Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor mathias op 28 maart 2020 18:42

Ik heb jullie hulp nodig! Het laatste vrije plekje in de tuin, zonnig en goed drainerend, moet nu ook in gebruik genomen worden. Normaal gezien zou ik me dus begeven naar het exotische plantencentrum, maar dat gaat nu helaas niet.

Ik twijfel nog of tussen een Jubaea Chilensis of Butia Capitata. Ze lijken me beide even winterhard en zien er soortgelijk uit. Maar, welke is volgens jullie de mooiste en hoe zit het verschil in groeisnelheid?
mathias
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 nov 2019 19:29
Woonplaats: Antwerpen, België
2 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor draco op 28 maart 2020 19:19

'Soortgelijk' voor zover het allebei vederpalmen zijn maar desondanks als soort goed van elkaar te onderscheiden. Het zijn beiden prachtige palmen, Butia heeft mijn persoonlijke voorkeur en met name ook Butia eriospatha. Butia capitata var. odorata heb al staan, Jubaea chilensis hoop ik er binnen afzienbare tijd aan de kuipplanten collectie te kunnen toevoegen. :happy_thai:
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6741
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
682 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor Dennis_S op 28 maart 2020 19:46

Butia's zijn prachtig, maar een Jubaea is dat ook. Lastige keuze. Mijn ervaring is wel dat Jubaea toch een tikkel probleemlozer is. Succes!
Laatst bijgewerkt door Dennis_S op 29 maart 2020 11:10, in totaal 1 keer bewerkt.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor Mate op 29 maart 2020 08:38

Butia groeit sneller t.o.v. de jubaea. Beide schitterend.

Mijn Jubaea kwam in 2012 boven de grond en is na 8 jaar pas zover :lol:
Afbeelding

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor derfske op 29 maart 2020 11:15

ik vind het een moeilijke vraag waarvan het antwoord minimaal 5 keer verandert is bij mij :lol:

voor mij was de vraag: jubaea butia of een phoenix.

meest winterhard: jubaea, butia, phoenix
snelst groeiend: phoenix, butia, jubaea
grootst in omvang: phoenix jubaea butia (omdat een phoenix zo snel groeit zal hij in de komende 10 a 20 jaar de grootste zijn)


eerst wilde ik de mooiste, toen weer de makkelijkste, dan weer een compromis, toen wilde ik weer hybrid, toen een bonetti (dwerg butia) en toen weer de meest makkelijke etc. :lol:

ik heb nu uiteindelijk een jubaea gekocht, in de winter beetje bang en verwarming gegeven, ik werk met huisjes van isolatie platen, 1000watt ventilatorkachel en dat op een thermostaat op -7. kosten met een meter daar tussen: tussen de 80 cent en 1,5 euro er jaar

toen dacht ik nou voor dat geld wil ik nog wel 1.. en toen kwam een mooie butia op mijn pad :lol:

zou ik het over doen dan zou ik gaan voor het mooiste. en dan was het misschien wel een phoenix geworden. dan heb je in een relatief korte tijd een mega palm :thai: maar ik vind mijn jubaea en butia ook echt mooi hoor :lol: :thumb_up:

misschien is het ook handig als je naar je plek kijkt en hoeveel plek je hebt. en niet zo als mate, waarvan zijn tuin 50% phoenix is over 10 jaar :lol:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor Mate op 29 maart 2020 13:28

Plek genoeg nog hoor..knippie hier en daar af en toe en je kan weer door de tuin wandelen :lol:
Afbeelding

Gr Matko.
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor Mate op 29 maart 2020 13:30

Wist ik veel dat hij het zo goed zou doen :? Het formaat paste goed in de tuin bij aanplant ;)
Een klein stukje Dalmatië in mn achtertuintje.
Mate
 
Berichten: 2875
Geregistreerd: 18 feb 2015 09:32
Woonplaats: hoofddorp
328 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor derfske op 29 maart 2020 14:08

:lol: :thumb_up:
inflatie = diefstal, kapitalisme = moderne slavernij, democratie = een illusie, c02 = goed voor planten, fijnstof is pas slecht, "don't believe your tell lie vision", het probleem is niet degene die slecht zijn, het zijn de gene die het toelaten
derfske
 
Berichten: 476
Geregistreerd: 18 nov 2015 01:47
Woonplaats: landgraaf
50 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor mathias op 29 maart 2020 15:35

Derfske, Phoenix staat hier al in de tuin, geweldig leuk om te zien groeien! Maar als ik die van Mate zie, wil ik er nog wel een tweede.

Maar ik denk dat ik toch voor de Butia ga gaan. Die zijn ook iets goedkoper voor een groot exemplaar. :D
mathias
 
Berichten: 59
Geregistreerd: 19 nov 2019 19:29
Woonplaats: Antwerpen, België
2 bedankjes

Re: Jubaea Chilensis of Butia Capitata

Berichtdoor Dennis_S op 29 maart 2020 20:17

Daar heb je een punt. Hoewel Phoenix duidelijk de goedkoopste is. Mijn Jubaea staat in de tuin sinds 29009. Dat was toen het formaat van Matko/Mate. Maar inmiddels begint deze aardig de ruimte op te slokken. Dus allemaal vergen ze uiteindelijk veel ruimte. En allemaal moet je ze voorzien van een bescherming om ze echt droog te houden in de winter. Maar dan komen de verschillen. Een Phoenix moet je bijverwarmen vanaf (veilig) 0 of -3. Een Butia zou je wat verder kunnen gaan en pas bijverwarmen van -5. Een Jubaea daarentegen verdraagt makkelijk tien graden vorst. Maar zoals bij alle exoten hangt het ook helemaal af van de winter. Een nachtvorst kunnen ze allemaal aan. Maar vorst en vocht vinden ze allemaal niet fijn. En ijsdagen is een vervelender iets. Ik zou zo zeggen dat ook weer de Jubaea het meest ongeschonden uit de strijd komt als het meer dan vijf dagen zowel overdag als in de nacht onder 0 blijft. Bij al deze palmen geldt dat je altijd moet zorgen dat de wortels en de stambasis waaruit de wortels groeien noooooiiittt bevriest. Kortom, als je de wortels vorstvrij houdt en de palm van je keuze droog houdt in de winter (dec-jan-feb) dan kunnen ze alledrie, maar de Jubaea zal je het minste stroom kosten omdat deze veel aan kan. En over smaak valt verder niet te twisten. Dus kies ook vooral wat je mooi vindt. Maar nog een laatste belangrijke tip, en dat zie je veel mis gaan bij iedereen, vooral bij mij, kies een plek waar voldoende ruimte is! Zorg bij alledrie er voor dat je palm rondom tenminste 2 m vrije ruimte heeft. Dat ziet er zielig uit in het begin, maar voor je het weet ben je tien jaar verder. Succes met je keuze!
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 34 gasten