Planten volle grond

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Planten volle grond

Berichtdoor joskes op 27 dec 2019 19:00

Bedankt draco :thumb_up: :thumb_up:
Een vliesdoek zou dit ook goed zijn bij vorst ??Als het -2graden is moet men ook al beschermen??
groeten chris ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor draco op 27 dec 2019 22:00

Beschermen tegen uitdroging is wellicht zinvol bij vriesdagen met matige tot strenge vorst plus zon en een schrale wind. Bij lichte vorst tot -5°C is geen bescherming nodig en bij matige vorst tot - 10°C alleen als het kort tevoren heeft geregend en de palm onvoldoende is opgedroogd.
Vliesdoek of anderzins een ventilerende omhulling beschermd prima tegen uitdroging. Zelf doe ik niets aan bescherming bij deze palm. Ze zijn daarvoor inmiddels ook te groot. Een paar huizen verder staan deze palmen in hoge stenen bakken. De kruinen worden elke winter ingepakt terwijl de kuipen onbeschermd zijn. :roll: Dit gaat al jaren goed. Maar het vroor hier de laatste 7 jaar hooguit - 10 °C overnacht. Te kort en te weinig om impact te hebben.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor hanscazan op 27 dec 2019 23:34

Hoi Chris, ik begrijp je zorgen ivm aanstaande. Samengevat wat de vorige TOPPERS melden
* Een trachy Carpus Fortunei(TCF), in de grond, ipv in een pot is veiliger ;).
* Een TCF kan in de grond tot -15C makkelijk hebben, mits grond net als pot niet bevriest, heb je al netjes geregeld!
* Mocht het -20C worden laat iemand een "fleesedeken" erovergooien, kleintjes bescherm je dan, de grotere laat je :lol: , das "NATUR"
Linksom of rechtsom, komt uiteindelijk wel goed,
MAW in 110literspecie kuip staat die van mij volledig onbeschermd boven de grond, wel uit de wind, volledig onbeschermd voor de laatste 3 jaar zonder 1 spatje schade. in zuid west nederland.
_10,4 gehad, aantal dagen volledig vorst maar geen horror winters gehad.
Krijgen we die nog is slikken, ff zuchten, ademhalen en weer opnieuw beginnen voor sommige planten, anders had je moeten emigreren of groter moeten gaan wonen of andere hobby moeten kiezen :lol: :lol: :lol: :lol:
solly, tis niet anders ;)
Groet Hans
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor joskes op 28 dec 2019 07:52

Bedankt draco en Hans voor de vakkundige uitleg :thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:
ben al wat geruster en ga als het vriest -10 vliesdoek aanbrengen .Leuk dat er liefhebbers zijn die meedenken en dat maakt het zo leuk aan dit forum :thumb_up: :thumb_up:
groeten chris :thai:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor pampie op 29 dec 2019 14:37

Vanaf welke temperatuur groeit een Trachycarpus Fortunei eigenlijk?
pampie
 
Berichten: 181
Geregistreerd: 11 apr 2018 20:05
Woonplaats: Mierlo
8 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor draco op 29 dec 2019 15:20

Trachycarpus fortunei groeit al vanaf lage temperaturen, maar de groeisnelheid is uiteraard temperatuur gerelateerd. Mijns inziens kun je grofweg stellen dat onder het vriespunt en tussen 35 en 40°C de groei vrijwel tot stilstand komt.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6751
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
685 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor joskes op 31 dec 2019 08:28

Trachycarpus fortunei is dat waar dat sommigen 30cm jaarlijks groeien ,en is dit
ook met de Trachyarcups Wagen.Heb er al 3jaar en nog niet veel veranderd in hoogte wil veel bladsperen gemaakt.Palmbooster en palmfocus helpt dit om de groei te bevorderen en vanaf welke temperatuur mag men dat gebruiken ?Zou eerste jaar zijn dat ik dit nu gebruik en weet niet goed of ik dit wekelijks of Maandelijks moet gebruiken ??Hopelijk hebben we allemaal nog een zachte winter en kijken volop naar
het voorjaar!!! :thumb_up:

Groeten chris ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor p e t e r op 31 dec 2019 11:41

De eerste jaren steekt een palm zijn energie vooral in de wortelgroei.
Eenmaal dit in orde is is er de basis voor een goede groei.

Verder zal de groeisnelheid afhangen van de standplaats (zon) en voeding.
Palmbooster en focus zijn niet al te goedkoop, ik gebruik het maar enkele maal per jaar. Wel geef ik andere organische of anorganische bemesting in de lente 1x per jaar.

Bij een goede standplaats is inderdaad 30cm haalbaar per jaar.
Groetjes,
P e t e r
Mijn fotopagina: http://palmvrienden.net/forums/viewtopic.php?f=49&t=2070&start=510
De winter is de echte uitdaging van onze hobby maar geef mij de zomer maar.
Avatar gebruiker
p e t e r
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 5283
Geregistreerd: 18 aug 2009 21:40
Woonplaats: Geel
447 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor batdah op 05 jan 2020 01:08

Speciale meststof is absolute onzin...kost alleen heel veel geld....in het voorjaar een dosis osmocote of geregeld vloeibaar of opgeloste kunstmest met een hoog stikstofgehalte en je palm groeit snel en het blad is mooi diepgroen...
Zodra de plant aangeslagen is zal de groei die 30 cm kunnen halen zeker op wat beschuttere plaatsen
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Planten volle grond

Berichtdoor Dennis_S op 05 jan 2020 11:35

Jep, mesten is niet nodig als je een redelijke tot goede groeiplaats biedt in de vollegrond. inderdaad wat koemest hooguit. Het is overigens niet zo dat als je een palm in de grond plant, dat de groei dan stopt omdat deze investeert in wortelgroei. De groei gaat net zo hard als in pot, maar zal, door uitbreiding van het wortelgestel en daardoor dus een verhoogde opname van vocht en voeding, steeds sneller gaan groeien. in mijn ervaring is het derde jaar een kantelpunt. in het vierde jaar zal ineens de groei opvallend beter zijn. maar het hangt ook af van welk formaat je plant. Tot de feitelijke stam nog niet ontwikkeld is, is de groei ogenschijnlijk langzaam. Maar eens de stam zich vormt en hij staat al drie jaar, dan gaat het ineens hard. De eerste keer bloei is doorgaans ook een teken dat alles 'lekker' gaat en dat de plant gesetteld is. het is overigens fijn als die snel groeit tot een meter of 2, 3, maar vanaf die lengte zou het fijner zijn als die niet meer zo hard groeit. Hier is er een van kleine plant in 2009, inmiddels boven de garage (2,8 m) uitgegroeid. Beschermen in horrorwinters is niet meer mogelijk, maar de kans daarop is ook niet meer zo groot lijkt het. voordeel is wel dat onder de palm weer ruimte is om te lopen en zelfs voor nieuwe aanplant die eerst geen kans van slagen had.

Als laatste is er ook nog verschil tussen twee types. Zie ook de post van Hans en ook Eduard heeft dergelijke types met een relatief dunne stam, maar groei van 30 tot 50 cm per jaar is geen uitzondering. In Leusden weet ik er ook een paar die ook de 50 cm per jaar aantikten. Dan is er nog het type met een 30 tot 35 cm dikke stam. Die groeien dus circa 25-30 cm per jaar. Iets minder snel dus, maar daar moet dan ook meer in de stamdikte worden geïnvesteerd. beide typen zijn erg fraai, maar nu weet je dat je daar ook nog rekening mee moet houden als je iets wilt inschatten over je einge palm.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 44 gasten