Na Herstel

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Na Herstel

Berichtdoor joskes op 27 feb 2020 07:26

Hallo palmvrienden,

Lees hier veel informatie :thumb_up: van palmen en hoe ze te verzorgen .Maar lees ook van veel liefhebbers die palmen hebben die slecht groeien :cry: met foto en waarop het verhaal stopt .Mijn vraag is wat er met deze palmen zijn ze nog in leven :?: ,en foto in slechte periode en foto nu in 2020.En hoe het herstel heeft geduurd??Want denk dat er veel liefhebbers zijn die wel palmen hebben die ze gekocht hebben en slecht groeiden en zijn deze hersteld???Heb hier ook al gelezen dat het herstel tot 5jaar kan duren en aan wat herken je het herstel (speren kunnen jaren stil staan).Alvast bedankt voor reacties
Mvg Chris ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor joskes op 01 maart 2020 13:43

Is de bedoeling om met foto,s aantonen hoe een slecht groeiende palm hersteld en liefst
wat hebben jullie gedaan om de plant in conditie te brengen :cry:
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor derfske op 01 maart 2020 16:07

ik heb geen voorbeelden voor je.. maar ik kan je wel vertellen (wat ik zelf ook gezocht heb op internet) dat je sommige herstelde palmen niet meer kan herkennen.

het heeft tijd nodig maar je hebt gevallen waarvan alle bladeren kapot gevroren zijn. of een kleikluit, die eruit gegroeid is, en buiten de klei toch een gezond wortelgestel heeft/ een bare rooted of speerrot die herstelt. maar zodra het volume, aantal blad en aantal wortels in balans is. (en schimmels of plagen weg zijn) dan gaan ze weer groeien als een gezonde palm :thumb_up:

ze moeten dan wel de kracht hebben om alles weer in balans te krijgen. en natuurlijk ook niet afgezwakt worden door vorst, schimmels of plagen. dat gaat weer ten kosten van de kracht die ze dan nauwelijks hebben :roll:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor joskes op 01 maart 2020 18:58

Derfske,
Bedankt voor het uitgebreid op zoekwerk die je geleverd hebt :thumb_up:
Dus Als een palm genezen is dan is herval door bij bevriezing of droogte of iets anders ;
bij palmen in goede conditie veel minder..
Heb al meegemaakt dat een palm 4 jaar slecht groeit en mag hem dan toch rooien.
Dus dan vervangen door een nieuw exemplaar ,dus is de aankoopconditie van een palm toch van groot belang :?
mvg chris ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor derfske op 01 maart 2020 19:27

je mag natuurlijk alles rooien :lol: ja het is natuurlijk moeilijk in te schatten.. ik zit nu 3 jaar te wachten al.. maar ik zie wel een beetje verbetering (kleikluit) omdat hij nu zijn 3de blad aan maakt.. heeft hij genoeg wortels aangemaakt om dat 3de blad te kunnen dragen. wat dus betekend dat hij wortels heeft in de goede grond.. met wat geluk kan ik misschien dit of volgend jaar een volle kruin verwachten.

maar goed hebben we het over een meter stam of 30 cm of 2 meter. het is natuurlijk de vraag hoeveel geduld je hebt. tegenover hoeveel het mag kosten. en als je een nieuwe koopt. dan leer een goede palm te herkennen.. dat scheelt veel..

mijn mooiste fortunei is van de hornbach. met korting gekocht, was 30cm stam. was het snelste aangeslagen en is nu 3 jaar verder 80cm stam, heeft stevig blad bijna 360 graden, en groeit het snelste van alle, en heeft de volste kruin..

maar als ik daar over na denk. het blad was al stevig, stond in aarde en niet in de klei, pot was best groot tegenover de stam, en hij was goed geworteld
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor joskes op 01 maart 2020 19:47

Zal bij een nieuwe aankoop zeker op blad welke potmaat en toestand .....zeker opletten; :oops: :oops:

Na 4jaar kan men nog geduld hebben :?: ?,,,of blijft deze palm een probleempalm???

Ben van west vlaanderen waar vind ik mooie en gezonde Tr fort.Of Bij Mygardenpalms zijn dit ook gezonde???
derfske bedankt voor het meedenken :thumb_up: :thumb_up:

Mvg chris
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor derfske op 01 maart 2020 22:14

ik heb 2 wagnerianus en 3 fortuneis van hun. de 2 waggys en 2 fortuneis zijn na 1.5 jaar aangeslagen. (wat volgens mij redelijk is .. ) alleen waren deze klein en waarschijnlijk zelf opgekweekt.. en 1 "imported from italy" deze groeit langzaam. maar is wel geen blad verloren en ziet eigenlijk nog erg mooi uit..

je hoort wel eens: beter betaal je wat meer dan slaat hij sneller aan, en tegen wanneer je goedkope palm aan slaan is de ander al groter ( goedkoop is duurkoop) als ik dat bekijk bij mijn imported from italy palm en de hornbach palm. ze waren beide 30cm.. alleen is de hornbach nu 80cm stam en die van mypalmshop 40cm. terwijl die niet heel veel duurder was.
overigens geen spijt van.. die import from italy palm heeft ook erg mooi blad, en ja beetje variatie in hoogtes heeft ook wel wat :lol:


een probleem palm bestaat niet als hij eenmaal gezond. hij moet daar gewoon boven op komen.. de vraag is alleen wanneer is dat.. als je hem echt zou rooien. zet hem dan in pot en zet hem winters binnen. :roll: dat zou ik dan doen :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor Rob op 02 maart 2020 00:59

Belangrijkste regels (en ik heb absoluut meermalen daartegen gezondigd):
- kijk in de pot / check wortels. Geen kleikluiten. Haal de plant gerust uit de pot!
- kleinere maten slaan meestal makkelijker aan, en halen in de regel de schade in hoogte weer snel in. Kwekers advies dat ik ooit kreeg toen ik op zoek was naar 120cm stammen: neem 60-80 cm stam, verschil is na enkele jaren nihil.
- vergeet de snelle goedkopere hornbachs etc maar - vrijwel zonder uitzondering inferieur.
- lokale kweek is in de regel iets robuuster (maar ook duurder). De snelle jongens in Spanje Italië leveren meestal wat iedere stammen en de meest kleikluiten die bruut uitgelepeld worden.
- Trachyzaailingen zijn echt beresterk.Als je het gedult kan opbrengen, zaaien en zo jong mogelijk in volle grond!
- T. manipur/Ukruhlensis 10cm dieper in volle grond zetten dan gebruikelijk ivm speer rot recovery (speer rot is meer gangbaar in die soort, en het dieper zetten helpt!). heb het al 2x gehad in zelfde palm, en steeds hetzelfde jaar weer nieuw blad. je ziet er weinig meer aan. (geen foto)
- vermijd sneeuw in de kop/kruin, zeker in combinatie met vorstdagen.

Maar vooral: wees bereid om te falen. Je zult er een keer naast kleunen en 100% balen. Vrijwel zeker iedereen hier heeft al wel eens (grotere) palmen af moeten voeren naar de vaalt. Ik heb al ooit 2 Butia en meerdere trachy gerooid.
Kleikluit, te vroeg, niet goed genoeg of te goed beschermd, plastic bescherming - allemaal al gezien.
Beschouw het maar als leergeld.

PS: Meeste regels gelden eigenlijk voor alle palmen.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor joskes op 02 maart 2020 07:12

Bedankt Derfske en Rob, :thumb_up:
voor de vele informatie :thumb_up:
Falen met palmen zal ik bezien als leergeld .
Wat is de beste periode om aan te kopen en om dan direct in volle grond te planten .
Alvast bedankt om me te informeren !! :thumb_up: :thai:

Mvg chris ;)
joskes
 
Berichten: 244
Geregistreerd: 30 mei 2019 06:38
Woonplaats: Kortrijk
20 bedankjes

Re: Na Herstel

Berichtdoor draco op 02 maart 2020 11:29

Deze maand arriveert doorgaans de verse import. Vermijdt de 'potgedrukte' palm waarbij een uitgestoken kluit met verse grond in een kuip is gezet. Vaak te herkennen aan 2 plankjes ter ondersteuning van de stam. Een kuippalm met een goed ontwikkelde kluit kan zo de tuin in.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten