Geel wordende Trachycarpus fortunei

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Kraikkonen op 02 apr 2020 13:19

Hallo allemaal,

Ik heb hier een fortunei staan van een meter of twee hoog. Deze is inmiddels al 2 keer met ons mee verhuisd. Hij staat nu weer een jaar op z'n nieuwe plaats.

Nu krijgen we de groei er niet lekker meer in, en doet de boom bovendien zeker op bewolkte dagen geel en grauw aan. Logisch zou je zeggen vanwege de recente verhuizing, maar ook bij de vorige woning waar hij toch 5 jaar gestaan heeft, heeft hij nooit weer zo lekker gegroeid als op de eerste plaats waar hij vanuit pot werd geplant.

Lang verhaal kort, wat raden jullie aan? Ik heb net weer koemestkorrel gegeven wat ik ieder jaar doe. Moeten we juist bijvoeden met speciale palmenvoeding?

In de bijlage een recente foto. Hoop dat hij met jullie hulp snel weer diepgroene bladeren krijgt.
Bijlagen
IMG_20200401_155246.jpg
IMG_20200401_155246.jpg (342.05 KiB) 5856 keer bekeken
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 02 apr 2020 16:11

Afhankelijk van de kwaliteit en voedingswaarde van de grond zou je een kunstmestoplossing met MgO kunnen proberen (bitterzout of kieseriet). Koemest heeft weinig voedingswaarde.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Kraikkonen op 02 apr 2020 20:20

Hartelijk dank voor je reactie.

Kun je ook aangeven welke van die twee de voorkeur heeft?
En kun je daarmee bestaand blad ook weer groen krijgen of wordt dan alleen het nieuwe blad vitaler? Ik heb wel ook inmiddels vloeibare palmen bemesting gekocht.
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 02 apr 2020 21:05

Het maakt in principe niet uit welke magnesium meststof je toepast Kraikonen. Het gehalte per product is verschillend. Bitterzout en ook kieseriet zijn doorgaans goed verkrijgbaar (Pokon, Ecostyle) http://www.eurolab.nl/meststof-magnesium-g.htm
Los het op samen met de mest zodat het MgO gehalte van de verdunde oplossing uitkomt op 4 % MgO. Voeg bijvoorbeeld 1000 g bitterzout (gehalte 16 % MgO) toe aan 4 liter gietwater of mestoplossing. In het geval van kieseriet (gehalte 26 % MgO) wordt dat 1000 g/6,5 L. Op het oude vergeelde blad zal het effect waarschijnlijk minder zijn dan op het nieuwgevormde blad.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Kraikkonen op 03 apr 2020 09:55

Dankjewel.

Nu ben ik geen laborant, dus ik vind het wat lastig omrekenen.
Zie bijlage voor de vloeibare voeding die ik heb gehaald. Hoeveel gram Kieseriet zou je hier dan bij doseren? En als ik google op kieseriet, krijg ik al vrij vlot de siertuinbemesting van de welkoop, is deze goed?

Alvast weer bedankt :thumb_up:
Bijlagen
21213595-Tv0TQ.jpg
21213595-Tv0TQ.jpg (421.99 KiB) 5768 keer bekeken
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 03 apr 2020 14:23

Palmfocus en ook de andere palmenmest van mypalmshop(?) bevat ook magnesium. Hoeveel staat hier niet bij maar ik veronderstel dat het voldoende is. Gazon- en coniferenmest bevat eveneens magnesium en kan ook goed voor palmen en andere groene planten worden gebruikt https://www.welkoop.nl/advies/tuin/plan ... ngsstoffen
Bedenk bij je keuze van de mest dat voor palmen het fosforgehalte lager mag zijn dan dat van stikstof en kalium. Een hoger gehalte dan bij palmfocus doet geen kwaad maar fosfor o.a. nodig voor de bloei is een relatief duur bestanddeel van kunstmest. Je kunt tenslotte ook eenmalig een oplossing van MgO volgens de aangegeven dosering 4% rondom de palm gieten.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Kraikkonen op 04 apr 2020 09:49

Dus even resumerend voor de voedingstoffen leek als mij:
Palm focus dosering aanhouden conform voorschrift.
Aanvullend (eenmalig slechts?) een watergift met opgeloste kieseriet? Dat is dan 4 gram op een liter?
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor draco op 04 apr 2020 16:04

Een oplossing van 150 g/l kieseriet levert ± 4 % magnesium
Berekening 1 liter water = 1000 g. 150 g kieseriet oplossing heeft de concentratie 15 %.
Het MgO gehalte in kieseriet bedraagt 26% en 0,26 x 15 % = 3,9 % MgO!
(Meestal staat het MgO gehalte op de verpakking vermeld (25 of 26 %).
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6747
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Dennis_S op 04 apr 2020 21:15

Persoonlijk zou ik terughoudend zijn met meststoffen. Als ik zo je buxus zie, is er niets mis met e voedingstoestand van je bodem. Zeker niet gezien een Trachycarpus die toch met weinig toe kan. Ik moet eerlijk zeggen dat het verplanten van grotere Trachycarpussen een laste bezigheid is. Ik bedoel dan vooral het herstel. Ze herstellen doorgaans maar heel langzaam. Ik vermoed dat dat vooral te maken heeft met dat om een dergelijk formaat hanteerbaar te maken, je veel wortelpunten moet verwijderen. EN de wortels van palmen herstellen toch minder makkelijk dan loofhout bijvoorbeeld. Ik verwacht dat het tekort aan voedingsstoffen vooral te maken heeft met dat je wortels dat nog niet goed op kunnen nemen. Dat hangt ook samen met hoe de wortelpunten samenleven met het bodemleven en hoe belangrijk die doorgaans zijn in het doorgeven van de belangrijkste voedingselementen. Ik zou zeggen, kijk het nog een jaar, wellicht twee jaar aan. Ik ben bang dat het toedienen van meststoffen eerder kwaad kan dan goed. Eerst moet je wortelgestel weer in optima forma zijn. En dit kost tijd.

En om nog even zeker te zijn van een andere oorzaak, wat gebruik je om je Buxus te beschermen tegen buxusmot? Kan het zijn dat dat middel je Trachycarpus beïnvloed?
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Geel wordende Trachycarpus fortunei

Berichtdoor Kraikkonen op 07 apr 2020 10:29

Dennis, ook jij bedankt voor het meedenken.

Die gedachte had ik zelf ook al eens gehad. Maar zou het dan niet zo kunnen zijn, dat je de palm nog steeds wel bij kunt voeden vlak rondom de stam? Omdat dat deel immers niet aangetast is qua wortelgestel. Er is namelijk wel een flinke kluit mee verhuisd. De palm zou dan in theorie via dat deel van de intacte wortels voeding op kunnen nemen, waar hij dat nu aan de buitenste rand van de wortels niet kan? Of denk ik te simplistisch?
Kraikkonen
 
Berichten: 31
Geregistreerd: 16 jun 2014 15:43
Woonplaats: Ureterp
0 bedankjes

Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 29 gasten