Livistona chinensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor draco op 10 mei 2019 18:11

yme schreef:
Livistona zijn eitjes. Ik heb ze hier al vioor 3e seizoen in volle grond:


Dat vraagt om foto's :lol: :lol:

Nu je ze al zo lang in de volle grond hebt staan: hoe is de groeisnelheid in vergelijking met een Washingtonia in de volle grond?
Zoals je wellicht kan herinneren vind ook ik een Livistona (chinensis) mooi, maar heb geen zin om na 5 jaar een 4 meter hoge tent te moeten bouwen.
(Dus eigenlijk vraag ik mij af of een Livistona chinensis in de volle grond langzamer de hoogte ingaat dan een Washingtonia)

groetjes,
Yme


Livistona chinensis had ik te kort om deze vraag te kunnen beantwoorden. Livistona australis die persoonlijk aantrekkelijker vind en dat deel ik kennelijk met Rob, had ik 30 jaar als kuipplant. Zoals je ziet was de stamvorming in de hoogte zeer bescheiden vergeleken bij een Washingtonia. Ik vermoed dat de chinensis vergelijkbare groei zal vertonen. Qua vorstgevoeligheid ontlopen de 2 soorten elkaar weinig. Mijn australis heeft eenmalig -7°C ondergaan en verloor vervolgens alle bladeren toen het warmer werd.
Bijlagen
Livistona australis.jpg
Livistona australis.jpg (214.4 KiB) 4208 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor yme op 10 mei 2019 23:25

Grappig dat jullie beide de australis mooier vinden. Ik heb deze plant zelf nog nooit in het echt gezien, dus kan er weinig over zeggen.
Maar wat ik op de plaatjes zie is dat de bladeren van de australis veel dieper zijn ingesneden dan de australis. Met een beetje fantasie leek me dat de australis meer een blad heeft dat wat weg heeft van sommige trachy's.

Waarom vinden jullie de australis mooier? Alleen bladvorm, of ook de wijze waarop de bladeren uit de stam komen, hoeveel bladeren bet tegelijkertijd zijn of nog iets anders?

Qua snelheid lijkt het na 30 jaar wel goed te zitten. Is natuurlijk wel in pot...

Groetjes,
Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor draco op 11 mei 2019 10:22

Voorafgaand hield ik de australis jarenlang in de kas waardoor de bladstelen langer uitgroeiden en de grote diepgroene palmbladeren elegant overhelden. De palm had het daar uitstekend naar de zin, hoe warmer hoe liever en groeide als kool. Tenslotte ging de palm 's zomers naar buiten en waren de lange bladstelen aanvankelijk te zwak maar werden successievelijk gevolgd door kortere met bovenstaand als resultaat. Behalve het donkergroene blad zijn ook de bruinrode bladvoeten met dito doorns bepalend voor wat deze soort voor mij de meest aantrekkelijke maakt. De chinensis is in mijn herinnering wat minder kleurrijk maar evenzeer de moeite waard. De australis was destijds in het internetloze tijdperk ook vrij makkelijk te vinden . Ik kocht deze eind jaren '80 in Utrecht op de befaamde wekelijkse bloemenmarkt. Wiebe Hakkert uit de Betuwe bracht regelmatig bijzondere exoten mee van de veiling. Heel apart was bijvoorbeeld een partij jonge Cycas micholitzii, nieuws dat zich als een lopend vuurtje onder de liehebbers verspreidde. Wiebe wist soms zelf niet hoe de planten heten en kreeg daarbij hulp van zijn vaste bezoekers. De zaterdagse bloemenmarkt op het Janskerkhof bestaat nog maar het aanbod wijkt niet meer af van het gangbare assortiment.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor yme op 11 mei 2019 20:21

vandaag een kleine chinensis bij het Tuincentrum het Oosten gekocht. Waren in de aanbieding :mrgreen:
De meeste in toefjes van drie, wat ik op den duur wat minder vind. Maar er was er 1 met slechts twee planten, waarvan 1 bijna een zaailing te noemen valt. Eens kijken of ik die voorzichtig kan verwijderen. Zo niet: afknippen :o

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor palmgek op 12 mei 2019 11:06

Dubbel bericht
Laatst bijgewerkt door palmgek op 12 mei 2019 15:31, in totaal 1 keer bewerkt.
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor palmgek op 12 mei 2019 15:27

yme schreef:Grappig dat jullie beide de australis mooier vinden. Ik heb deze plant zelf nog nooit in het echt gezien, dus kan er weinig over zeggen.
Maar wat ik op de plaatjes zie is dat de bladeren van de australis veel dieper zijn ingesneden dan de australis.

Groetjes,
Yme



Ik ken beide soorten toevallig, en als je het mij vraagt is chinensis by far de mooiste. Zoals je zelf al aangeeft heeft de australis dieper ingesneden bladeren waardoor het uiterlijk al snel wat warrig wordt. Daar staat tegenover dat chinensis door zijn minder diep ingesneden blad en concequent omgebogen slippen juist een heel sierlijk silhouet heeft.

Hier nog een foto van de mijne
Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor draco op 12 mei 2019 17:10

Gelukkig hebben we niet dezelfde voorkeuren Richard, dat zou erg saai worden op het forum. Ik ben blij dat er naast Trachycarpus, Phoenix en Washingtonia ook nog weleens andere planten worden getoond. Ik ben zelf een alleseter en heb over een lange periode zeker een duizendtal plantensoorten korte of langere tijd gehad. Jouw chinensis is prachtig maar ik vraag me wel af of die in Geertruidenberg groeit. ;)

Groet,
Han
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6750
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor Rob op 12 mei 2019 23:11

Prachtig ex Richard!

Die van mij is absoluut minder mooi; hopelijk word ie later net zo fraai.
Een idee hier is dat de grootte ook een rol speelt - er lijkt een punt te zijn, waarop ze echt veel mooier worden dan in jongere fase. Mijn 2 Chinensis zijn echt nog kleiner dan de australis en jouw ex op foto.

PS: Weet je zeker dat het geen L. jenkinsiana op foto is?
Hij lijkt sprekend op de mijne, die ook dat heel duidelijk dat minder ingesneden blad heeft. :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor palmgek op 13 mei 2019 10:13

draco schreef:maar ik vraag me wel af of die in Geertruidenberg groeit. ;)

Groet,
Han


Han, dit is inderdaad niet hier ;)

Rob schreef:
PS: Weet je zeker dat het geen L. jenkinsiana op foto is?
Hij lijkt sprekend op de mijne, die ook dat heel duidelijk dat minder ingesneden blad heeft. :thumb_up:


Rob, helemaal zeker ben ik niet, zal niet de eerste keer zijn dat hier iets onder de verkeerde naam wordt aangeboden. Echter gezien de afhangende bladslippen ga ik voor chinensis. Jenkinsiana heeft dit in veel mindere mate.
Zie onderstaande foto's van volwassen exemplaren.
Afbeelding
Afbeelding
Não faz mal!

2022 minimum 24,7 - maximum 33,6
2023 minimum 23,9 - maximum 34,0
Avatar gebruiker
palmgek
 
Berichten: 3684
Geregistreerd: 07 dec 2010 19:32
Woonplaats: Fortaleza Brasil
447 bedankjes

Re: Livistona chinensis

Berichtdoor yme op 13 mei 2019 20:47

Daar staat tegenover dat chinensis door zijn minder diep ingesneden blad en concequent omgebogen slippen juist een heel sierlijk silhouet heeft.


Gelukkig verschillen smaken, maar dit vind ik gewoon mooi!

Jammer dat dit niet het resultaat is van een overwintering in NL :mrgreen:

En Rob weigert nog steeds om foto's te plaatsen?

groetjes,

Yme
yme
 
Berichten: 517
Geregistreerd: 04 aug 2015 20:39
Woonplaats: Amsterdam
43 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten