Groei trachycarpus

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Groei trachycarpus

Berichtdoor kraker2004 op 02 jan 2020 10:22

Goedemorgen, ik zie steeds elkaar tegenspreken berichten.
De een zegt snoeien doet bloeien.
De ander zegt laat zoveel mogelijk blad zitten.
Wat is het nu, kan namelijk niet allebij.
kraker2004
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 30 jun 2018 08:15
0 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor Dennis_S op 02 jan 2020 11:32

Haha, ja lastig. maarrrr, als je snoeit, dan lijkt een palm al steeds snel groter, terwijl hij eigenlijk niet groter is. Truukje dus. Maar als je zoveel mogelijk blad laat zitten, dan kan een palm veel harder groeien. Want een groene plant heeft vooral zijn blad nodig om te groeien en echt niet alleen maar wortels. Dus hoe meer blad je laat zitten, hoe sneller de groei. Bruin blad mag je natuurlijk wel snoeien, want dat draagt niet bij. En dan heb je nog de uitzonderingen. Op heel goede gronden groeit een gesnoeide palm sneller dan een niet gesnoeide palm op slechte grond. En zo ontstaan de verhalen, dat snoeien geen verschil maakt. Maar nu weet je het: snoeien leidt tot relatief langzamere groei.

En ik ga er nu ook even van uit dat je het over een palm hebt. Voor andere planten kunnen snoeiingrepen andere effecten hebben. Maar voor alle groene planten geldt in beginsel hetzelfde en dat is dat ze bladgroen nodig hebben om te kunnen groeien. Hoe meer je laat zitten, hoe beter de groei.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor joskes op 03 jan 2020 15:41

trachycarpus fortunei.een gezonde plant die al in volle groei is gemiddeld hoeveel bladeren maakt hij aan in een seizoen ?? :?
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor Dennis_S op 03 jan 2020 19:26

Ik zat afgelopen jaar op elf, maar heb er ook een gehad die er veertien per jaar aanmaakte. Wagnerianus zit hier op 8, princeps op 6-7 en ukhrulensis op 4-5.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor joskes op 04 jan 2020 08:58

Na hoeveel jaren geplant mag men eindelijk verwachten op een goede doorgroei .
Mijn palm staan er 3 jaar en hopelijk dit jaar een goede start ,vorig jaar een blad of 5 gemaakt.
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor exoten vriend op 04 jan 2020 10:33

Mijn grootste trachycarpus fortunei maakt al enkele jaren telkens 13 of 14 bladeren per jaar aan en is zoals Dennis zegt hoe meer groene bladeren de plant heeft hoe beter en mooier de plant groeit, ook snoei ik eind maart nooit meer dan 6bladeren af en begin juli ook Max 6 en nooit meer dan 6bladeren afsnoeien ineens anders krijgt de plant teveel stress.
Deze Palm heeft nu in totaal 34 bladeren er aan hangen ;)
De princeps die er naast staat heeft 6bladeren aangemaakt dit jaar en de wagnerianus 12 bladeren en kleiner exemplaar (die even oud is) 6bladeren
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor joskes op 04 jan 2020 13:44

Dat doet ik al verkeerd :oops: :cry: .Mijn palmen hebben maar in totaal nu 6 a7 bladeren .Snoeide ze eraf dacht dat de groei daarmee bevorderde :oops:
Heb nochthans al gelezen op forum dat snoeien de groei bevorderde :?
Ga dit groeiseizoen alles laten hangen die eraan komt !!
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor exoten vriend op 04 jan 2020 14:52

Het snoeien bevorderd de groei maar bij teveel snoeien gaat de Palm in stress
Avatar gebruiker
exoten vriend
 
Berichten: 863
Geregistreerd: 06 apr 2012 10:36
Woonplaats: deerlijk
89 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor Dennis_S op 04 jan 2020 16:59

Nee, snoeien remt de groei, maar als je snoeit, dan lijkt je palm al snel groter!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Groei trachycarpus

Berichtdoor hanscazan op 04 jan 2020 18:01

Iedereen hier heeft vast wel een trachy history maar wellicht niet de sequentiële foto's. Wel erg mooie resultaten 8-)
Ik plaats vanavond een reeks, zoals reeds velen hier geplaatst hebben, van April 2015 tot 4Jan 2020.
Ff foto's op model brengen van max 300KB op deze site :lol: , is niet meer van deze tijd, beheerders ;) , automatische correctie maakt het "iets/veel" makkelijker maar desalniettemin is PALMVRIENDEN een TOP bibliotheek zelfs top resultaat op GOOGLE .
Avatar gebruiker
hanscazan
 
Berichten: 1486
Geregistreerd: 26 maart 2015 14:01
Woonplaats: Bergen op Zoom
175 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 28 gasten

cron