Bladvoeding voor palmen

Post hier al je vragen over je winterharde en niet winterharde palmbomen.

Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor Greener op 25 apr 2020 11:40

Deze ochtend schoot mij ineens de vraag binnen, zou bladvoeding goed kunnen werken bij palmen?
Ik heb vele kilo’s en liters aan verschillende soorten voeding (Ik heb meer plantafwijkingen, Hosta’s kruisen, wedstrijdpompoenen telen etc) maar geef mijn palmen altijd braaf de meer bekendere voeding en dat maar heel mondjesmaat.

Ik ben wat gaan zoeken en vond nou niet heel veel info:

https://www.palmtalk.org/forum/index.php?/topic/37576-foliar-fertilizer-trace-element-application/#comment-584466

Zou goed kunnen werken bij vooral zaailingen als ik het zo lees.

Nou heb ik hier ook meerdere soorten bladvoeding staan met allerhande npk waarden/sporenelementen etc. Gebruikt hier iemand specifieke bladvoeding voor zijn palmen?
Ik zou zelf verwachten dat de opname wat minder kan zijn doordat er door bv de waslaag minder contact zal zijn met de huidmondjes.
(@Draco, weet jij of er binnen de palmen een vermindering van stomota is in vergelijking met andere plantenfamilies?)
Het lijkt mij interessant om bv bij palmen die bv net zijn aangeplant of verplant de daarbij gunstige stoffen snel aan te kunnen voeren.

Alle input is welkom!
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor draco op 25 apr 2020 12:27

Voor zover ik weet zitten de huidmondjes (stomata) (vooral) aan de onderzijde van het blad. De plant kan daarmee de gasuitwisseling van CO2 en O2 te regelen door ze meer of minder te openen. Bij droog weer sluiten ze om de verdamping te verminderen, bij vochtig weer gaan ze open. Volgens mij ruikt het daarom zo lekker na een malse regenbui tijdens een periode van droogte. Of opname van vloeibare voeding via het blad door een waslaag wordt verhinderd, weet ik niet? Ik heb meer vertrouwen in opname via de wortels. Maar uiteindelijk zullen de voedingsstoffen door regen worden afgespoeld en op de aarde terechtkomen.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor alex1994 op 25 apr 2020 21:27

@ draco
De waslaag is inderdaad een barrière. In lichte mate zal het er wel doorheen kunnen dringen. Deze methode wordt in de tuinbouw sporadisch ook wel toegepast om iets bij te kunnen sturen. Maar zonder verbluffende resultaten.
Ik zou inderdaad ook zeggen dat de plant bij genoeg voeding in de grond al makkelijk aan zijn voedingsstoffen komt. Ik verwacht niet dat je door middel van bladbemesting veel extra groei zou kunnen realiseren.

@ Greener
Ik verwacht dus niet dat je er echt goede zichtbare resultaten mee zal bereiken. Bij een verkeerde toepassing ligt bladverbranding ook nog op de loer met sterke zon. Ik zou het dus niet aanraden.
Avatar gebruiker
alex1994
 
Berichten: 178
Geregistreerd: 31 aug 2015 09:07
15 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor Greener op 26 apr 2020 02:40

@Draco, dank voor je inzicht!

@Alex1994, heb je een bron dat er geen goede resultaten met bladvoeding te behalen zijn? De kwekers die ik ken zijn hier zeer te spreken over doch ontbreekt (bij mij) de kennis en ervaring hoe dat met palmen zit.

Ps: Ooit eens een onderzoek gelezen dat bladverbranding door waterdruppels onzin zou zijn.
Ik heb vaak genoeg een heftige regenbui meegemaakt gevolgd door felle zon en heb hier ook nog nooit schade van ondervonden.
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor draco op 26 apr 2020 11:06

Waterdruppels zouden het zonlicht kunnen concentreren vergelijkbaar met een brandglas, maar de warmte wordt dan waarschijnlijk gecompenseerd door de (onttrokken) verdampingswarmte. Ik denk dat Alex doelt op achterblijvende zoutconcentraties als het meeste water is verdampt? Het advies is ook om bladbemesting niet in de volle zon te geven om het risico op verbranding te vermijden. Dat pleit ervoor om dit pas tegen de avond te doen. Een bekend producent van meststoffen noemt opname via de bladeren en plantenwortels maar noemt geen verhouding. Vijver en aquariumplanten nemen wel de voeding op via de bladeren.
"Alleen mensen die kunnen twijfelen zijn in staat hun wereldbeeld bloot te stellen aan nieuwe feiten en inzichten"
Avatar gebruiker
draco
 
Berichten: 6746
Geregistreerd: 17 sep 2012 21:49
683 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor batsje op 26 apr 2020 11:48

Ik gebruik hier "Fish-mix" tijdens het groeiseizoen. Om de 2 weken benevel ik de bladeren
aan boven- en onderkant.
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor Greener op 26 apr 2020 15:20

Hallo Batsje,

En mag ik aannemen dat de resultaten beter zijn dan diegene zonder deze besproeiing groeien?
Greener
 
Berichten: 464
Geregistreerd: 08 feb 2011 19:14
Woonplaats: ZH, onder R’dam
34 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor batsje op 27 apr 2020 10:31

Greener,
Ik ben er toch tevreden over.
Ondervind geen nadelen, dus voor mij oké
batsje
 
Berichten: 32
Geregistreerd: 19 okt 2015 10:42
1 bedankjes

Re: Bladvoeding voor palmen

Berichtdoor batdah op 29 apr 2020 23:04

Sebas,

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het resultaat.....
Wat je van plan bent heeft jaren op mijn lijstje gestaan het is er helaas nooit van gekomen...
Ik ben jaren van plan geweest met bitterzout te spuiten....

Ik heb nu geen tuinpalmen meer.

We lezen graag je bevindingen...
Groeten vanuit centraal Portugal waar het leven en het klimaat nog goed is
batdah
 
Berichten: 1149
Geregistreerd: 14 jul 2014 00:43
Woonplaats: Venda Portugal
147 bedankjes


Keer terug naar Winterharde en niet-winterharde palmbomen

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 28 gasten