Chamaerops verpotten

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Chamaerops verpotten

Berichtdoor mediterra plants op 30 okt 2019 17:12

Ik heb een vraag ivm het verpotten van mijn Chamaerops.
Nu is deze uit de pot aan het groeien. Hij duwt zichzelf omhoog. Nu zou ik deze graag in dezelfde pot (kuip) laten aangezien ik deze nog moet kunnen heffen en ik niet denk dat er grotere kuipen beschikbaar zijn.
Zou ik hem uit de pot mogen halen en een deel wortels wegsnijden? Zo kan hij wat dieper terug opgepot worden.
Is dit een goed idee of zal de Chamaerops daar geen deugd van hebben? Ik zou dit wel pas in het voorjaar doen.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor batdah op 30 okt 2019 18:00

Ik denk dat dit goed te doen is, en je werkwijze ook....in het voorjaar gewoon het onderste deel van de kluit afsnijden, en misschien ook een deel wortels als geheel weg halen zodat er weer ruimte voor substraat in de kuip is..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor batsje op 31 okt 2019 10:52

Heb ik in het voorjaar ook gedaan.
Had even een groeistilstand, en wat bladeren die afstierven :cry: :cry:
Maar na een maand terug in gang geschoten en terug nieuwe speren en bladeren.
Dus zeker goed te doen, maar dan wel in het voorjaar !!!!
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor draco op 31 okt 2019 11:41

Uitbundige wortelgroei is karakteristiek voor Chamaerops en komt mede door de spruitvorming. Watergeven wordt dan lastiger bij kuipplanten. Ik heb geen ervaring met wortelsnoei bij deze palmsoort maar het lijkt me dat de palm daarvan goed kan herstellen. Ikzelf verpot Chamaerops niet meer vanaf een bepaalde potmaat. Enkele van mijn oudste exemplaren staan al 20 jaar in dezelfde kuip en verkeren dankzij regelmatige bemesting nog in een blakende conditie. In botanische tuinen worden dergelijk palmen in kuip zelden verpot.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor mediterra plants op 31 okt 2019 11:52

Ik wil deze ook in de pot laten. Ik kan hem geen water meer geven omdat hij zichzelf omhoog geduwd heeft en de kluit nu al zo'n 3cm boven de kuiprand komt.
Dus denk ik dat dit de enige oplossing is.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor batsje op 02 nov 2019 10:25

Om water te geven, kan je altijd een schaal onder de pot zetten hé.
Deze dan vullen en de plant zuigt het water op. :thumb_up: :thumb_up:
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor mediterra plants op 02 nov 2019 10:32

Ik plaatste er nu al een schaal onder. Als het veel regende stond de schaal altijd vol. Toen dacht ik nee geen goed idee straks rot hij weg. De pot weegt veel dus telkens wegnemen is ook geen optie.
mediterra plants
 
Berichten: 127
Geregistreerd: 12 okt 2014 11:14
Woonplaats: Veldegem
5 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor draco op 02 nov 2019 12:36

Waar praten we over... laat ons eens een foto zien? Ik geef alvast het voorbeeld. De afgebeelde Chamaerops krijgt water met de gieter. Tijdens de ronde loop er ik een aantal keren langs, als de aarde eenmaal vochtig is trekt het water beetje bij beetje in de kluit. Ik herhaal dat totdat het er onderuit loopt. Verpotten laat staan wortelsnoei is voor mij geen optie bij deze zwaargewicht.

Een andere mogelijke oplossing is de wortels langs de potrand weg te snijden met een snoei- of Stanleymes zodat er ruimte ontstaat om water te geven. De bovenste wortels zijn meestal weinig vitaal, de laatste bevinden zich vooral dieper langs de kuipwand en bodem. Daarbij onstaat minimale schade. Bij het snoeien van de zij- en onderkant van de kluit daarentegen, verlies je met name vitale wortels. Beschadigde wortels kunnen daarbij gaan rotten. Soms loopt wortelsnoei goed af maar niet altijd is mijn ervaring (Phoenix canariensis en Livistona australis).
Bijlagen
DSCN7335.jpeg
DSCN7335.jpeg (285.59 KiB) 4065 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door draco op 03 nov 2019 19:44, in totaal 1 keer bewerkt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor batdah op 03 nov 2019 16:21

@Draco,
Wat je hier laat zien was ooit bij mij de aanleiding dat ik de Chamaerops tijdens de overwintering verloor door uitdroging, ik had destijds wel heel veel zijscheuten zodat ik niet meer bij de kluit kon..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Chamaerops verpotten

Berichtdoor draco op 03 nov 2019 19:43

batdah schreef:@Draco,
Wat je hier laat zien was ooit bij mij de aanleiding dat ik de Chamaerops tijdens de overwintering verloor door uitdroging, ik had destijds wel heel veel zijscheuten zodat ik niet meer bij de kluit kon..


In de veronderstelling dat het de ontwikkeling van de stam ten goede komt, worden concurrerende zijscheuten verwijderd, op 2 à 3 na om het karakteristieke van deze clusterpalm te behouden.
De geselecteerde zijscheuten behouden alleen de jongste bladeren zodat hun groei gematigd blijft.
Bijlagen
Chamaerops humilis 'Vulcano'.jpeg
Chamaerops humilis 'Vulcano'.jpeg (269.94 KiB) 3973 keer bekeken
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten