Jubaea chilensis

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor draco op 19 mei 2020 01:27

Palmen in de volle grond met kunst en vliegwerk in de leven houden is van recente datum. In botanische tuinen worden ze al eeuwenlang in kuipen gehouden en in een oranjerie overwinterd. Tien jaar geleden begon in mijn woonplaats een liefhebber met diverse palmen in de volle grond. In de winter veranderde de tuin in een huttenkamp met stevige bouwsels en elektrische verwarming. Het werd allemaal zeer professioneel opgetuigd. Toen kwam februari 2012 en was het feest na 2 weken voorbij. Vermoedelijk zijn toen de stoppen doorgeslagen? In ieder geval was het een ravage en tot wederopbouw is het niet meer gekomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Dennis_S op 19 mei 2020 07:49

Haha, ja, ik ben ook 'opgegroeid' in dat experimenteertijdperk. Tegenwoordig zien alle hokjes er veel aantrekkelijker uit, zijn ze makkelijker op te bouwen en zijn ze technisch en klimatologisch perfect afgestemd op de planten die er in staan. Van verliezen heb ik, en ook anderen, al vele jaren geen last meer. Overdreven stroomkosten zijn er ook niet meer met het gebruik van warmtelinten en natuurlijk de milde winters. Om eerlijk te zijn heb ik meer werk aan mijn potplanten dan aan mijn vollegrond planten. De laatste pak ik in met behulp van een vriend en een hoop gezelligheid en vergt maximaal een weekend werk. Het uitpakken is een leuke bezigheid in het voorjaar, vooral omdat je planten er weer gezond uitkomen en het voorjaar kan beginnen. De planten in potten daarentegen staan de hele winter in de weg in mijn garage. niet iedereen heeft een kas helaas, dat is echt wel ideaal. En dan begint de elende. Je moet regelmatig watergeven, dingen opzijschuiven omdat je ergens bij moet en dan in het voorjaar, alles naar buiten, dan weer naar binnen want er komt nachtvorst, dan weer naar buiten, dan weer naar binnen, dan weer naar buiten, dan weer naar binnen. Als je dit niet doet raken je planten op achterstand, want in de garage wordt het dan te warm en is het te donker.

Je leest al, de beleving is tegenwoordig heel anders. Grote lelijke hokjes zijn veranderd in mooie met jute omgeven cilinders die zelfs mijn vrouw niet meer erg vindt om te zien. begrijp me niet verkeerd, maar ik zou het liefst natuurlijk helemaal geen hokjes meer bouwen. maar een straf is het tegenwoordig niet meer omdat het resultaat steeds mooiere en grotere planten oplevert wat je in een pot nooit kunt evenaren, in ieder geval niet vanaf een bepaald punt. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat in deze tijd iets positiever schrijf over hokjes dan in de winter, haha!

Dat wil niet zeggen dat in potten kweken/houden zo erg is. Integendeel. Het is de ideale manier om planten hanteerbaar te houden als grootte niet zo belangrijk is. Sommige soorten zijn inderdaad prima geschikt om lang in kuip te houden. Ik heb hier ook planten, bijvoorbeeld een mandarijn, een Iochroma, een solanum al meer dan twintig jaar super goed in kuip staan. Maar Jubaea hoort daar bij mij niet bij. Ook Washingtonia niet. In pot zijn dat nooit meer dan vijf of zes bladeren als je geluk hebt, maar in de vollegrond heb je er zo twintig.

Als laatste nog de zorg in het zomerseizoen. Waar je alles in pot soms twee keer per dag water moet geven en je constant moet opletten of en welke voeding je moet geven, vragen de planten in de vollegrond nauwelijks zorg. Een hand of wat koemest in het late voorjaar en that's it. Sproeien is bij mij vooral gericht op het fris houden van het gazon. Als ik zo bedenk zijn mijn gazon en de planten in pot de grootste tijdrovers. Gelukkig is dat ook leuk werk en vindt ik het zeker geen straf. ik hou het dus maar bij een mix.

Als laatste is het ook noodzaak om dingen in de vollegrond te zetten. Voor weinigen is het haalbaar om zo'n kuip zoals je ziet in botanische tuinen zomaar in je tuin te hebben. Ze zijn vaak echt groot of te groot voor de particulier. En eeuwenlang in pot houden lukt ook echt alleen met een groot formaat. Een Phoenix een beetje toonbaar houden in een pot van 20 l is echt geen doen. of je moet echt kiezen voor kleinere soorten. Een vriend van mij heeft een fantastische collectie bonsai in potjes van soms minder dan 5 l.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor hoekievld op 24 jun 2020 13:49

ik heb een aantal jaar geleden een mooie zaailing van Rob gekregen (waarvoor dank) :)
Hij gaat nu eindelijk gespleten bladeren aanmaken.

Ik ga over paar weken verhuizen en zit dus met een dillema.
Ik wil hem 100% zeker in de volle grond steken en het liefst in de achtertuin (tuin is 12 bij 6) alleen zou ik graag willen weten met welke diameter ik rekening moet houden als hij echt begint te groeien (ik ga een terras aan de voor en achterkant van de achtertuin maken verbonden met een kronkelpad) en ik ben bang datde palm het de hele breedte van de tuin in beslag gaat nemen over een jaar of 10.

Mijn 2de optie is in het midden van de voortuin 6x6.

Ik ga het liefst natuurlijk voor optie 1 maar denk dat het een overkill kan worden omdat ik ook nog trachycarpussen wil planten en bananen etc.
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Dennis_S op 24 jun 2020 16:26

Dit is mijn Jubaea. En hoewel hij daar nu nog prima staat, had ik toch eigenlijk een veel ruimere plek moeten reserveren. Had ik natuurlijk nooit gedacht toen ik m in 2009 daar neerzette. Maar van jonge plant met een paar geveerde bladeren in zeg elf jaar tijd naar een plant met bladeren van ruim een meter lengte, dus totaal 2 m doorsnede, ben ik daar nu te laat voor. het enige wat me te doen staat is de taxusheg er naast weghalen en de grote Chamaerops aan de andere kant ontdoen van een paar stammen. met andere woorden, als je nog niet bijna naar een bejaardenhuis gaat en je van plan bent er nog lange tijd te blijven wonen, zorg dan voor tenminste 2 m ruimte rondom de plant. Voor je het weet, is het zover. Mits je deze natuurlijk in de winters de nodige zorg geeft.
IMG-20200623-WA0062.jpg
IMG-20200623-WA0062.jpg (372.73 KiB) 3590 keer bekeken
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Tim123 op 24 jun 2020 21:23

Bloeien deze mooie palmen eigenlijk makkelijk in Nederland?
Of moeten ze daar nog veel groter voor zijn?
Tim123
 
Berichten: 399
Geregistreerd: 28 mei 2019 19:00
Woonplaats: Zoetermeer
28 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor hoekievld op 25 jun 2020 08:27

Dennis_S schreef:Dit is mijn Jubaea. En hoewel hij daar nu nog prima staat, had ik toch eigenlijk een veel ruimere plek moeten reserveren. Had ik natuurlijk nooit gedacht toen ik m in 2009 daar neerzette. Maar van jonge plant met een paar geveerde bladeren in zeg elf jaar tijd naar een plant met bladeren van ruim een meter lengte, dus totaal 2 m doorsnede, ben ik daar nu te laat voor. het enige wat me te doen staat is de taxusheg er naast weghalen en de grote Chamaerops aan de andere kant ontdoen van een paar stammen. met andere woorden, als je nog niet bijna naar een bejaardenhuis gaat en je van plan bent er nog lange tijd te blijven wonen, zorg dan voor tenminste 2 m ruimte rondom de plant. Voor je het weet, is het zover. Mits je deze natuurlijk in de winters de nodige zorg geeft.
IMG-20200623-WA0062.jpg


Dan denk ik toch dat ik hem in het midden van de voortuin zet, hij zal de eerste 10 jaar niet zoveel voorstellen dan, maar later heb je wel een mooi pronkstuk voor je huis zonder dat hij teveel ruimte inneemt.

Wel jammer had graag een mooie vederpalm in de achtertuin gehad maar wil ook nog genoeg ruimte hebben voor terras en veel andere planten.
hoekievld
 
Berichten: 403
Geregistreerd: 03 maart 2016 17:01
Woonplaats: Vlaardingen
37 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Dennis_S op 25 jun 2020 21:34

Ach, ja, maar soms moet je toch wat. Je kunt ook een Jub minder ruimte geven en er van genieten tot het moment komt dat je hem heel erg moet snoeien. Sommigen vinden een onnatuurlijk hoog opgebonden of opgeknipte palm juist erg mooi, anderen vinden dat deze ongesnoeid vrij moet staan. Voor je tien jaar verder bent.....je kunt overwegen een Phoenix neer te zetten. Die maakt uiteindelijk ook heel lange veren aan, maar die kun je nog een beetje onopvallend opbinden zodat het er toch nog natuurlijk uitziet. Echter een Phoenix wordt wel snel een stuk hoger als je deze opbindt en inpakt voor de winter. Een Jubaea blijft nog lang redelijk handzaam. Je zou ook een Butia kunnen overwegen, die ook een meer opgaand karakter heeft. EN je kunt m ook aan één kant de ruimte geven, terwijl de andere kant vrij strak tegen een gevel of een schutting staat. Allemaal foefjes die we allemaal wel kennen om toch de palm of plant van je dromen een plekkie te geven.
Dennis_S
 
Berichten: 2627
Geregistreerd: 21 jul 2012 14:21
Woonplaats: Rhenen
338 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor dimi op 26 jun 2020 21:23

Hallo allemaal ,
Ik was na lange tijd van afwezigheid op het forum eindelijk toch nog eens een keertje aan het lezen geraakt . Ook wij hebben een jubaea al enkele jaren in de tuin staan . Ik bescherm deze enkel met een kerstslinger die ik rond het groeipunt leg . Hieronder een foto .
1F812CA1-8296-495C-AC5E-F7134445316A.jpeg
1F812CA1-8296-495C-AC5E-F7134445316A.jpeg (194.32 KiB) 3475 keer bekeken
Follow me on instagram
exotic_garden_hasselt
dimi
 
Berichten: 418
Geregistreerd: 22 maart 2011 11:43
Woonplaats: Hasselt Belgie
23 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Rob op 26 jun 2020 23:12

:thumb_up: :thumb_up: :thumb_up:

08/09, -14.7°C__14/15, - 3.6°C__20/21, -9.1°C
09/10, -10.0°C__15/16, - 5.9°C__21/22, -5.2°C
10/11, - 7.9°C__16/17, - 7.9°C__21/22, -6.9°C
11/12, -14.7°C__17/18, - 8.3°C__22/23, -7.1°C
12/13, - 7.9°C__18/19, - 7.5°C
13/14, - 0.8°C__19/20, - 2.8°C
Avatar gebruiker
Rob
Beheerder
Beheerder
 
Berichten: 11287
Geregistreerd: 05 aug 2011 23:08
Woonplaats: Halsteren, NL
1116 bedankjes

Re: Jubaea chilensis

Berichtdoor Gouden HandPalm op 27 jun 2020 10:17

Mijn ervaringen met Jubaea in de volle grond zijn ook negatief. De palm bezwijkt snel aan speerrot. Dat gecombineerd met zijn erg trage wasdom maakt het een moeilijke palm voor ons poldervolk. Het kleintje dat ik nog heb hou ik angstvallig in pot. Misschien is ie 1 meter als ik op mijn sterfbed lig. Dan ben ik blij en kan dan in volle gemoedsrust sterven.

Meer geporteerd ben ik van Jubaea hybriden. Ik heb een Jubaea x Butia die als een speer gaat. Groeit nog sneller dan een Butia. Ook is de kleur prachtig: een soort grijsgroen, precies tussen de twee palmsoorten in. De bladsegmenten zijn iets breder dan bij Butia. Ook dat is mooier.

Strekking van dit verhaal: ga voor een hybride en geniet van een plantje dat tenminste groeit.
Avatar gebruiker
Gouden HandPalm
 
Berichten: 1533
Geregistreerd: 13 jun 2013 10:04
Woonplaats: Amsterdam (NH) en Ermelo (Gld)
88 bedankjes

Vorige
Volgende

Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 25 gasten