trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor Gouden HandPalm op 15 feb 2020 22:30

batdah schreef:
Gouden HandPalm schreef:Het kan soms wel 3-5 jaar duren voordat een grote palm zich in volle grond gesettled heeft en de wortels uitgegroeid zijn. Het kan zomaar zijn dat hij volgend jaar aanslaat en er de groei weer in komt.

Ik zou dan ook minimaal 5 jaar wachten alvorens hem te rooien.

Zolang de groeikern/speer nog groen is en vastzit leeft hij .


Ik had ooit 2 trachycarpus van verschillende hoogte samen geplant waarvan de kleinste goed aansloeg en de grotere al het blad verloor tot de stam met speer overbleef..het zag er niet uit maar na 4 jaar begon de hergroei....de kleinste had de grotere toen reeds ingehaald waardoor beiden dezelfde hoogte hadden..

Bij mij heeft het 4 jaar geduurd voor de groei er in kwam.....ik wilde destijds ook tot rooien overgaan maar het wortelstelsel van de andere palmen belette dat..


Een middelgrote Naini-Tal heeft er ook 3 jaar over gedaan bij mij om aan te slaan en groei te vertonen. Maar nu groeit ie als een speer en maakt prachtige grote bladeren aan.

Ik heb ook een grote fortunei bij Gardenpalms gekocht die alle bladeren verloren heeft en alleen de speer nog over heeft. Ook daar is het wachten op tot ie uitgeworteld is. Momenteel begint ie langzamerhand groei te vertonen. De speer oogt nog prima groen en zit muurvast.

Het verhaal van de klei heb ik nooit zo geloofd. Ik heb een aantal grote Yucca's uit Spanje die volkomen in de klei bij mij aankwamen en waar ik niks aan heb gedaan. In een grotere pot gezet groeiden de wortels gewoon door de klei heen in de nieuwe potgrond en vormden een prima nieuw wortelstelsel rondom de klei.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 20 gasten