Voeding palmen voldoende?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor koenmarijsse op 01 mei 2019 19:42

Momenteel geef ik Nutrimax mediterraanse planten oplosbare voeding aan men palmen. Dit om de paar weken. Dit naast gedroogde koemest korrels. Is deze voeding eigenlijk 'iets waard' of geef ik beter iets anders? Om de hoeveel tijd geef ik best voeding? Momenteel is dit allemaal een beetje uit de losse pols.

IMG_20190501_193845.jpg
IMG_20190501_193845.jpg (128.54 KiB) 4146 keer bekeken
koenmarijsse
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 17 sep 2018 08:37
Woonplaats: Dentergem (West-Vlaanderen)
2 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor Folium op 01 mei 2019 21:24

Dag Koen,
Van palmen hangt veel af van welk soort palm je hebt, van hoe hun natuurlijke habitat er oorspronkelijk uitziet.
Sommige zullen meer voeding en water vragen en meestal ook snelle groeiers zijn zoals de Mexicaanse waaierpalm en andere minder zoals de Blauwe Hesperpalm die dan ook tragere groeiers zullen zijn.
Het metabolisme van Bananen daarintegen vergt praktisch altijd veel vocht en bouwstoffen.
Palm en bananenbomen zijn eigenlijk meer verwant aan grassen dan aan bomen zoals wij die kennen.
Als je een gazon hebt kun je het grasknipsel in een kuip met water laten staan waardoor je als het ware een thee van gras maakt.
Deze oplossing bevat exact de nutriënten die grassen en hun afgeleiden zoals palmen en bananen nodig hebben voor hun ontwikkeling.
Toedienen volgens vraag van de plant en je geeft meteen ook eten en drinken tegelijk !
Het nadeel van deze methode is dat dit een meststof is die ook geurt naar mest.....
Folium
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 21 apr 2019 19:11
Woonplaats: Kluisberg / Mont-de-l'Enclus
11 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor draco op 01 mei 2019 21:38

De samenstelling is wel OK al hebben palmen een minder hoge behoefte aan fosfor. Fosfor is een relatief dure grondstof en als delfstof niet onuitputtelijk terwijl de vraag ernaar voor land en tuinbouw groot is. Belangrijker is dat het overtollige fosfor wegsijpelt en in het grond- en oppervlaktewater terecht komt. Maar dit is niet eerste zorg van een hobbykweker.
Voor palmen is 1 x per 2 weken mest gedurende de zomer genoeg. De samenstelling mist magnesium dat zorgt voor de diepgroene kleur van de bladeren. Je kunt dat aanvullen door er bitterzout aan toe te voegen. Dit bevat circa 10% magnesium. Als je uitgaat van oplosbare plantenmest kun je 1/5 deel bitterzout mee oplossen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor koenmarijsse op 01 mei 2019 22:05

Beiden bedankt voor de nuttige tips. Ik ga er verder mee aan de slag, gelukkig zat ik toch al iets in de goede richting :) :thumb_up:
koenmarijsse
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 17 sep 2018 08:37
Woonplaats: Dentergem (West-Vlaanderen)
2 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor koenmarijsse op 05 mei 2019 09:40

Gisteren even naar de winkel geweest en kieseriet en bloedmeel meegenomen. Naast de koemest en het beendermeel dat ik al staan had. Die zaken zijn waarschijnlijk ook wat natuurvriendelijker dan de fles waaruit ik nu geef :)
koenmarijsse
 
Berichten: 91
Geregistreerd: 17 sep 2018 08:37
Woonplaats: Dentergem (West-Vlaanderen)
2 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor Danycactus op 06 mei 2019 09:37

Ik gebruik deze voeding gekocht bij Gardenpalms dus veronderstel ik dat deze goed is.

Afbeelding
Danycactus
 
Berichten: 194
Geregistreerd: 08 dec 2017 21:25
Woonplaats: Melle
19 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor Themen op 13 mei 2019 16:45

Best een hoog N en K gehalte toch?

Als ik google op Trachycarpus fortunei voeding wordt er in de meeste informatieve artikelen koemestkorrels geadviseerd. Maar jullie voeden met extra mest voor een rijkere voeding?
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor hanscazan op 13 mei 2019 17:23

Danny, gebruik ik naast de palmaarde van mypalmshop al jaren. nog geen uitval ;).
Roer er naast de aarde altijd een handje bij.
Als eerder door anderen gemeld never change a winning tacktiek :)
Liefde voor de plant staat voorop :mrgreen:
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor kris lambrichts op 13 mei 2019 20:26

Dag Koen,
Ik bemest mijn palmen enkel met koemest.
Ik ga als volgt te werk:emmer van 10l vullen met water en vervolgens 3 a 4 handjes koemest toevoegen.
Dit mengsel 1 a 2 dagen laten trekken,goed oproeren dan overgieten in een gieter.
en klaar is kees.
Dit werkt bij mij althans prima,op deze manierdringt het mest goed in de grond in vergelijking met droog mest aan de voet te gooien en dan wachten op regen :roll:

succes
kris lambrichts
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 11 dec 2017 14:52
0 bedankjes

Re: Voeding palmen voldoende?

Berichtdoor Themen op 13 mei 2019 23:34

Ook een manier. Maar je kunt ook scheut water geven rond de palm? Trekken de voedingsstoffen er ook in.

Als je het oplost kan het ook zijn dat het wegzakt de grond in voorbij de wortels?

Maar enkel koemest, heeft ie daar voldoende aan dan? Mis hij dan geen NPK MgO en Fe?
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 24 gasten