Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, help!

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, help!

Berichtdoor Alldaykelly op 06 nov 2019 22:53

Dag allen!

al enige tijd heb ik het vermoeden dat ik mijn kokos moet verpotten. 2 keer is er een nieuw blad bij gekomen en gelijk daarna ging er een andere dood. Beide keren het grootste blad. Nu lijkt dit weer te gaan gebeuren en wordt hij bruin aan de randen. Toen ik hem vanmiddag een douche gaf bleek dat er al een wortel onder uit de pot komt... shit, te laat! :oops:

nu ben ik benieuwd naar welke omvang pot ik moet gaan zoeken. of ik beter de hoogte in kan gaan (ik weet dat ze graag diep willen wortelen) of dat de breedte ook in kan. Want als hij nog een meter hoger gaat worden? wonderbaarlijk genoeg gaat hij nu zijn tweede winter in en ik wil hem graag nog even houden, ik ben nogal gesteld op hem...
Zo krap in de pot is ook niks! de huidige pot is in diameter 35,5 cm (binnenmaat) en 35 cm hoog.
Iemand goede tips qua formaat pot, hoe hoog gaat hij nog worden in dit klimaat (of ligt dit echt aan de pot) en liever breed of hoog?

alvast super bedankt! :thai:
Bijlagen
IMG_6100.jpg
IMG_6100.jpg (539.85 KiB) 4086 keer bekeken
IMG_6101.jpg
IMG_6101.jpg (560.85 KiB) 4086 keer bekeken
Laatst bijgewerkt door Alldaykelly op 07 nov 2019 09:59, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Alldaykelly
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 nov 2019 19:35
Woonplaats: Amersfoort
0 bedankjes

Re: 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, help!

Berichtdoor Dennis_S op 06 nov 2019 23:23

Uhoh....dit gaat een hoop reacties opleveren want volgens sommigen is het niet mogelijk een Cocos langer dan een jaar in leven te houden! Dus petje af, dat dit wel is gelukt! Wat betreft potmaat kun je zo groot mogelijk gaan. Ik zeg altijd, hoe groter hoe beter. Wanneer het groot genoeg is, is aan jou. maar je zou voor een hogere kuip kunnen gaan die inderdaad niet vee hoger is. Dat er een wortel onderuit komt is niet zo erg.

Wat vooral belangrijk is dat je de plant op een zo licht mogelijke plek zet of houdt, want deze jongen heeft veel licht nodig. Zeker in de winter is dit heel belangrijk. Liefst licht van boven af, maar als ie het daar al die tijd zo goed doet, zou ik m ook daar laten staan. De temperatuur is daar vast ook goed. Ze willen vrij veel warmte, liefst redelijk constant. Zorg voor hoge luchtvochtigheid door te sproeien of staat ie al in de keuken of badkamer?

Ik heb er zelf ook een vier jaar gehad. Onder een dakraam en daar werd deze echt veel te groot voor. Dus wees gewaarschuwd. Als ik je plant zo zie zal het volgende blad al iets gedeeld zijn. De daarop volgende bladeren zullen meer en meer gedeeld zijn en =dat is echt een prachtig gezicht!

He, ik heb meteen zin er ook weer een aan te schaffen!

Je zou misschien beter even kunnen wachten met verpotten tot het voorjaar. Nu neemt de groei alleen maar af door de kortere dagen en verpotten is fijner als de dagen weer langer worden en de groei weer oppakt. Post je weer een foto als de eerste kokosnoten eraan komen?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor Alldaykelly op 07 nov 2019 10:11

Hi Dennis!

Naar aanleiding van jouw bericht ben ik toch maar eens gaan kijken wanneer ik hem aangeschaft heb, omdat ik begon te twijfelen. Dit was 25 mei 2018 en hij is dus nog geen 2 jaar, maar 1,5. laten we dus niet al te snel blij worden :shock: , maar ik geloof dat hij deze winter ook gaat overleven. Toch ben ik al blij dat we zoveel doorstaan samen hebben :thumb_up:

Wij wonen op 7 hoog en hij staat op het zuidoosten, hij wordt zo nu en dan gesprayd en hij staat niet beneden de 18 graden Celsius, vaker zelfs in 20 graden. het is hier altijd tussen de 60 en 70 procent luchtvochtigheid en soms gaat de vernevelaar aan. Waar ik dus bang voor ben is dat als hij groter wordt hij niet genoeg licht meer van bovenaf kan krijgen, maar dat gaan we mee maken!

Wat leuk, dat is echt super lang! 4 jaar! Wat is er uiteindelijk mee gebeurd?
Ik ga wachten tot het voorjaar dan met verpotten en hoop de plant dat zelf ook fijn vindt..
Tot dan krijgt hij nog wat meer TLC en controleer ik regelmatig schotel, aangezien daar nu een stuk wortel in licht, voordat hij wortel rot krijgt. Dank voor je enthousiaste reactie! :thai:
Bijlagen
IMG_6102.jpg
IMG_6102.jpg (87.98 KiB) 4045 keer bekeken
IMG_6104.jpg
IMG_6104.jpg (86.04 KiB) 4045 keer bekeken
Avatar gebruiker
Alldaykelly
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 05 nov 2019 19:35
Woonplaats: Amersfoort
0 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor Eduard op 07 nov 2019 11:45

Dennis geeft de juiste info en jij hebt de plant de goede temperaturen /luchtvochtigheid en verzorging gegeven mocht je dit volhouden krijg je een grote palm :fluiten:

Blad gaat straks delen en wordt breder /langer, bij plaatsgebrek kun je hem hoger zetten zodat je er onder kunt zitten ;)
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor Dennis_S op 07 nov 2019 19:24

Na vier jaar is deze verhuisd naar een ruime hal in een appartementencomplex. Maar daar zakte de temperatuur in de winter naar onder de tien. Dat vond ie niet fijn en al snel ging hij ten onder. Warmte en licht en vocht, dat is alles wat ze nodig hebben. Eén van de drie niet aanwezig, dan wordt het niets.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor MelvinB op 07 nov 2019 19:50

Ziet er goed uit. Verpotten in het voorjaar is inderdaad aan te raden. Dan is de zon ook weer wat vaker te zien waar de cocos dan dankbaar van gebruik wil maken.

Ik heb er zelf ook 1. Een jaar geleden verhuist naar een nieuwbouw-woning en toen een cocos-je als housewarming-kado gekregen.
Hij is gegroeid als kool zonder enig speciaal onderhoud en blijft het ene na het andere blad er uit gooien. Goede snel drainerende palmgrond, op tijd wat water zomers en nu de donkere dagen er weer aan komen, om de 2 weken wat water en de temperatuur constant houden. Woonkamer is hier meestal 21 a 22C (vloerverwarming) en zomers overdag buiten laten staan als de weersomstandigheden goed waren.
Waar ze wel een hekel aan hebben is koude en tocht.
En achter het raam groeit de palm naar het licht, dus probeer ik zelf dit weer recht te krijgen door de palm te draaien.

Zoals ie er nu uit ziet:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


12 april 2019:
Afbeelding


Zoals we hem kregen een dik jaar geleden:
Afbeelding
Avatar gebruiker
MelvinB
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 nov 2019 19:22
Woonplaats: Leeuwarden
0 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor batdah op 17 nov 2019 21:32

Knap hoor al die langlevende cocosnoten....ik ben benieuwd naar het vervolg.....een week of 6 is tot nu toe mijn record...

Ik heb hier een tuin gezien waar men aan weerszijden van de oprit een rij cocoskiemplanten heeft staan....helemaal geel van kleur en kansloos hier imho...
Ik weet alleen niet meer precies waar dat was...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor MelvinB op 27 nov 2019 12:01

Ja ze zijn opzich wel makkelijk goed te houden, zolang koude en tocht maar vermeden wordt.
Goede drainerende palmengrond met slow release fertilisers erin en niet teveel water geven is ook aan te raden.

Ik ben zelf nog op zoek naar een dwarf coconut maar die is nauwelijks te krijgen in Europa helaas.
Avatar gebruiker
MelvinB
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 07 nov 2019 19:22
Woonplaats: Leeuwarden
0 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor derfske op 28 nov 2019 01:33

sta hier wel van te kijken.. :thumb_up: zelf koop ik ze nooit meer. daar zijn genoeg prachtige palmsoorten waar je veel meer overlevingskans hebt.

ik ben hartstikke tevreden met mijn phoenix roerbelenii. gewoon in het midden van de kamer met wat kerstlampjes daar in, het maakt hem niks uit.. hij groeit vrolijk door :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Bijna 2 jaar oude cocos nucifera moet verpot worden, hel

Berichtdoor Eduard op 28 nov 2019 11:47

Derfske het zal wel dat het hem niets meer uitmaakt je hebt hem gedegradeerd tot "roerbelenii" dat die kerstverlichting ook niet meer deert :lol:

Vind ook dat gemakkelijk gedaan wordt omtrent de cocos nucifera na 2 jaar begint de ellende als je hem niet warm en vochtig kunt houden sterven ze langzaam af!
Ik heb om die reden ooit een look a like in 2009 een jonge Beccariophoenix Alfredii aangeschaft als zaailing die staat nu 10 jaar later als prachtige mini cocospalm te pronken deze verdragen wat meer droge lucht en ook wat koelere temperatuur.
Foto in de natuur,
Afbeelding
2017 min. -08.1ºC --- max. 34.7ºC
2018 min. -08.6ºC --- max. 37.2ºC
2019 min. -07.0ºC --- max. 41.1ºC
2020 min. -05.0ºC --- max. 37.1ºC
2021 min. -09.1ºC --- max. 33.2ºC
2022 min. -09.0ºC --- max. 39.7ºC
Avatar gebruiker
Eduard
 
Berichten: 10318
Geregistreerd: 30 nov 2009 22:59
Woonplaats: Maastricht
1001 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 38 gasten