probleem met trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor Mauricio op 16 apr 2019 19:58

Hallo palmvrienden,

2 weken geleden heb ik 2 palmen in de volle grond gezet omdat ik vorige zomer heb afgezien ivm water geven toen ze nog in een pot zaten, ik kreeg het niet geregeld, 1 palm is ook verzopen en ik heb voor garantie een nieuwe gekregen.
ik heb 2 gaten in onze bestrating gemaakt 3x zo groot als de kluit en 30/40 cm diep gegraven,
dit gat gevuld met mediterraanse meegeleverde grond en flink water gegeven, nu
heeft het ook nog wat geregend maar de bovengrond is droog maar als ik met mijn groene hygrometer meet (elke dag ) dan staat hij nog steeds in "wet"
Is dit normaal ?
er staat op internet namelijk in het begin veel water geven maar ik twijfel daaraan

de grond onder de mediterraanse grond is kleigrond.

Groeten Maurice.
Mauricio
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 apr 2019 19:41
0 bedankjes

Re: probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor Mauricio op 16 apr 2019 20:57

Zijn er goede vochtmeters? Ik merk nu als ik hem langer in de grond steek dat hij minder aangeeft!
Mauricio
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 16 apr 2019 19:41
0 bedankjes

Re: probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor BartB op 17 apr 2019 07:25

Als het zo'n soort meter is... die is hier totaal onbetrouwbaar.
BartB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 09 maart 2019 10:46
3 bedankjes

Re: probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor Troy op 17 apr 2019 13:34

Er zijn zeker goede vochtmeters, de meeste mensen hebben er vijf aan iedere hand zitten.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 17 apr 2019 16:39

Troy schreef:Er zijn zeker goede vochtmeters, de meeste mensen hebben er vijf aan iedere hand zitten.

:lol:
Dat was lange tijd mijn favoriete methode, met handen en vingers in de grond wroeten. Maar sinds ik daarbij een keer schimmelnagels had opgelopen draag ik voortaan tuinhandschoenen.
Bij planten in de volle grond is in droge periodes meestal een gieter water per week voldoende en als de grond voldoende doorlatend is, hoef je ook niet benauwd te zijn voor 'Staunässe' ofwel verzuipen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor pampie op 17 apr 2019 17:04

Mauricio schreef:er staat op internet namelijk in het begin veel water geven maar ik twijfel daaraan

de grond onder de mediterraanse grond is kleigrond.

Groeten Maurice.


Toch klopt het wel dat nieuwe aanplant wel een flinke slok lust de weken/maanden daarna. Ik weet niet wat de potmaat van je palmen is maar 30-40 cm lijkt me wel vrij ondiep. Of je moet echt nog hele kleintjes hebben?
pampie
 
Berichten: 176
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: probleem met trachycarpus fortunei

Berichtdoor GeL op 17 apr 2019 20:09

Inderdaad, die vochtmeters zijn totaal onbetrouwbaar en wel hierom:

Zonder al te technisch te worden :fluiten:
Het werkingsprincipe an sich is niet te vertrouwen omdat dit volgens een galvanisch principe werkt. De hierboven getoonde vochtmeter bevat een zogenaamd galvanisch element dat bestaat uit een koperen staafje en een daarvan geïsoleerde zink, aluminium of magnesium punt. Je gaat een elektrische stroom meten die ontstaat door een ionenstroom van de punt naar de koperen staaf. Het metertje is dan ook maar een simpele voltmeter met een bereik van om en bij de 1 volt. Om die ionenstroom op te wekken moeten beide delen in een elektrolyt zitten, een zurig medium als het ware (denk aan een autobatterij gevuld met zwavelzuur waarbij er ook 2 verschillende metalen worden gebruikt aan zowel de plus als de min zijde). In het geval van potgrond: hoe meer water hoe sterker het aanwezige zuur "vloeibaar" is en dus een meting veroorzaakt, hoe droger hoe lager het meetbare effect, so far so good :happy_thai:
Maar, de meting wordt al onbetrouwbaar naarmate de grond alkalischer (pH >7) of zuurder (pH < 7) is. De onbetrouwbaarheid neemt nog toe afhankelijk van de mate van bemesting (vooral met kunstmeststoffen dewelke sulfaten en zouten bevatten die de metingen ook negatief beïnvloeden).

Gr,
Michel
GeL
 
Berichten: 1708
Geregistreerd: 12 okt 2011 18:16
Woonplaats: Kortenberg
200 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 22 gasten