Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor Dennis30 op 17 jul 2019 09:43

Hallo allemaal!

We zijn thuis druk bezig in de tuin, nieuw terras, nieuwe borders en planten krijgen eindelijk een plek in de grond na veel te lang in pot te hebben gestaan!
Nu worden er ook twee trachy's verplaatst. Wat is aan te raden qua grondbewerking als ze de grond weer in gaan? Is lavagrind, bloed/beendermeel en mediterraanse grond gemengt met eigen grond een goed plan? Of is dat overdreven, en niet nodig voor een trachy?

Ook gaat er een washingtonia van een redelijk formaat vanuit pot de grond in, hierbij eigenlijk dezelfde vraag. Heeft deze speciale eisen?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen! Als onze tuin eindelijk gevormd is naar mijn ideeën zal ik het hier eens showen.

Gr Dennis
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor Dennis30 op 19 jul 2019 10:16

Iemand nog wat tips? :D
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes

Re: Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor Guidonno op 19 jul 2019 11:11

Hi :thumb_up:

Ik zou rondom de kluit de grond lekker los maken zodat de wortels snel naar buiten en naar beneden kunnen groeien. Inderdaad de tuingrond goed mengen met beender en bloedmeel.
Zelf gooi ik het as van de BBQ er bij nieuw palmen bovenop. Niet direct bij de wortels ivm schimmels! Goed nat maken en inharken. Dit lijkt nog beter te werken dat beender en bloedmeel.

Lavagrind.. daar heb ik geen ervaring mee. Waar zou dit precies goed voor zijn :?:

Gr,
Guido
Mijn tropische collectie: Trachy Fortunei/Wagarius, Cyathea Cooperi(Revolutum)/Brownie, Blechnum brasiliens, Fatsia Japonica, Sikkimensis Red Tiger, Dwarf Cav, Alocasia TeaCup, Strelitzia Nicolai/Regina
Guidonno
 
Berichten: 239
Geregistreerd: 24 okt 2018 10:45
19 bedankjes

Re: Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor draco op 19 jul 2019 11:47

Plant de palmen wat dieper zodat de onderste 10 cm van de stam met aarde wordt bedekt. Dat bevordert de uitgroei van nieuwe adventiefwortels. Individuele palmwortels stoppen na verloop van tijd met groeien en er ontspruiten steeds nieuwe vanuit de stamvoet en onderste stamdeel wanneer de condities zoals contact met warme vochtige aarde dit toelaten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6740
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor hanscazan op 19 jul 2019 11:56

las verpotten ;)
Laatst bijgewerkt door hanscazan op 19 jul 2019 13:43, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor Jozef op 19 jul 2019 12:56

Voor het aanplanten van palmen gebruik ik Vivimus. Dit is aarde die je gebruikt als bodemverbeteraar.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Verplaatsen trachy, en poten washingtonia.

Berichtdoor Dennis30 op 19 jul 2019 16:23

Heel erg bedankt allemaal! Dat van de onderste 10 cm ingraven had ik nooit gehoord, en ik dacht juist dat dat funest was! Ik ga wat zakken vivimus en mediterraanse grond halen, met wat beendermeel. :thumb_up:
Dennis30
 
Berichten: 40
Geregistreerd: 21 jan 2016 14:47
4 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten