Windvast én snelgroeiend?

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor palmjan op 26 maart 2020 20:55

Vraag van een leek:

Weet u welke van onderstaande sneller groeit?

Trachycarpus Fortunei ‘Tesan’
Trachycarpus Fortunei x Wagnerianus (hybride, kruising tussen die twee)

De achtergrond van de vraag is dat ik nu een ‘gewone’ Trachycarpus Fortunei van de bouwmarkt heb, die goed groeit, maar die niet goed tegen de soms heel sterke wind kan.

Als tweede palm die ik ernaast wil planten, wil ik liever niet een variant waar je lang op wat groei moet wachten, maar wel een die tegen een beetje wind kan. Van de Wagnerianus heb ik gelezen dat deze langzaam groeit, die valt daarom af. Na wat onderzoek leken bovenstaande geschikte kandidaten.
palmjan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 26 maart 2020 20:52
0 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor derfske op 26 maart 2020 21:53

bij een fortunei, vanaf ongeveer 30 cm stam zal gaan groeien als een volwassen palm. (als deze eenmaal gesetteld is) en dan mag je dan wel 20 30cm stam verwachten per jaar.. mijne van 30cm is na 3 jaar in de grond +- 80cm stam en de bladeren steken nu ver boven mij uit.. 2 meter ongeveer. ik vind het een mooi formaat al..

snelgroeiend is voor mij in ieder geval absoluut geen must bij trachys.. ik vind het belangrijker dat een mooie stam vormt en niet zo een uitgerekte tandenstoker hebt. wat ik daarmee bedoel: kwekers laten ze vaak sneller groeien omdat men per cm stam betaald :roll:

en wagnerianus groeit niet heel veel langzamer, hier in de buurt staan 2 naast elkaar geplant. ze waren even hoog. nu is de fortunei 2 meter en de wagnerianus 1.70 ongeveer. wat mij betreft is wagnerianus en wagnerianus x fortunei beide een goede keuze

en bij de aankoop van een fortunei kun je ook nog kijken naar hoe stevig het blad is, daar is ook nog veel verschil in. en uiteraard kijk je verder of hij niet in de klei staat en of ie wel goed geworteld is etc.. en als je deze beschut neer zet, kunnen deze zeker mooi blijven.
zo kan ik mij ook nog een topic herinneren over lang gesettelde fortuneis, daar waren ook een paar tussen in de open wind en met nog erg mooi blad..
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor Mate op 27 maart 2020 19:55

De waggy ging na een aantal jaar settelen hier als een speer dus daarvoor hoef je hem niet te laten staan.

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor Rob op 27 maart 2020 22:26

Groei snelheid en stijfheid zijn vaak omgekeerd evenredig in hun relatie, dus hier is altijd spraken van een compromis.

Als wind de voorname factor is dan koos ik 100% zeker voor Waggie (en niet eens een kruising, want mijn Trachycarpus takagii - wagnerianus x fortunei - is zo slap als een vaatdoek).
Er stonden er hier een hele rij Waggie opzij het huis tijdens Ciara, Dennis en hun verdere familie, en ze gaven geen krimp, ondanks dat ze vol op de wind staan.
Als groeisnelheid een punt is dan wsl gewoon fortunei. De kunst is om een fortunei te vinden die wat steviger blad heeft - er zit altijd variatie in.

T. Tesan is leuk, maar ook niet supervlot overigens, en ze lijkt sprekend op fortunei.
(T. Winsan & T. Misan evenmin btw).
Een waggie kruising is ook lollig, maar waarom extra ingewikkeld doen? Als je hem erbij wilt zetten dan snap ik het, maar als het functioneel om je eerste 2 Trachys gaat dan zou ik gewoon Waggie doen ivm de wind, en zorgen dat ie het naar zijn zin heeft.

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11280
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1115 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor palmjan op 28 maart 2020 13:17

Bedankt voor de hoopvolle reacties. Zojuist een Trachycarpus wagnerianus - Tot. hoogte: 130-150cm, stam: 40-50cm besteld. Hij zal de Fortunei (170 cm, 60cm stam) nooit inhalen maar groter kan m'n portemonnee niet aan ;)
palmjan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 26 maart 2020 20:52
0 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor derfske op 28 maart 2020 15:34

zo ben ik ook begonnen. en zou het zo weer over doen. koop je 1 met 1+ meter stam dan krijg je dit
Afbeelding

onder zo een tandenstoker en boven hoe hij hoort te zijn.. :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor Palmboompje11 op 28 maart 2020 19:18

Mooie trachycarpus @Derfske. Wanneer heb je hem aangeplant met 1+meter
Palmboompje11
 
Berichten: 15
Geregistreerd: 19 nov 2018 16:56
0 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor palmjan op 28 maart 2020 22:23

derfske schreef:zo ben ik ook begonnen. en zou het zo weer over doen. koop je 1 met 1+ meter stam dan krijg je dit

onder zo een tandenstoker en boven hoe hij hoort te zijn.. :lol:


Ga ik dat niet ook krijgen dan, 40-50cm stam is toch al aardig wat, ik kan me voorstellen dat die ook zo snel mogelijk de hoogte in gekweekt is. Is er wat dat betreft een 'sweet spot' qua stamhoogte bij aanplanting?

Ik heb de Fortunei denk ik met zo'n 25-30cm stam gekocht en die is (nu 60cm) onderin bij de voet nog altijd aan het verdikken.
palmjan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 26 maart 2020 20:52
0 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor derfske op 29 maart 2020 11:51

palmjan schreef:
derfske schreef:zo ben ik ook begonnen. en zou het zo weer over doen. koop je 1 met 1+ meter stam dan krijg je dit

onder zo een tandenstoker en boven hoe hij hoort te zijn.. :lol:


Ga ik dat niet ook krijgen dan, 40-50cm stam is toch al aardig wat, ik kan me voorstellen dat die ook zo snel mogelijk de hoogte in gekweekt is. Is er wat dat betreft een 'sweet spot' qua stamhoogte bij aanplanting?

Ik heb de Fortunei denk ik met zo'n 25-30cm stam gekocht en die is (nu 60cm) onderin bij de voet nog altijd aan het verdikken.


dat is precies wat ik bedoel koop je ze zo klein. dan heb he uiteindelijk een mooiere stam. met
40 50 cm komt dat ook nog wel goed, de sweet spot durf ik niet echt te zeggen, maar wat ik zo op op internet lees is dit 30 40cm

@Palmboompje11 dit is niet mijn palm, maar van internet geplukt. maar je ziet aan het "uitgetrokken" deel onder dat hij ongeveer bij 1 meter is geplant ja
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Windvast én snelgroeiend?

Berichtdoor palmjan op 30 maart 2020 19:52

Ik zal jullie op de hoogte houden van het tandenstoker-gehalte :lol:
palmjan
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 26 maart 2020 20:52
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: johny en 22 gasten