Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Berichtdoor Azaron op 03 aug 2019 20:46

Hey allemaal,

In het voorjaar hadden we 3 palmbomen gekocht (trachycarpus fortunei). Met het transport waren wel wat bladeren geknakt, maar het zag er allemaal best wel ok uit. Nu met de afgelopen hete periode, merken we wel dat er bladeren geel beginnen te zien met zelfs zwarte uiteinden.

Het is hier kempische zandgrond die het water heel sterk doorlaat. Bij het aanplanten zo'n 4 maanden geleden heb ik er wel wat potgrond en messtoffen mee onder gemengd. Ik vermoed dat ik het water geven niet consequent genoeg gedaan heb, zijn er bepaalde suggesties van hoeveel water ik best per dag/week geef? Nu geef ik af en toe eens een emmer vijverwater, afhankelijk van het weer.
Moet ik bepaalde takken misschien ook snoeien?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Azaron
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 aug 2019 20:11
0 bedankjes

Re: Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Berichtdoor Jozef op 04 aug 2019 10:16

Als het palmblad gaat knijpen, dan is het een teken van te droog. Als het erg heet is geef ik Trachycarpus om de dag water. Blad laat ik zitten tot het bruin is.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Berichtdoor Tropicals op 05 aug 2019 11:56

Azaron schreef:Hey allemaal,

In het voorjaar hadden we 3 palmbomen gekocht (trachycarpus fortunei). Met het transport waren wel wat bladeren geknakt, maar het zag er allemaal best wel ok uit. Nu met de afgelopen hete periode, merken we wel dat er bladeren geel beginnen te zien met zelfs zwarte uiteinden.

Het is hier kempische zandgrond die het water heel sterk doorlaat. Bij het aanplanten zo'n 4 maanden geleden heb ik er wel wat potgrond en messtoffen mee onder gemengd. Ik vermoed dat ik het water geven niet consequent genoeg gedaan heb, zijn er bepaalde suggesties van hoeveel water ik best per dag/week geef? Nu geef ik af en toe eens een emmer vijverwater, afhankelijk van het weer.
Moet ik bepaalde takken misschien ook snoeien?

Alvast bedankt!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jozef heeft gelijk, als de palmboom pas geplant is dan met deze hete dagen om de dag water geven, niet droog laten staan.
Zelf heb ik dit jaar 3 Trachycarpus fortunei palmbomen gekocht, 2 meter stam - 2,5 meter stam - en 1 van 3,5 meter stam.
Ze stonden niet in pot maar in de volle grond, ik heb ze dus bij mensen uit de achtertuin gehaald, dan is de schok nog groter voor de boom, op dit moment zijn ze alle 3 aan het vechten en zijn nu niet op hun mooist.
Terug slag krijgen ze altijd maar meestal overleven ze het wel, na de terug slag ga je verbetering zien.
Zo heb ik 3 jaar geleden een Trachycarpus wagnerianus gekocht met 2 meter stam, ook uit de volle grond gehaald bij iemand, de boom is nu pas echt gelukkig.
Gemiddeld duurt het zo ongeveer 3 jaar voordat de palm happy is.
De palmbomen die jij gekocht hebt zaten die in pot of heeft u ze uit de volle grond gehaald ?
Tropicals
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 25 feb 2019 13:24
0 bedankjes

Re: Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Berichtdoor Azaron op 06 aug 2019 08:02

Hey bedankt voor de info!

Deze kwamen uit een pot, van een tuincentrum in de omgeving. Ik zal inderdaad gewoon regelmatig water blijven geven dan :-)
Azaron
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 aug 2019 20:11
0 bedankjes

Re: Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Berichtdoor Rob op 07 aug 2019 00:50

Leg de slang er maar gerust een uur naast als je op echt zand zit Azaron!
Ik zit ook op zand en deze tijd is funest als je niet oplet.
Pas is er hier nog een verloren gegaan met zelfde symtomen - stond er al vanaf 2017,maar eigenlijk schoot ie gewoon al anderhalf jaar flink te kort aan water...

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Waterbehoefte/onderhoud bij trachycarpus fortunei

Berichtdoor Azaron op 08 aug 2019 16:28

Ok bedankt Rob, ik ga het wat opdrijven dan! :-)
Azaron
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 03 aug 2019 20:11
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 15 gasten