Extra voeding ivm gele bladeren.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor Yuri_GM op 07 mei 2019 22:43

4B5E63EF-FF58-4FB3-8B0F-554433837573.jpeg
4B5E63EF-FF58-4FB3-8B0F-554433837573.jpeg (35.19 KiB) 5578 keer bekeken

Hallo Palmvrienden,

Ik volg het advies op van mijn 1e post. Had nog 1 vraag. Hopelijk kunnen jullie mij nog helpen.
Ik heb dus last van Gele bladeren door hoogstwaarschijnlijk ijzer te kort.
Ik heb nu twee mestsoorten in huis gehaald.
Osmocote en Allflor ijzer bemesting.
Nu wil ik mijn Palm niet gaan overbemesten, en beide gebruiken. Of kan dit wel?
Wat is nu de beste /slimste keuze?

De Palm heeft 3 weken geleden palmboom mest gehad (Ecostyle mediterrane planten mest) Ook geef ik Palmfocus en Plant ultra. Kan ik nu 1 of beide nieuwe voeding/mest toevoegen? Of is dit een overkill aan extra voeding?
Ik wil graaf mijn Palm zo snel mogelijk laten herstellen, graag jullie advies? Dank!
Yuri_GM
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019 20:29
0 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor PalmPat op 10 mei 2019 09:45

Ik moet zeggen dat ik niet echt thuis ben in deze materie, dus kenners zullen wellicht een veel beter antwoord hebben ;) Echter, mijn gezond verstand zegt om de een of andere reden wel dat je idd niet moet gaan overbemesten. De palm krijgt/heeft al kieseriet + Ecostyle mediterrane planten mest + Palm focus + Plant ultra, ga je daarbij ook nog Oscomote en Aliflor geven, dan lijkt mij die cocktial idd overkill. De plant is uit de volle grond gehaald en naar een pot/bak gegaan, denk dat ie ook gewoon de tijd moet hebben om langzaam te kunnen herstellen..
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor Yuri_GM op 10 mei 2019 10:18

Dank voor je reactie. Helemaal mee eens. Ik heb iig alles nu wel in huis.
En ga in de toekomst voor oscomote korrels. De meeste veilige mestsoort voor Palm leeken zoals ik. Dank.
Yuri_GM
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 06 mei 2019 20:29
0 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor PalmPat op 10 mei 2019 10:38

Idd, je hebt alles al vast in huis, nu eerst eens kijken of de boom het beter gaat doen na verloop van tijd met de meststoffen die hij nu gekregen heeft. Eerst eens alles laten inwerken op opnemen. Mocht je dan na een hele poos geen verbetering zien, dan zou je eens een volgende meststof kunnen proberen. dan vervolgens eerst weer eens een poosje aankijken of dat dan voor een (positieve) verandering gaat zorgen enz.
Maar hé, ik roep verder maar wat over hoe ik het zou aanpakken, mijn reactie is niet wetenschappelijk gestaafd :mrgreen: Ik kom bij mijn palmen niet verder dan (naast goede potgrond/cocos palmgrond met onderin kleikorrels) wat DCM bio meststof en gedroogde koemestkorrels.
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor Themen op 13 mei 2019 16:29

Overbemesten is sowieso niet goed.

Wat me opvalt is dat in vrij weinig mest soorten ijzer zit. En als het erin zit in zeer kleine hoeveelheden.

Kan iemand uitleggen:
1. ijzer, komt dat van nature voor in de grond? en moet je dit ALTIJD bijvoeden of enkel als er problemen ontstaan?
2. Magnesium, zelfde verhaal. Sommige mesten helemaal niets en het bloeit ieder jaar weer volop.....

Bijvoorbeeld de Siertuinmest van pokon daar zit wel extra magnesium en ijzer in namelijk NPK 6-5-11 en 2 MgO en 1Fe. Is dat dan voldoende?

De Allflor ijzer en bitterzout magnesium op mypalm shop zijn overigens verbazingwekkend goedkoop. Weet iemand hoe dat kan?

@Yuri_GM hoe is de staat op dit moment.

p.s. dit is mijn eerste bericht, ik noem een aantal "merken" maar ik ben geen spammer ofzo : :shock: :D
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor hanscazan op 13 mei 2019 17:39

Themen, :welkom: . Ervaring delen is belangrijker dan TV commercials
Planten zijn leven, zit geen groenstof/verf in de voeding, maw als het 2 maanden heeft gekost dat het geel werd moet een plant ook minimaal 2 maanden herstellen.
Als de voeding wordt opgenomen, maw 12-15 graden buiten 's nachts!
sapstromen....!
Maw vanaf volgende week moet e.e.a. gaan herstellen. Verwacht geen wonderen, Geef het tijd!
sorry voor de uitroeptekens maar vergelijk leven met leven, vitaminen nemen en voeding aan planten, 1 begrijpt iedereen, plant is niet anders .
gr
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor Themen op 13 mei 2019 19:20

Ik snap je reactie niet helemaal denk ik..
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor alex1994 op 13 mei 2019 21:00

@ Themen.

Inderdaad een goede vraag. De bemesting is vaak lastig als planten in potten staan. Dit heeft te maken omdat veel meststoffen uitspoelen. en niet alle spore elementen zijn voldoende aanwezig in potgrond.
Iedere meststof heeft de plant zeker nodig. Magnesium en ijzer zijn juist heel erg belangrijk. Je moet het zo zien als bij mensen. Vitaminen hebben mensen in zeer kleine hoeveelheden nodig ten opzichte van bijvoorbeeld suikers. Toch zijn ze heel erg belangrijk. Bij het ontbreken ervan kan het zelfs levensbedreigend worden. Zo is het ook bij planten. Als bijvoorbeeld magnesium of borium niet goed opgenomen kan worden door overbemesting van een andere meststof of het gewoon simpelweg niet genoeg wordt toegediend dan kan je dit soort beelden krijgen als gebreksverschijnselen.
Meststoffen werken elkaar dus ook vaak tegen. Zou je dus eenzijdig bemesten en bijvoorbeeld te veel fosfor geven dan kan de palm slecht ijzer opnemen. Zie mulders chart https://pireco.eu/uploads/2018/06/Pirec ... t.Eng_.png

Kortom. Het beste is om vooral in potten te bemesten met meststoffen die hoofd en zeker ook spore elementen bevatten. In de volle grond zijn de meeste spore elementen meestal al voldoende aanwezig.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor Themen op 13 mei 2019 23:30

Ok helder.

Bij mij staat hij in een flinke bak van beton stenen. Eigenlijk een grote border. Is niet afgesloten. Feitelijk gewoon de volle grond. Extra gevuld met tuin aarde en wat potgrond.

Ik geef meestal een handje of 1-2 koffie bekertjes met koemest. En handje long lasting voedingskorrels vd action. NPK is 13-13-13 en 3 MgO. Niet verkeerd. Ik mis daarin enkel ijzer.

Dus denk er toch aan om plantenvoeding te nemen met lager NPK en ook met Fe (ijzer)
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: Extra voeding ivm gele bladeren.

Berichtdoor hexina op 23 mei 2019 12:52

Ik heb destijds een palm in pot gehad die dat vertoonde. (jubaea chilensis)
Mij werd toen topdress ft aangeraden. Dat is een langwerkende meststof waar je echt niet teveel van moet gebruiken. 1x strooien is genoeg voor het hele seizoen
De oude bladeren zullen uiteraard nooit meer groen worden maar de nieuwe kwamen idd steeds harstikke mooi groen ter wereld.
Daarna heb ik de palm in de volle grond gezet en krijgt deze alleen af en toe wat koemest.
"Een dwaas ziet niet dezelfde (palm)boom als een wijze."
Avatar gebruiker
hexina
 
Berichten: 1445
Geregistreerd: 21 apr 2011 13:57
Woonplaats: Heerlen
67 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten