Trachycarpus Princeps

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Princeps

Berichtdoor guardian1967 op 20 apr 2019 17:46

Dag beste vrienden

zeg ik heb nu al 2-3 jaar een princeps met toch wel een stamdiameter van 10cm maar met een hoogte van nog maar 15cm stam.
Stond 2 jaar nu in volle grond en groeit amper 2 speren op een jaar.
Staat nu in grote pot om in de winter binnen door te laten groeien.
Gemerkt met mijn Martinianus dat dat veel beter gaat.
Nu waar staat de princeps het liefste in volle zon of toch half schaduw en qua voeding zou ik die toch eens iets willen geven dat die eindelijk eens wat wil door groeien.
https://www.youtube.com/channel/UC50sStzJ-Ld68Yis00q_B6g

Losing critical thinking is like losing any notion of the truth
Avatar gebruiker
guardian1967
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 11 feb 2016 13:04
Woonplaats: Neerpelt
133 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor draco op 20 apr 2019 18:57

Voor een snelle groei kun je beter voor de princeps 'New Form' kiezen. Deze veronderstelde hybride is zeker zo mooi als de princeps.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Dennis_S op 20 apr 2019 21:34

In mijn ervaring is de groei vele malen beter als ze een tijdje in de volle grond staan. Ik herinner me ook dat deze in het begin niet vooruit te branden was. Maar inmiddels maakt deze steeds Zes bladeren aan per jaar op mijn gortdroge zandgrondje. En dat is precies evenveel als mijn New Form, die na een aantal jaar in de volle grond afgelopen twee jaar precies synchroon groeit met de echte princeps. De echte princeps is in mijn geval nog steeds witter dan de New Form en de typisch lichtbruine vezels met bijna zwarte uiteinden en grote hoeveelheden tomentum maken de echte princeps van dichtbij atractiever, maar van een afstand is de New Form inderdaad een minstens zo mooie verschijning.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor jaak op 20 apr 2019 23:27

en wat is de winterhardheid van de echte princeps , is die te vergelijken met een fortunei ?
ik heb er al enkele jaren in pot staan
We leven allemaal onder dezelfde hemel,maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon

viewtopic.php?f=49&t=1772#p18157------Jaak zijn tuin
Avatar gebruiker
jaak
Moderator
Moderator
 
Berichten: 1801
Geregistreerd: 28 jul 2009 13:54
Woonplaats: Temse Oost-Vlaanderen
156 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor draco op 21 apr 2019 00:22

Mijn oudste princeps heeft enkele nachten met -19°C overleefd. In 2012 was de palm nog klein genoeg om onder een rubber kuip schuil te kunnen gaan. Dat was de enige bescherming tegen de vorst en koude Oostenwind. Het blad ging verloren maar dat trof ook alle fortunei in het dorp. De princeps herstelde, vermoedelijk mede doordat de laagzittende kern met een laag sneeuw was bedekt. De groeisnelheid van dit exemplaar is nog steeds bescheiden in tegenspraak tot de ervaring van Dennis. Twee bladeren in een goed seizoen zoals vorige jaar, vormen al een mooi resultaat. Ik vind het wel best zo, het staat toch al vol genoeg. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Dennis_S op 21 apr 2019 09:32

Winterhardheid is wat mij betreft minstens zo goed als fortunei. Sinds 2009 in de volle grond en nooit schade gehad. In de eerste jaren wel beschermd, maar sinds de bladpunten nu ruim 2 m hoog zijn is beschermen al een aantal jaar geen optie meer. Wel gaat er nog altijd een dikke laag blad over de wortels. hoe hier ook rekening mee met de grootte, ondanks dat ze als ze jong zijn er uit zien als een soort bonsai, ze nemen dezelfde omvang aan als van een fortunei heb ik gemerkt en dat geldt ook voor de New Form. Op de foto: links de New Form, midden een wagnerianus, rechts (in de verdrukking met de wagnerianus, de princeps, met helemaal rechts een ukhrulensis. Wat mij betreft ook een in potentie heel mooie palm, maar tot nu toe met veel te slap blad. Overigens hebben bijna al deze palen geknakte bladslippen opgelopen afgelopen winter.
20190421_093809.jpg
20190421_093809.jpg (73.31 KiB) 4649 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor draco op 21 apr 2019 22:16

Trachycarpus princeps leek aanvankelijk een veelbelovende nieuwkomer en je deed er bijna een moord voor om er een te pakken te krijgen. Inmiddels lijkt de belangstelling tanende. Of dat nu komt door het gedaalde aanbod of doordat de palm de onterechte naam heeft minder winterhard te zijn dan zijn bekendere verwanten fortunei en wagnerianus, weet ik niet. In mijn ervaring groeit de princeps beduidend langzamer al lijkt het tempo toe te nemen naarmate de palm ouder wordt en beter is geklimatiseerd. De hogere groeisnelheid van de fortunei en wagnerianus kan evengoed artificieel zijn en het gevolg van een jarenlange selectie bij de kweek. Ik vergelijk dat maar met in vitro gekweekte tumorcellen die naarmate ze uit het weefsel zijn geïsoleerd na opeenvolgende generaties steeds sneller gaan groeien. Uiteindelijk kan zo'n celpopulatie in minder dan een etmaal verdubbelen en je mag blij zijn dat dit tempo bij lange niet in situ bij de patiënt wordt gehaald.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Rob op 22 apr 2019 01:03

Afgelopen weekend heb ik een princeps aan de collectie toegevoegd :mrgreen:
Blijft een mooi verschijning!

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor JeroenB op 25 apr 2019 22:21

Heb je een foto? :lol:
JeroenB
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 29 okt 2016 10:08
Woonplaats: Rotselaar
3 bedankjes

Re: Trachycarpus Princeps

Berichtdoor Jos Mannaart op 26 apr 2019 09:28

Onlangs wat 3 jarige zaailingen van fortunei gehaald, opgegroeid in bemeste potgrond. Mijn princeps (zaad van Garry afkomstig) zijn net zo oud en hebben in een schraal mengsel gestaan van 30% afgewerkte potgrond en gewoon zwart zand. Zo uit de tuin geschept en in een 3 l pot met zijn tienen, geen mest gegeven. De princeps zijn ca 5 x zo dik en hebben een veeeeeel beter wortelgestel. Beiden hebben 4 tot 5 bladeren. Ik lees her en der dat princeps geplant in de volle grond het prima doen op schrale zandgrond. Mogelijk houden princeps er niet van om in (te kleine) pot gekweekt te worden. Er van uit gaande dat die van Rob al in de volle grond staat zal daar de komende jaren helderheid in komen. Hier zijn de 3 jarige princeps zaailingen een paar weken terug geplant in elk hun eigen 3l pot, wederom in een redelijk schraal mengsel. Deels bemest met osmocote en deels met healthy start tablets. Bij 1 heb ik een handvol schelpen door het mengsel gestrooid. Erg benieuwd of er groeiverschil ontstaat. De plantjes zijn aardig gelijk van formaat op dit moment
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten