Stam brahea groeit scheef

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Stam brahea groeit scheef

Berichtdoor Elknapo@gmail.com op 05 jan 2020 17:54

Hallo,

De stam van mijn Brahea Armata in pot groeit enigzins scheef, hoe los ik dit het beste op zonder de wortels te ontwrichten? Ik dacht zelf met een touwtje tegen het hek langzaam recht trekken. Iemand betere ideeën? Ik hoor het graag.

Frank
Elknapo@gmail.com
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 dec 2016 10:02
4 bedankjes

Re: Stam brahea groeit scheef

Berichtdoor draco op 05 jan 2020 18:47

Soms is er sprake van een verzakking onder invloed van het toenemend gewicht omdat de additionele wortelgroei niet alzijdig plaatvindt. Je kunt de stam rechtop drukken en eventuele ruimte eronder met verse grond opvullen. Vervolgens kun je de stam langs de potrand stutten met een passende maaskei. Dat is visueel minder storend dan aanbinden. Die zijn ook handig om de kuipen te verzwaren. De dikke vlezige palmwortels zijn overigens enorm taai.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Stam brahea groeit scheef

Berichtdoor palmboomgeert op 06 jan 2020 10:46

Misschien een belangrijke vraag: hoe groot is de plant en waar staat deze? Als deze ergens in de buurt van een muur of schaduw staat zal die automatisch naar het licht groeien.
palmboomgeert
 
Berichten: 413
Geregistreerd: 09 apr 2012 15:14
Woonplaats: meulebeke(west vlaanderen)
49 bedankjes

Re: Stam brahea groeit scheef

Berichtdoor Elknapo@gmail.com op 06 jan 2020 11:15

De stam is ca. 20 centimeter en de palm staat niet in de schaduw. Ik heb hem al naar het licht gedraaid zonder resultaat. Ik ga zoals draco aangeeft kijken of er sprake is van verzakking. Bedankt voor de reacties.
Elknapo@gmail.com
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 24 dec 2016 10:02
4 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 33 gasten