Planten volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Planten volle grond

Berichtdoor draco op 05 jan 2020 13:16

Dennis_S schreef: Beschermen in horrorwinters is niet meer mogelijk, maar de kans daarop is ook niet meer zo groot lijkt het.


Elke kans telt Dennis, 'horrorwinters' waren altijd al zeldzaam en 2012 is pas 8 jaar geleden. Toen verloor ik bijna alle palmen waarvan enkele al waren verzwakt in voorafgaande winters met hier veel sneeuw. In 1997 (-17°C) ging mijn allereerste Trachycarpus verloren Toen werd de laatste elfstedentocht gereden. De eerste die ik mij herinner vond plaats in 1963 en de volgende was pas na 22 jaar.

groet,
Han

https://www.elfstedensite.nl/over-de-el ... e-tochten/
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor Jozef op 05 jan 2020 13:40

Natuurlijk weten we dat de kans hierop altijd bestaat. Maar nu op 5 januari de Hortensia's en appelboom al weer in de knop staan en het hier twee keer -1 is geweest begint het er op te lijken dat een horror winter iets is waar we onze kleinkinderen over gaan vertellen?
Sorry :off_topic:
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor draco op 05 jan 2020 14:21

Januari 2012 was uitzonderlijk nat en zacht Jozef, dat was vermoedelijk mede oorzaak dat de daaropvolgende vorstperiode in februari zoveel schade aan de beplanting veroorzaakte.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 05 jan 2020 17:00

Jep, ik hou toch nog overal rekening mee. Maar de kans er op wordt met de dag kleiner als je zo alle gemiddelden overal ter wereld ziet veranderen. Echter dit jaar is er ook in de brongebieden geen enkele koude voorradig, in tegenstelling tot 2012. ik heb de Washingtonia vandaag uit zijn beperkte jas gehaald. En andere beschermingen staan open...
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor Jozef op 05 jan 2020 21:06

draco schreef:Januari 2012 was uitzonderlijk nat en zacht Jozef, dat was vermoedelijk mede oorzaak dat de daaropvolgende vorstperiode in februari zoveel schade aan de beplanting veroorzaakte.

Laten we hopen dat zich dat niet meer herhaald Han. Eerlijk gezegd was ik dit vergeten. Ik ben zelf pas serieus met deze hobby gestart in 2013.
Jozef
 
Berichten: 3534
Geregistreerd: 15 dec 2013 10:25
Woonplaats: Kaatsheuvel
604 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor batdah op 05 jan 2020 21:20

Jozef schreef:
draco schreef:Januari 2012 was uitzonderlijk nat en zacht Jozef, dat was vermoedelijk mede oorzaak dat de daaropvolgende vorstperiode in februari zoveel schade aan de beplanting veroorzaakte.

Laten we hopen dat zich dat niet meer herhaald Han. Eerlijk gezegd was ik dit vergeten. Ik ben zelf pas serieus met deze hobby gestart in 2013.


Voor die paar exoten is dat op zich niet zo erg....die horen daar niet en de natuur houdt selectie ;) maar beplanting die als winterhard te boek staat zoals jouw appelboom hebben dan ook enorme schade...ik weet me dat nog goed te herinneren...kapotgevroren camelliastruiken, geen bloesemtakken, vaste planten die alle neuzen kwijt waren..... :mrgreen:
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor hanscazan op 06 jan 2020 00:40

:off_topic: of niet, Han, Tx for reminding, mijn diensttijd, 83? vroor het ook tot 12 Maart -10C, konden geen putjes graven :lol: , maw, ik houd het ook in de gaten echter "prikjes" liggen op de loer, Weekje wind uit het oosten en dag en nacht onder 0 hé :evil:
gr Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten