wortelsnoei kan worden toegepast.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor Dennis_S op 07 apr 2019 21:09

Schitterend exemplaar! Ik krijg meteen zin om er ook een aan te schaffen. Mooi voor onder de overkapping onder de lichtkoepel, want andere plek heb ik niet helaas...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor draco op 07 apr 2019 21:18

Ik had de palm graag wat compacter gehouden maar dat lukt me niet. De bladstelen blijven maar doorgroeien ook als de bladspiegel volledig is ontplooid. De palm stond even in de oranjerie geparkeerd. Howea is een ideale kamerpalm maar mijn vrouw ziet dat niet zitten. :roll:
Bijlagen
DSCN2907.jpg
DSCN2907.jpg (167.44 KiB) 2769 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor Eduard op 07 apr 2019 21:30

Mooie uitstraling maar jammer dat die niet mag blijven staan :roll: , ik kreeg bijna ruzie toen mijn vriendin vanmiddag thuis kwam en de kerriodoxa verdwenen was, van haar mag alles blijven staan :fluiten:
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10297
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
998 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor draco op 08 apr 2019 01:06

Dit is de enige ruimte die geschikt is qua hoogte, maar het is lastig met ontvangsten als je met het bezoek steeds om een grote plant heen moet praten. :mrgreen: Bovendien is dit een verbindende ruimte. De Howea staat nu in de kas in afwachting van vorstvrije nachten en gaat dan de tuin in. Kamerplanten knappen vaak op van een verblijf buitenlucht in de zomer. Dat vermindert ook het risico op ongedierte, met name latent aanwezige dopluis wil binnenshuis nog weleens opleven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 34 gasten