Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor Jan1961 op 07 apr 2020 20:05

Onze tuin willen we opnieuw indelen, daarvoor moet onze "oude" maar prachtige palm ( 3 meter hoog) ongeveer 2 tot 2.5 meter verplaats worden.
Ik had het volgende idee:
- Brede sleuf (ongeveer 1,3 m diep uitgraven vanaf nieuwe plek naar de palm
- Palm ruim voldoende los graven.
- Bladeren omhoog en vastzetten met tape.
- Met een handtakel rustig naar zijn nieuwe plek trekken. Daar het gewicht beneden zit, kan hij niet
omvallen.
- 3 palen rondom de palm in grond slaan en dan de palm zou vastzetten dat hij niet kan omwaaien.
- Verplaatsen in 2 weken.
Wat is jullie mening?
Jan1961
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 apr 2020 20:45
0 bedankjes

Re: Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor de Haan op 07 apr 2020 20:41

Met dit principe zijn er ook grote bomen verschoven.
de Haan
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 01 jan 2013 01:42
Woonplaats: Emst
39 bedankjes

Re: Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor Dennis_S op 07 apr 2020 22:20

Ik zou het niet doen, tenzij het echt de enige optie is. Ik zie vaker dat grote exemplaren na een verplanting aftakelen. Hoeft niet, maar zie het wel. Wellicht dat je voorgestelde methode een voordeel geeft, maar ik zie niet hoe je met een handtakel de palm rechtstandig weg kunt trekken. De wrijving met de ondergrond is veel te groot. Wellicht kun je een paar stalen buizen onder de kluit drukken, zodat de kluit daarover heen schuift. Dan geef ik je meer kans.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor Troy op 07 apr 2020 23:26

Begin met snoeien, een paar dagen voordat je wortels gaat beschadigen. Slechts een blad of 4-5 er aan laten zitten. Dan rond de stam los steken met een wortelbijl +-30cm van de stam afblijven. Beetje spanning op de wortels zetten door de stam in tegengestelde richting te duwen dan steek je er makkerlijker doorheen. Wanneer hij los is maak je een stapel betontegels naast het plantgat, duw de stam plat op de tegels en gebruik de stam als hefboom om de kluit uit het gat te tillen. Hoe groter de stam hoe eenvoudiger dit gaat. Vervolgens rol je hem naar de nieuwe locatie. Dan goed vochtig houden de eerste tijd en wanneer de palm in volle zon staat de bladeren afdekken met landbouwvlies.
Troy
Bedrijven
 
Berichten: 409
Geregistreerd: 20 jan 2012 19:42
Woonplaats: Haarsteeg
43 bedankjes

Re: Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor keesvl op 08 apr 2020 00:27

Ik heb ruim 10 jaar geleden hetzelfde gedaan met een trachycarpus, de palm groeit in de eerste 2 jaar trager door maar dan zijn de problemen over zo is mijn ervaring. Je blijft dat wel aan de stam zien. Je moet ruim (3maanden ) van te voren de wortels ca 80 cm rondom de stam doorsteken, dan krijg je een compacte wortelkluit. Blad verwijderen beperkt de verdamping. Vervolgens niet teveel schuiven over de grond dat beschadigd de wortels teveel. maar hun wortelgestel kan wel wat hebben. Een Sabal heeft een veel kwetbaarders wortelstelsel. Het gebruik van een kraantje zou mooi zijn.
Succes!
keesvl
 
Berichten: 124
Geregistreerd: 12 dec 2012 22:30
10 bedankjes

Re: Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor Jan1961 op 08 apr 2020 13:09

Bedankt voor de reacties, ik heb inderdaad geen andere keus. Dus hij zal verplaats moeten worden, persoonlijk denk ik dat hij het wel gaat redden. Ik zal een grote kluit uitgraven van ongeveer 1.5 tot 2 meter (rond om de stam) zou neem ik toch weer meer wortels mee. Ik ga ook ongeveer 1.5 meter diep. En inderdaad dan is het hopen dat hij het red. Zal eens kijken en proberen of ik er een time-laps video van kan maken.
Jan1961
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 06 apr 2020 20:45
0 bedankjes

Re: Wij willen onze grote palm (20 jaar) verplaatsen.

Berichtdoor Ivan op 08 apr 2020 14:39

Je kan het altijd proberen maar als je cpo vraagt, zo heet ze op forum geloof ik... die had er destijds een handvol verplaatst en meen op 1 na allemaal kapot?
Ivan
 
Berichten: 1041
Geregistreerd: 31 aug 2011 08:51
65 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 32 gasten