Gele bladeren

Ziet jouw plant of boom er momenteel minder goed uit of heb je last van ongedierte op je planten? Stel dan hier gerust je vragen hoe je je planten weer gezond kan maken.

Re: Gele bladeren

Berichtdoor Themen op 11 jun 2019 15:38

ph te hoog >> dus basisch >> dus grond zuurder maken?

Kalk strooi je om naar een hogere ph te komen. maar hoe kom je aan zuurdere grond?

Koemest verzuurd de grond toch ook? En kunstmest toch ook?
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor Yuri_GM op 11 jun 2019 20:58

Mijn palmboom is goed hersteld, ik heb nu een groene kern die groen blijft. Voorheen werden deze nieuwe bladeren al snel geel.
Ik heb de Palm nieuwe aarde geven met osmocote kortels en deze toegevoegd. (Oude aarde iets afgegraven. )
Om de Palm een extra bootst te geven ook eetlepel Allflor ijzer opgelost in 2L water en toegediend.
Dank voor de hulp!
FB3652CF-C3DB-41A4-AAB6-C1BCFBDEEFD3.jpeg
FB3652CF-C3DB-41A4-AAB6-C1BCFBDEEFD3.jpeg (41.83 KiB) 3778 keer bekeken
Yuri_GM
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019 20:29
0 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor trachycarpus op 16 jun 2019 08:32

Folium schreef:Dag Trachycarpus, op 5 mei gaf je kieskring tegen de gele bladeren, zie je daarvan nu het resultaat ?


Wel neen ik zie nog niks veranderen na de kieseriet gifte. Vreemd !
Ik denk er aan om een oplossing met ijzersulfaat te geven, jullie mening daarover?
Kan men nog in belgie ergens ijzersulfaat kopen in zakken van 25kg??
trachycarpus
 
Berichten: 225
Geregistreerd: 14 jan 2011 22:43
6 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor alex1994 op 03 jul 2019 22:36

Dat het niet helpt, is zeker niet vreemd! Kieseriet is een meststof met magnesium en zwavel(als ik het goed heb). Waar je hier hoogst waarschijnlijk mee te maken hebt is een ijzer gebrek. Ijzer is een antagonist van magnesium. Bij het toedienen van meer magnesium kan de plant dus nog minder ijzer opnemen waardoor het probleem eerder verergerd dan dat het verminderd.....

Ik zou, als het lukt, de aarde gedeeltelijk vervangen of doorspoelen en dan als nog wat Osmocote geven. Bij de Action hebben ze het zelfs volgens mij. Kort werkende. Alleen even opletten of er ijzer in zit. Deze meststoffen zijn goed in verhouding. Dus hier heb je niet snel last van antagonisme.

Aanzuren van de grond kan ook wat helpen. Klein beetje veen doormengen......

En ik zou FEDTPA(ijzergelaat) kopen! Ijzersulfaat kan de plant niet veel mee. Een lang verhaal. Maar de plant kan dat minder goed of niet opnemen.
Enkele grammen FEDTPA is genoeg om heel je tuin te bemesten. Dus 25 kg zou ik niet kopen.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor Themen op 04 jul 2019 11:28

Bij Action hebben ze doosjes met "long lasting plant feed"
1,99 EUR voor 250g. Geeft tot 120 dagen voeding. NPK is uit mijn hoofd 13-13-13 + 3 mgo (magnesium).

Is dat de osmocote die je bedoelt?
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor alex1994 op 05 jul 2019 23:20

Dit is inderdaad de plantenvoeding die ik bedoel. Maar als er geen ijzer in zit heeft het niet veel zin. Ik dacht eerlijk gezegd dat er ook ijzer en spore elementen in zaten.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor Themen op 06 jul 2019 00:45

Staat niet op de verpakking....
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor Jos Mannaart op 07 jul 2019 10:42

Themen schreef:Staat niet op de verpakking....
PH te hoog is niet per definitie basisch. PH 7 is neutraal.
Ik begreep dat de palm van volle grond naar pot is gegaan. De meeste potgrond is voorbemest voor een week of 6 tot 8. Ijzergebrek zie je als eerste in de nieuwe bladeren over het algemeen. Blad geel en nerven groen.
Om uit te sluiten dat ijzergebrek de oorzaak is kun je er ook een paar roestige spijkers of schroeven bij gooien.
Of je legt je spijkers een paar weken in een jam potje of zo met 4 mm water er in. Daarna roestwater vullen tot de rand en bij je palm gieten. Komen de nieuwe bladeren ook geel uit?
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor Themen op 07 jul 2019 11:37

Kun je zo ook het ijzertekort oplossen?
Wat roestig water erbij gieten?
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Gele bladeren

Berichtdoor draco op 07 jul 2019 12:15

https://wiki.groenkennisnet.nl/display/ ... astuinbouw
Hierin staat dat ijzergebrek zich manifesteert in de groeitoppen en dat de groei wordt geremd. Bij een Magnesium gebrek is het oudere blad geel verkleurd. De nerven van de aangedane bladeren zijn in beide gevallen nog groen maar de verdeling van de gele kleur is verschillend.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Plantendokter: wie weet raad?

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten