trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor qiedo70 op 09 feb 2020 14:39

wie kan antwoord geven op: Sinds twee jaar nog een trachycarpus fortunei gekocht echter deze maakt geen nieuwe bladeren aan, de palm lijkt geheel tot stilstand te zijn gekomen. Diverse keren geprobeerd met extra voeding, geen succes. Wat zou dit kunnen zijn en hoe kan ik de palm stimuleren om bladeren aan te maken. Is bijvoorbeeld de kruin afknippen een optie? zie bijlage
Bijlagen
palm1.jpg
palm1.jpg (549.41 KiB) 4312 keer bekeken
palm2.jpg
palm2.jpg (410.2 KiB) 4312 keer bekeken
qiedo70
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 feb 2020 13:09
0 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor draco op 09 feb 2020 17:40

ik vrees dat hier weinig aan te doen valt. De kruin afknippen maakt het er niet beter op want dan ontneem je palm z'n energiebron het bladgroen. Vermoedelijk is de groeipunt waaruit de nieuwe bladeren ontspruiten niet meer vitaal en zal het resterende blad geleidelijk vergaan. De taps toelopende stam doet vermoeden dat palm voorheen langdurig in een kleine kuip heeft gebivakkeerd met een minimale verzorging en teruglopende groei. Ik zou deze vervangen door een gezond exemplaar?
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor derfske op 09 feb 2020 17:56

langzame groei of geen groei? ik heb hier een kleikluit palm die in de aarde staat.. deze heeft ook ruim 2 jaar bijna stil gestaan. 3de jaar 1 blad.. hopelijk slaat hij dit jaar aan..

edit: stel je laat hem toch staan om het aan te kijken. dan is het aan te raden dat je hem beschermt tegen speer rot... het minste beetje schimmel in de kruin en je plant is dood. aangezien hij zich niet eruit kan groeien
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor qiedo70 op 09 feb 2020 20:50

Beste Draco, ik vrees dat je gelijk hebt dat de palm te lang in een te kleine kuip stond. De palm heb ik gekocht bij een tussen handelaar.

Beste Derfske, hoe kan ik de palm behandelen tegen speer rot?

Bedankt voor de reacties
qiedo70
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 feb 2020 13:09
0 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor Rob op 10 feb 2020 01:28

Kleikluit zou hier naast te kleien pot ook nog wel eens een rol kunnen spelen!

Ze groeien nauwelijks of niet, sukkelen voort tot een keer een droge of koude periode komt...

Wellicht heel rigoreus maar je zou kunnen overwegen hem eruit te namen, de wortels te inspecteren, en eventueel alle klei verwijderen (tuinslang).
Vervolgens oppotten in farsoenlijke container & grond voor 1 of 2 jaar...

Snoeien van boven heeft m.i. geen zin - het probleem zit veel lager.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor Gouden HandPalm op 10 feb 2020 09:20

Het kan soms wel 3-5 jaar duren voordat een grote palm zich in volle grond gesettled heeft en de wortels uitgegroeid zijn. Het kan zomaar zijn dat hij volgend jaar aanslaat en er de groei weer in komt.

Ik zou dan ook minimaal 5 jaar wachten alvorens hem te rooien.

Zolang de groeikern/speer nog groen is en vastzit leeft hij en is er nog hoop. Bladafstoot kan er op duiden dat alle energie naar het uitwortelen gaat.

Het beste is om kleine of middelgrote palmen te kopen wanneer je ze in de volle grond gaat zetten. Die slaan eerder aan.

Voor palmen en mensen geldt: oude bomen moet je niet verplaatsen. Doe je dat wel dan duurt het lang voordat er weer (geestelijk) leven in komt.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor draco op 10 feb 2020 15:36

Je zou toch minimaal groei van de speer verwachten? De schuld van aanhoudend stagnerende groei bij het wortelgestel leggen, is onwaarschijnlijk met een onbeschadigde kluit. Een kuippalm met een kleine kluit die wordt uitgeplant heeft zolang er geen nieuwe wortels zijn uitgegroeid het eerste seizoen veel water nodig. Trachycarpus krijgt hier alvorens de grond in te gaan na aankomst, het eerste jaar een grotere kuip om te herstellen van de geleden armoe. Als ze daarna de tuin ingaan, is er geen groeistagnatie. Het voordeel van deze methode is dat je in het eerste jaar nog controle houdt op de wortelgroei. Het advies van Rob om deze palm uit de grond te wippen om de kluit te kunnen inspecteren, verdient zeker te worden gevolgd. :D
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor derfske op 14 feb 2020 21:15

je hoeft hem niet te behandelen voor speer rot.. maar beschermen tegen speer rot.. het groei punt droog houden bedoel ik daar mee..

nu hebben we geen echte winter tot nu toe.. maar stel het zou gaan schimmelen in het groeipunt. daar zou een andere fortunei gewoon uit groeien ( de groei duwt letterlijk de schimmel daar uit en de schimmel gaat dood.. ) vanaf +12 groeien fortunei's, terwijl die van jou dan zo goed als stil staat

die van mij doe ik een paal, stok, stang of iets tegen de stam aan tapen of tierippen. die boven palm uit steekt. en dan zo een bruine winterbeschermings jas aan .. zo kan de regen makkelijk van de palm af druipen. en de paal zorgt daar voor dat de zak niet op het blad leunt en het water makkelijk kan weg druipen. tegen de lente aan gaat alles daar af. en de zon en temperaturen kan alles weer goed droog houden!!

ik vermoed ook wel dat deze een klei kluit heeft.. wat je ook kan doen is een streepje zetten op de 2 nieuwste bladeren in de lente. als de streepjes uit elkaar gaan kun je de daadwerkelijke groei bekijken
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor qiedo70 op 14 feb 2020 22:05

bedankt derfske voor je reactie, ik denk dat geduld een schone zaak is in deze.
qiedo70
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 09 feb 2020 13:09
0 bedankjes

Re: trachy. fortunei maakt geen nieuw bladeren aan

Berichtdoor batdah op 15 feb 2020 15:04

Gouden HandPalm schreef:Het kan soms wel 3-5 jaar duren voordat een grote palm zich in volle grond gesettled heeft en de wortels uitgegroeid zijn. Het kan zomaar zijn dat hij volgend jaar aanslaat en er de groei weer in komt.

Ik zou dan ook minimaal 5 jaar wachten alvorens hem te rooien.

Zolang de groeikern/speer nog groen is en vastzit leeft hij .


Ik had ooit 2 trachycarpus van verschillende hoogte samen geplant waarvan de kleinste goed aansloeg en de grotere al het blad verloor tot de stam met speer overbleef..het zag er niet uit maar na 4 jaar begon de hergroei....de kleinste had de grotere toen reeds ingehaald waardoor beiden dezelfde hoogte hadden..

Bij mij heeft het 4 jaar geduurd voor de groei er in kwam.....ik wilde destijds ook tot rooien overgaan maar het wortelstelsel van de andere palmen belette dat..
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten

cron