Bismarckia Nobilis palm

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor Orodski op 31 jan 2020 18:09

Heeft er iemand een Bismarckia palm? Vind ik persoonlijke de mooiste palm dat er is. Die kleuren gewoon, niet normaal. Je kan het hier ook niet kopen vermoeid ik :cry:
Bijlagen
50B1A35E-8776-47E5-95D4-D404F79DDD33.jpeg
50B1A35E-8776-47E5-95D4-D404F79DDD33.jpeg (101.42 KiB) 3849 keer bekeken
Orodski
 
Berichten: 118
Geregistreerd: 13 jul 2019 18:11
Woonplaats: Deurne antwerpen
1 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor draco op 31 jan 2020 19:13

Ze worden soms wel aangeboden, een jaar 10 geleden zelfs bij tuincentra en plantenmarkten.
Deze waren dan herkenbaar aan de paarse bladverkleuring, vermoedelijk als gevolg van de kou.

Te koop bij o.a. https://www.mypalmshop.nl/product/Bisma ... rettyPhoto[2807]/0/
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
684 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor batdah op 02 feb 2020 15:05

Op de luchthaven Schiphol stonden er in 2018 diverse in de vertrekhallen...ze hadden het duidelijk niet naar de zin.....

Ik heb deze palm in 1992 ook gehad.....ik kreeg deze cadeau van een leverancier met de opmerking dat dit een outdoor palm was....de naam wist ik toen niet....welnu ik had de palm in de herfst binnengezet....de winter heeft die nooit gehaald....de paarse verkleuring had wel wat... ;)
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor xride1 op 02 feb 2020 19:25

Ik heb er ook ene, al vele jaren, is een trage groeier en heeft deze winter nog niet binnen gestaan.
xride1
 
Berichten: 199
Geregistreerd: 19 mei 2010 17:36
Woonplaats: Arendonk
14 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor alloo op 02 feb 2020 20:56

Ik heb er ook al enkele jaren één,sta nu wel in een verwarmde veranda(-+22 graden)en die doe het goed en zoals xride al zei. een trage groeier

@batdah ,ik vermoed toch dat u deze palm kan houden in Portugal

groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor batdah op 02 feb 2020 21:04

alloo schreef:Ik heb er ook al enkele jaren één,sta nu wel in een verwarmde veranda(-+22 graden)en die doe het goed en zoals xride al zei. een trage groeier

@batdah ,ik vermoed toch dat u deze palm kan houden in Portugal

groetjes Fons

Nee Fons,

Het is hier te koud.wij hebben hier ook soms vorst..in Coïmbra stad(25 kilometer verderop) gaat het wel tussen de bebouwing..

.in Lissabon staan er ook diverse...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor alloo op 02 feb 2020 21:48

batdah schreef:
alloo schreef:Ik heb er ook al enkele jaren één,sta nu wel in een verwarmde veranda(-+22 graden)en die doe het goed en zoals xride al zei. een trage groeier

@batdah ,ik vermoed toch dat u deze palm kan houden in Portugal

groetjes Fons

Nee Fons,

Het is hier te koud.wij hebben hier ook soms vorst..in Coïmbra stad(25 kilometer verderop) gaat het wel tussen de bebouwing..

.in Lissabon staan er ook diverse...

Ik dacht dat het in Portugal nooit onder nul kwam,dan heb ik mij vergist.
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor batdah op 02 feb 2020 22:02

Waar ik woon (bijna aan de kust midden Portugal) vriest het enkele nachten per jaar soms is het wit in de ochtend en overdags een graad of 20...het vriest niet hard maar het kan onder nul komen....net genoeg om de zomerplanten lelijk te maken maar niet te doden...overigens heeft het deze winter amper gevroren..maar ik las dat we nog min 3 gaan krijgen...

Hier 10 kilometer verderop vriest het nooit en staan metershoge cactussen in een bed van trompetnarcissen en bloeien de dahlias de hele winter door...

Verder landinwaarts kan het stevig vriezen en kan men
ook skiën....dan bedoel ik richting spanje....ook het noorden kent vorst.....
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor alloo op 02 feb 2020 22:39

batdah schreef:Waar ik woon (bijna aan de kust midden Portugal) vriest het enkele nachten per jaar soms is het wit in de ochtend en overdags een graad of 20...het vriest niet hard maar het kan onder nul komen....net genoeg om de zomerplanten lelijk te maken maar niet te doden...overigens heeft het deze winter amper gevroren..maar ik las dat we nog min 3 gaan krijgen...

Hier 10 kilometer verderop vriest het nooit en staan metershoge cactussen in een bed van trompetnarcissen en bloeien de dahlias de hele winter door...

Verder landinwaarts kan het stevig vriezen en kan men
ook skiën....dan bedoel ik richting spanje....ook het noorden kent vorst.....

Ben nooit op het vaste land van Portugal geweest ,wel in Madeira daar kom het zelden onder de 15 graden (nu dwalen wij af)
groetjes Fons
alloo
 
Berichten: 944
Geregistreerd: 04 jul 2009 16:47
Woonplaats: Mol
58 bedankjes

Re: Bismarckia Nobilis palm

Berichtdoor Pita op 03 feb 2020 13:41

Ik heb er sinds vorig jaar zomer ook 1 in de volle grond staan (valencia spanje). Tis idd een langzame groeier, denk momenteel 1 blad per 2 maanden. Het is hier 1 nacht -1 geweest. Verder boven 0. In mn tuin topic staat een foto ergens
Pita
 
Berichten: 460
Geregistreerd: 16 jul 2015 22:57
Woonplaats: Montroi, Valencia, Spanje
33 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 23 gasten