Trachycarpus Kopen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Kopen

Berichtdoor Loves op 05 jul 2019 00:11

Hallo allemaal.

Ik kwam deze trachycarpus fortunei tegen.
Hij heeft een stamhoogte van 1.80 m.
De potmaat waar hij instaat is 70 cm

Is dit hoe hij er hoort uit te zien?
Kost namelijk best een leuk bedrag maar de kroon lijkt me zo klein.

Maar dan heb ik er ook geen verstand van, vandaar deze vraag.
Heb de foto's zo moeten doen omdat anders het bestand te groot was

Hoor graag van jullie

Gr herman
20190705_000638.jpg
20190705_000638.jpg (256.53 KiB) 4016 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Loves op 05 jul 2019 00:29, in totaal 3 keer bewerkt.
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

De stam

Berichtdoor Loves op 05 jul 2019 00:15

Hier bij ook nog een foto van de stam.
Wat zijn normale prijzen voor deze afmetingen? Ja sorry ben leek heb nu 2 met een stam van 40 cm.
Bijlagen
20190705_001228.jpg
20190705_001228.jpg (206.76 KiB) 4014 keer bekeken
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor derfske op 05 jul 2019 01:17

meestal staan ze opgeboden voor transport.. of ze knippen ze "kaler" zodat ze dicht op elkaar kunnen bij het kweken of in de kas als opslag. (of daar is wat met de wortels en met minder blad verdampt hij minder)

beter kun je kijken naar een paar punten:
wortels. komen ze onder de pot uit ja of nee?

pot gedrukt. (soms) te herkennen aan de genieten houtjes boven in de pot. ze kweken ze in de volle grond. en voor de verkoop worden ze uit de grond gesneden en in de pot gedrukt.. wat uiteraard betekend dat ze wortels verloren hebben en dat vinden ze niet leuk...

kleikluit. dat zie je ook vaker bij pot gedrukte palmen, als een palm alleen in de klei staat en het regent dan trekt het water daar langzaam in en houd dit goed vast, zet jij ze hier in de aarde, dan stroomt je alle water langs de klei en je palm krijgt te weinig vocht. ik heb 1. en dat wil je niet hebben.. heeft in 2 jaar, nu het 3de jaar.. 1 blad aangemaakt.. (tegenover normale trachy 9 tot 12 bladeren per jaar) gelukkig geen extreme winter gehad, want als hij speerrot zou krijgen ben ik hem kwijt!

geknepen bladeren. eigenlijk een teken van te weinig vocht. bladeren knijpen dicht zodat hij minder vocht verdampt.. (en als ze dat dus hebben en veel blad is daar al af geknipt dan weet je ook wel wat mee is)


mijn ervaring is dat de leuke prijsjes palmen meestal 1 van bovenstaande redenen hebben. ik heb ooit 1 keer geluk gehad met 1 meter stam voor 70 euro.. maar dit was vlak voor de winter. en dat zal wel de rede van het koopje zijn geweest..

mijn mooiste trachy is die van de hornbach. was dacht ik 40 % duurder dan mypalmshop maar heeft wel prachtig stevig, bijna 360 graden bladeren. en is meteen aangeslagen en begonnen met groeien. 3 jaar terug 30 cm stam. nu bijna 80cm en hoogste blad steekt uit op 2 meter.. en wat ik ook nog mooi vind aan zo een kleine palmpjes kopen is dat ze "natuurlijker" groeien (geen voeding zodat ze sneller groeien) en dan krijg je mooie dikke stammen en zijn dus wat beter bestand tegen de kou :thumb_up:

wist ik dit maar toen ik begon :roll: :lol: succes
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor draco op 05 jul 2019 10:17

Ik ben het met Derfske eens dat je het mooiste resultaat krijgt als je begint met de aanplant van een jonge palm. In de winter 2011-2012 zijn hier de meeste oudere palmen gesneuveld. Alleen een jonge stamloze Trachycarpus overleefde de vorstnachten met -20°C. De stam is nog steeds in ontwikkeling maar heeft aan de basis nu al een een doorsnede van 30 cm.
In de nieuwbouw wijk heeft een villabewoner 4 jaar geleden 3 reusachtige Trachy's aangeplant. Die zien er na een flinke terugslag nu nog steeds uit alsof ze pas zijn aangeplant. Ik heb ook volwassen palmen aangeschaft maar deze altijd een jaar gecontroleerd in een grotere kuip laten herstellen alvorens uit te planten. De nieuwe wortels zorgen voor een vliegende start.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor Loves op 05 jul 2019 14:06

De man werkt op ee veiling in Aalsmeer.
De palm. Komt uit Spanje en volgens hem een paar jaar in de pot.
Dus een paar jaar geleden uit gestoken.
Er zaten 4 nieuwe speren in zij hij, dus ja wat nu te doen wel kopen of niet kopen.
Ik weet het niet, mijn andere twee palms hier hebben een stam van zo 35 cm en hebben nu beide 5 nieuwe speren dit jaar.
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor draco op 05 jul 2019 14:18

Als deze palm inderdaad al een paar jaar in de kuip staat is de kluit waarschijnlijk volledig doorworteld. Ik heb ook eens een grote wagnerianus gekocht met plankjes. Die floreert nu al jaren de tuin. je moet zo'n grote palm wel een jaar of wat ondersteunen totdat de wortels genoeg houvast hebben gekregen. Maar dat dat zal je zelf ook wel hebben bedacht.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor Loves op 05 jul 2019 15:10

draco schreef:Als deze palm inderdaad al een paar jaar in de kuip staat is de kluit waarschijnlijk volledig doorworteld. Ik heb ook eens een grote wagnerianus gekocht met plankjes. Die floreert nu al jaren de tuin. je moet zo'n grote palm wel een jaar of wat ondersteunen totdat de wortels genoeg houvast hebben gekregen. Maar dat dat zal je zelf ook wel hebben bedacht.


Hij zij dat hij id volledig door worteld was de hele pot was een kluid wortel.

Ik zit daar wel aan te denken id ondersteunen, maar hoe zat ik nog ff te denken hoe heb jij het gedaan met boompalen en dan van die banden er aan?

En je hebt het over plankjes zaten die bij deze palm?

Deze man die ze verkoopt die koopt ze op zijn werk de veiling in Aalsmeer.
En deze kreeg dan B keuze omdat de bladpunten bruin zijn zij hij.
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor Loves op 05 jul 2019 15:13

En mischien nog tips als ik hem wil planten in de volle grond
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor draco op 05 jul 2019 18:05

Mijn palm was inderdaad met 2 latten gefixeerd. Maar die waren inmiddels overbodig geworden. Voor het planten moet je een flink gat uitgraven met rondom tenminste 10 cm speling om de kluit. Onder de kluit zou ik wat meer speling houden (20 à 30 cm) en de grond eronder losmaken afhankelijk van de dichtheid en de samenstelling klei of zand en tevens vermengen met een goede potgrond. De zijkanten worden dan met potgrond opgevuld. Zet de palm diep genoeg zodat er bovenop nog ongeveer 10 cm aarde kan. Palmen maken zogenaamde adventiefwortels die vanuit de stambasis ontspruiten maar ook uit de stam wanneer deze met vochtige aarde is bedekt. Schoor de palm op 3 punten met korte grondpalen en stevige koorden die je halverwege de stam bevestigd.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Kopen

Berichtdoor Loves op 05 jul 2019 18:12

Oke dus die moet dieper dan in de pot.
Had altijd gehoord dat hij niet dieper mocht.
Verkeerd gehoord dus
Loves
 
Berichten: 56
Geregistreerd: 11 jul 2018 14:05
4 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten