Reddingproject tracycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Ivan op 27 apr 2019 11:57

Waarom kieper je het oude substraat niet weg en pot je m op in verse grond?

Ik heb bij een vergelijkbaar geval met de tuinslang de kluit afgespoten en fris aangeplant, geeft geen garanties maar ging als een speer vanaf dag 1
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Folium op 27 apr 2019 13:14

Dag Ivan, bedankt , succesvolle tips van een ervaringsdeskundige worden erg gewaardeerd.
Ik denk dat ik dat dan maar doe maar als hij toch uit de pot gaat dan plant ik hem wel direct uit in volle grond.
Verdere feedback volgt, tips blijven welkom :thumb_up:
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Jos Mannaart op 27 apr 2019 13:37

Ik zou hem lekker in de volle grond zetten. Dan kan ie dit jaar vast groeien en een paar bladeren maken en met een beetje mazzel volgend jaar een blad of 5 a 6 er uit gooien
Jos Mannaart
 
Berichten: 551
Geregistreerd: 12 aug 2015 22:14
20 bedankjes

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Folium op 29 apr 2019 12:20

Gisteren de palm uit zijn 90 Liter pot gehaald en meteen werd duidelijk waarom die zo zwaar woog.
Onder een toplaagje van een paar cm potgrond zat er alleen maar 40 cm steentjes en lavasplit 4/8. bij het besproeien met de tuinlans spoelde er zelfs geen aarde meer uit.
De wortels zaten tegen de rand van de pot geduwd en kapselden zich als het ware rond de steentjes.
Om geen extra schade aan de wortels toe te brengen werd beslist de steentjes te laten zitten en de kluit als dusdanig in het plantgat uit te planten.
Er werd een 60 cm diepe en 70 cm brede kuil in de grond gegraven waarin 2 kruiwagens zelfgemaakte tuincompost verdwenen.
deze compost werd aangevuld met een halve zak kwalitatieve potgrond waarin de palm dan in aangeplant werd.
Alex - want zo heb ik dit Trachycarpus afdankertje gedoopt - staat nu op een lichte verhoging in het maaiveld dicht bij het venster vanwaar we hem goed kunnen zien.
Om het wegspoelen van de aardeverhoging te vermijden werd het oppervlak ingestrooid met lavasplit 8/16.
Omdat de kluit zelf kletsnat was en er hier gewag van werd gemaakt om de palm niet te verzuipen heb ik geen water gegeven.
Gisteren is er in een gezapig tempo verspreid over de dag nog 9 liter hemelwater naar beneden gekomen dus daarvan zal er vermoedelijk toch wel wat van doorgesijpeld zijn in de ondergrond.
Voorlopig is er geen bijkomende voeding gegeven, de verse tuincompost en potgrond zullen in eerste instantie hopelijk wel in de basis behoeften kunnen voorzien.
Intussen blijft de ALEX hulplijn hier openstaan voor alle opmerkingen en suggesties .
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Folium op 02 jun 2019 15:00

Beste palmvrienden, even een niet zo positieve update wat Alexje betreft, na een maand verder was er niets van evolutie te merken en daarom dacht ik om voor het eerst wat vloeibare mest toe te dienen.
Daarbij controleerde ik automatisch ook de toestand van het speertje door er aan te trekken en ja hoor, daar stond ik plots met een 20 cm lange speer die onderaan helemaal tot moes was verworden.
Op youtube al wat filmpjes bekeken over het terugzagen van palmen in nood en de palm voorzichtig net ietsje verder teruggezaagd dan de lengte van de rotte speer.
Zodoende heb ik een houterig gedeelte met een paar cm uitstekende stevige kern.
Het is nu warm, zonnig en droog dus die laat ik nu mooi uitdrogen en vanavond een bloempot er omgekeerd over tegen de verwachte regen.
Hopelijk komt er toch nog herstel maar veel hoop heb ik niet na wat ik gezien heb.
Toch wel teleurstellend om na alle getrooste moeite zo beloond te worden ....
Wish me luck!
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Reddingproject tracycarpus

Berichtdoor Folium op 02 jun 2019 16:35

We zijn inmiddels een paar uur verder en ik ben er bijna zeker van dat de palm niet meer zal uitlopen, het zaagvlak en het stompje kern zijn inmiddels helemaal uitgedroogd en dat is gewoon droge houtvezel. Daar zit geen leven meer in volgens mij.
Zonde van het gezonde wortelstelsel maar het is RIP met Alex....
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 17 gasten