trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor killuminati op 29 mei 2019 09:36

Hallo palmvrienden,

Ik ben in noord italie (lago maggoire) en zie hier een hoop mega palmen. Volgens mij zijn de meeste de trachycarpus fortunei. Zie foto 1, klopt dat?

Er staan bij ons appartement tevens eentje met de tros zoals op foto twee. Zijn deze zaden nog goed om te zaaien of zijn ze te oud? Hebben jullie nog andere tips want ik heb er nog geen ervaring mee.

Zien de zaden van de wagnerius er het zelfde uit? Want daar ben ik eigenlijk nog meer in geinteresseerd.
Bedankt voor jullie tips!! :)
Bijlagen
E7732A91-E786-4A15-A513-FD262BF2620F.jpeg
E7732A91-E786-4A15-A513-FD262BF2620F.jpeg (295.74 KiB) 4205 keer bekeken
50F13CB9-8263-4368-89FD-2D1374458508.jpeg
50F13CB9-8263-4368-89FD-2D1374458508.jpeg (266.64 KiB) 4205 keer bekeken
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor Mate op 29 mei 2019 11:54

Zaden zijn nog prima te zaaien en de zaden vd waggy zien er geloof ik hetzelfde uit...mooie trachys daar zeg :thumb_up:

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2882
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor killuminati op 29 mei 2019 18:03

Thanks!! Nu moet ik nog even ergens zaad vinden aan een waggy!
We gaan het gewoon proberen! :)
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor draco op 29 mei 2019 18:58

Hier staan een man en vrouw wagnerianus op het punt van bloeien. Als dat zaden oplevert is dat op zijn vroegst volgend voorjaar. Vorige keer was de opbrengst 4000 zaden. Ik heb wel zaden van de kruising fortunei x wagnerianus anno 2018, i.e. vergelijkbaar deze hierboven.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor killuminati op 29 mei 2019 21:22

Ahh super!! Zou je er een paar willen verkopen of ruilen of iets?
Ik heb namelijk al een fortunei thuis maar vind het zelf jammer dat het blad zo snel gaat hangen.. dan liever iets dat langzamer groeit maar mooier blijft. :)
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor derfske op 29 mei 2019 22:11

hey kill the illuminati !! zo extreem langzaam zijn waggys ook weer niet.. ik heb 2 kleintjes van nu 5 jaar met een stam van 10 a 15 cm zoiets. en heb 2 van 7 jaar met en stam van 40cm en hier in de buurt staat een fortunei en een waggy 3 meter van elkaar en de waggy is 2 meter en de fortunei iets groter 2.5 meter. en zo ver ik me kan herinneren waren ze ooit even groot

overigens is een hybrid tussen fortunei en waggy ook wel leuk hoor :thai:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor killuminati op 30 mei 2019 09:07

Hey defske,
Goed te horen dat die waggys ook niet zo traag groeien.. even over die hybrid, wat zijn de eigenschappen van die combinatie? Wat zijn de voor en nadelen?

Wellicht zijn de palmbomen hier ook we hybrids? Hoe kan ik zien wat hier precies staat?
killuminati
 
Berichten: 338
Geregistreerd: 13 jan 2016 19:51
Woonplaats: Den Haag
26 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor draco op 30 mei 2019 10:51

Een kruising van 2 verschillende soorten zal eigenschappen van de beide ouders dragen. Dominantie bepaald hoe dit er bij de kruising zal uitzien. Hier staan 2 hybrides van fortunei met wagnerianus. Ik weet niet meer welke van de ouders de vader of moeder was, als regel wordt de vrouwelijke (zaaddragende) soort als eerste vermeld, bijvoorbeeld Trachycarpus wagnerianus x fortunei. Nu is het onduidelijk of de wagnerianus een aparte soort is. In het wild is deze gekweekte vorm onbekend en de palm is waarschijnlijk door selectie uit een wilde voorouder verkregen. Recent zijn er hybrides gekweekt tussen verschillende Trachycarpus soorten zoals wagnerianus x princeps en wagnerianus x nanus. De recent geïntroduceerde Trachycarpus princeps 'New Form' betreft vermoedelijk ook zo'n kruising.
Ik heb een aantal zaailingen van deze wagnerianus x princeps. De hoop is dat deze uitgroeien tot een palm met de kenmerkende aantrekkelijke eigenschappen van de beide ouders, i.e. het kleine blad van de wagnerianus met de witte onderzijde van de princeps. Tot nu toe echter lijkt het wagnerianus fenotype ondergeschikt in de verschillende hybrides. De eerder genoemde princeps 'New Form' heeft wel de kenmerkende zilverwitte bladkleur van de princeps maar de groei is aanzienlijk sneller.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor derfske op 30 mei 2019 22:42

Afbeelding

foto is van lieven, een wagnerianus x fortunei, ik denk dat het onderste blad kapot is van rond rennende kinderen ofzo.. want de rest is wel mooi strak :lol: duidelijk heeft de blad vorm wat weg van de wagnerianus, wel een slag groter dan wagnerianus en wat meer fortunei kleur, ik zelf heb ook 1.. een kleintje. blad is een slag kleiner dan de fortunei, iets donkerder dan de foto van lieven en een stuk steviger dan fortunei blad :thumb_up: voor mij is variatie de echte doorslag om minimaal 1 waggy x fortunei te hebben. :lol:

draco over dominantie: het lijkt wel dat fortunei wint in kleur en grootte van het blad. uiteindelijk zijn ze toch wel een stuk kleiner, iets donkerder en een stuk stugger. hoe dan ook een mooie toevoeging!! als mijn hybrid bloeit kruis ik hem nog eens met een waggy :thai: 8-)
de princeps x waggy lijkt me idd ook echt een mooie hybrid :thumb_up: ben benieuwd

edit: als je toch wat wilt zaaien.. dan kun je ook wat hybrid zaadjes kopen. deze zijn wat "waardevoller". iedereen heeft al fortunei of waggy zaailingen. ik heb alles weg gedaan en heb nu alleen nog maar nanus en waggy x fortunei zaailingen :thumb_up:

nog wat plaatjes gezocht van wagnerianus x fortunei :thumb_up:
Afbeelding

Afbeelding
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: trachycarpus fortunei Zaden noord italie

Berichtdoor draco op 31 mei 2019 00:19

Als het zo doorgaat hebben we straks alleen nog een mengelmoesje van Trachy soorten. ;) Dat is al het geval bij het geslacht Phoenix als gevolg van het samen brengen van voorheen geografisch gescheiden soorten. Op de Canarische eilanden zijn nog maar weinig soortzuivere canariensis te vinden. Bij Trachycarpus loopt het misschien iets minder vaart als tenminste niet de oorspronkelijke habitats door ontbossing worden bedreigd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6743
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 4 gasten