Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Berichtdoor Martinneke op 08 sep 2019 12:36

Ik begrijp inmiddels dat het beperken van groei eigenlijk niet mogelijk is. Wel lees ik dat beperkte ruimte de groei beïnvloed waardoor ik het idee heb om de Trachycarpus Fortunei in een 65cm.speciekuip te plaatse.
Mijn theorie is dus dat door die beperkte ruimte deze palmboom niet snel zal groeien en misschien zelfs max. 2m gaat worden.

Een palmexpert die hier meer van weet?
Martinneke
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 sep 2019 12:16
0 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Berichtdoor derfske op 08 sep 2019 13:20

hij zal langzamer groeien dat klopt.. maar stil komt hij zeker niet te staan hoor :roll: zo lang daar nieuwe bladeren uit komen, dan gaat hij ook de lengte in..

vergeet ook niet dat in de volle grond onder de 60cm geen vorst komt. en in een kuip kan het overal vriezen. dus dan moet je wel je kuip inpakken of het voor lief nemen dat je palm een stuk minder winterhard is.. :roll: hier in landgraaf staan daar een paar fortunei in kuipen in voortuinen... na elke winter is het toch een droevige bedoeling...

ik vind het wel leuk als ze hoog worden.. dan heb ik weer meer plek om wat neer te zetten :lol: en net als in alle warme landen.. zie je die washingtonia's ook met een 5 a 10+ meter stam.. het heeft wel wat vind ik...
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Berichtdoor derfske op 08 sep 2019 13:34

ow... en ga ook niet spelen met klei of minder water geven .. het werkt allemaal wel. maar het knaagt wel allemaal aan de mooiheid van je plant, en de gezondheid/ winterhardheid

ik heb hier 1 kleikluit fortunei in mijn tuin staan. groei staat stil. maar het is echt een droevig ding.. 2 bladeren rest is al kapot, die 2 zijn ook geknepen en kapot door de wind. en elke winter denk ik als hij nu speer rot krijgt is hij weg.. want herstel is niet mogelijk want de groei staat stil :roll:

maar oke genoeg paniek praat :lol: een kuip die je bijv in de garage of schuur kan zetten. of buiten toch je kuip doet inpakken. dan is het zeker goed te doen :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Berichtdoor draco op 08 sep 2019 20:33

Na de winter van 2012 toen alle Trachy's hier waren gesneuveld zijn er nieuwe voor de plaats gezet. Voor de zekerheid heb ik een wagnerianus in kuip aangehouden. Die is sindsdien niet naar binnen geweest. In de winter gaat een fitness mat om de kuip die met droog blad wordt opgevuld. Er staat ook een wagnerianus in de tuin. Volle pot ten opzichte van volle grond bewerkstelligt een aanzienlijke vertraging van de groei onder dat de kwaliteit van de palm er merkbaar onder lijdt. Een kuipplant vergt uiteraard meer aandacht wat bewatering en bemesting betreft.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Berichtdoor alex1994 op 08 sep 2019 21:16

De palmen afremmen is zeker mogelijk. Met Paclobutrazol in een hoge dosis zijn ze denk ik zelfs stil te zetten. Een iets vriendelijker remmiddel wat vaak in perkgoed wordt gebruikt is CCC (CYCOCEL). Alleen heb ik zelf geen ervaringen met CCC.

Ik werk in de pahalaenopsis veel paclobutrazol. Dit middel werkt het hormoon Gibberelline tegen wat celstrekking en deling bevorderd. In een hoge dosis zet ik de planten een maand stil.

In een palm zal de kroon wat compacter blijven bij een lagere dosering paclobutrazol. Als je dan iedere maand(mei-sept) een keer behandeld zou je hem een stuk compacter moeten kunnen krijgen.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Trachycarpus Fortunei: hoogte/groei beperken

Berichtdoor jordylemstra op 03 jul 2020 09:46

alex1994 schreef:De palmen afremmen is zeker mogelijk. Met Paclobutrazol in een hoge dosis zijn ze denk ik zelfs stil te zetten. Een iets vriendelijker remmiddel wat vaak in perkgoed wordt gebruikt is CCC (CYCOCEL). Alleen heb ik zelf geen ervaringen met CCC.

Ik werk in de pahalaenopsis veel paclobutrazol. Dit middel werkt het hormoon Gibberelline tegen wat celstrekking en deling bevorderd. In een hoge dosis zet ik de planten een maand stil.

In een palm zal de kroon wat compacter blijven bij een lagere dosering paclobutrazol. Als je dan iedere maand(mei-sept) een keer behandeld zou je hem een stuk compacter moeten kunnen krijgen.


Waar kun je dit spul kopen?
jordylemstra
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 13 apr 2020 23:34
0 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 31 gasten