Howea forsteriana

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor batdah op 08 apr 2019 03:09

draco schreef:Ik had de palm graag wat compacter gehouden maar dat lukt me niet. De bladstelen blijven maar doorgroeien ook als de bladspiegel volledig is ontplooid. De palm stond even in de oranjerie geparkeerd. Howea is een ideale kamerpalm maar mijn vrouw ziet dat niet zitten. :roll:



Ik ben juist jaloers op de lange bladstelen..mijn ervaring was dat de nieuwe bladeren steeds dichter op de basis kwamen te zitten..meestal was voor mij dan het vervangings moment aangebroken....
Voordeel was dat aanvoer in mijn geval geen probleem was..de laatste 15 jaar geen kentia meer gehad..behalve dan de afgelopen zomer..

Het was altijd de kunst om een zo hoog mogelijk exemplaar te vinden voor een woonkamer van 3.70 mtr hoogte minus 50 cm. Dus een dikke 3 meter....na enkele jaren als de plant lager werd ging deze een roemloos einde tegemoet.Bij mijn moeder idem dito....zij heeft er meestal 2 staan maar na een achttal jaren worden ze meestal vervangen door een hoger , voller en smaller exemplaar..de plant is meestal dan een meter of 3 in doorsnee...en flink uitgedund...maar dat was Nederland ;)
Laatst bijgewerkt door batdah op 08 apr 2019 03:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Howea forsteriana

Berichtdoor batdah op 08 apr 2019 03:26

palmgek schreef:
draco schreef:buiten is het voor een Howea 's winters waarschijnlijk nog net iets te koud ? In een tuincentrum in Funchal heb ik ze destijds ook niet aangetroffen alhoewel je Howea sp. er sporadisch ziet aangeplant. ik spreek wel over 20 jaar geleden. Deze palm wordt met name in ons land veel gekweekt.


Lissabon staat er vol mee, bijna ieder pleintje of park zijn ze te vinden (zie ook: viewtopic.php?f=49&t=8768 )


In Lissabon in de zoo staan er in ieder geval best veel....ik heb daar nog zaden van liggen..ook in Porto staan ze op diverse plaatsen...hier in centro zijn ze een zeldzaamheid ook in de botanische tuin van de universidade de Coimbra waar ik toch al zeker een tiental keer geweest ben meen ik er geen gezien te hebben..maar ik zal volgende keer eens wat beter zoeken....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bizzz-R en 26 gasten