PotKluit van Trachycarpus verkleinen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

PotKluit van Trachycarpus verkleinen.

Berichtdoor de Haan op 14 mei 2019 10:46

Ik wil van een Trachycarpus een stuk van de kluit afhalen zodat hij met verse grond weer in dezelfde pot past.
Kan dat?
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: PotKluit van Trachycarpus verkleinen.

Berichtdoor Themen op 14 mei 2019 13:21

Lijkt me niet. Een gegroeide palm heeft ook een grotere kluit. Die heeft ie nodig.

Oplossing is
1. Grotere pot
2. In de vaste grond
3. Weg doen en kleinere aanschaffen.
Themen
 
Berichten: 71
Geregistreerd: 13 mei 2019 16:23
1 bedankjes

Re: PotKluit van Trachycarpus verkleinen.

Berichtdoor PalmPat op 14 mei 2019 14:16

Uh, ja of het nu mag of niet, ik pas deze methode persoonlijk wel toe.
Toevallig dit voorjaar ook weer gedaan bij een aantal exemplaren, zowel bij een 2-tal Trachycarpussen, maar ook bij een Washingtonia, een Phoenix en een Chamaerops. Wat oudere bladeren verlebberen misschien tijdelijk wat eerder/sneller, maar die snoei ik (indien storend) gewoon weg. Alle palmen waarvan ik de kluit heb gereduceerd doen het goed en vertonen gewoon weer groei. Misschien dat het wel even iets trager gaat, maar dat lijkt mij logisch na zo'n ingreep. ze moeten ook de gelegenheid krijgen om te kunnen herstellen.
Wel wil ik even opmerken dat al mijn palmen al in flink grote potten staan, hierdoor blijft er meer dan genoeg kluit over wanneer ik die "snoei".
De reden (althans mijn redenen) om het zo op (met wortelsnoei) te lossen is:
1) de kluit weer lager in de pot kunnen zetten (diverse palmkluiten drukken zich uit de pot waardoor water geven moeilijk is/wordt)
2) De mogelijkheid om watergaten in pot weer goed vrij te kunnen maken. Soms kan overtollig water niet meer weg uit de pot omdat alles is dichtgegroeid/dichtgeslibd.
3) Het kunnen toedienen van nieuwe pot-/cocosgrond om de verkleinde kluit, met weer nieuwe meststoffen.
4) niet steeds meer, nog grotere/duurdere/zwaardere/on-verplaatsbare potten te hoeven kopen.

Maak je het niet te bont met de wortelsnoei, door bv minimaal 2/3 van de kluit te laten zitten, dan krijgt de palm m.i. slechts een tijdelijke terugval (kleine klap) en zal ie vervolgens weer prima herstellen (vaak zelfs verbeteren ivm betere water-doorloop/betere opname van meststof)

Maar, misschien heb ik gewoon steeds geluk gehad, dus alleen aan beginnen op eigen risico ;) Anders idd gewoon grotere pot kopen of naar de volle grond verplaatsen :thumb_up:
Vr. groet, Patrick
Avatar gebruiker
PalmPat
 
Berichten: 357
Geregistreerd: 03 jun 2013 08:47
Woonplaats: Limburg
35 bedankjes

Re: PotKluit van Trachycarpus verkleinen.

Berichtdoor draco op 15 mei 2019 00:59

Ik heb geen ervaring met het verkleinen van de kluit bij Trachycarpus wel met andere soorten.
Bij Trachycarpus is de noodzaak daartoe minder aanwezig omdat de wortels de kluit niet opdrukken. Verkuipen van grote exemplaren doe ik alleen nog als er sprake van een grove onbalans. Met een uitgekiende bemesting houden de meeste palmen het vele jaren uit in dezelfde kuip, denk aan 10 jaar of langer afhankelijk van de groeisnelheid. Een palm maakt voortdurend nieuwe adventiefwortels aan, maar bij een gezond wortelstelsel dat voldoende voeding opneemt is een grotere kuip (nog) niet nodig. Bij botanische collecties zie je ook vaak grote oude kuipplanten die al geruime tijd in dezelfde kuip vertoeven. Als regel worden die pas omgekuipt met eventueel wortelsnoei als de kwaliteit van de plant of palm terugloopt. Trachycarpus wordt weliswaar forser en mooier in de volle grond maar omdat er altijd het risico blijft van verlies door bevriezing of speerrot, houd ik sindsdien 1 à 2 exemplaren in reserve als kuipplant.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6744
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: PotKluit van Trachycarpus verkleinen.

Berichtdoor de Haan op 15 mei 2019 08:33

Bedankt voor de informatie allemaal.
Het wordt een grotere pot.
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten

cron