stervende supermarkt waaierpalm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

stervende supermarkt waaierpalm

Berichtdoor palmyra op 11 apr 2019 21:11

Ik heb nog nooit een palm gehad, dus ik weet niet of ik iets fout doe of de plant misschien gewoon nog van de schok van het verpotten moet herstellen. Het is een waaierpalm (denk ik), en toen ik hem kocht hadden de bladeren al bruine puntjes. Nu heb ik hem verpot, en geef ik hem elke dag een een beetje water (niet zoveel dat het er aan de onderkant weer uitloopt).
Verder besproei ik de bladeren 's avonds met gedemineraliseerd water, omdat ik had gelezen dat deze plant gemakkelijk uitdroogt en niet goed tegen kraanwater kan. Wat er op de (Engelstalige) site werd aangeraden was gedistilleerd water, maar ik dacht dat gedemineraliseerd ook goed zou zijn, en makkelijker te vinden. Is dat misschien een probleem?

Ik hoopte verbetering te zien, maar de afgelopen dagen die ik steeds meer scheuren en kleine bruine gaatjes in de bladeren verschijnen. De bruine punten lijken groter te worden. Zou iemand hier aan de hand van deze foto's kunnen zeggen wat er met de plant aan de hand is?

Afbeelding
Afbeelding
^ Gaatjes in blad
Afbeelding
bruine punten
Afbeelding
nog een nieuw gaatje midden in het blad
Afbeelding
duidelijker beeld v/d plant. Misschien niet te zien, maar in het grootste blad zit ook een nieuwe scheur vanuit het centrum.
palmyra
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 11 apr 2019 20:59
0 bedankjes

Re: stervende supermarkt waaierpalm

Berichtdoor Rob op 11 apr 2019 23:24

Hi Palmyra,

Je hebt een Saribus rotundifolia gekocht - idd een waaier palm. Wat mij betreft een erg mooi, maar ook erg lastige palm om netjes te houden. Hij is stevig subtropisch en een van de snelst groeiende palmen ter wereld, vermits je de juiste condities hebt.
Het aller belangrijkste voor deze palm is relatieve vochtigheid (liefst >60%), licht (veel) en warmte(liefst 30°C). En dan lust ie wel een slok!
Hem perfect houden is een illusie - als je op zoek bent naar de perfecte palm zonder een bruin puntje of gaatje, dan is plastiek je beste alternatief. Uiteindelijk leren we palmen waarderen zelfs met een puntje ;)

Mocht je een warme vochtige ruimte hebben - ik denk bijv aan badkamer - zet hem daar eens naar. Eventueel kun je hem benevelen met een plantenspuit.

Wat er nu mis mee is: Hij lijkt me ofwel te droog te hebben gestaan.
Je kan hem netjes verpotten in fatsoenlijke potgrond, en op een goede plek zetten.
Zorg wel voor goede afwatering (gate onderin, overpot of schotel)

Succes!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten

cron